"> قسمت اول: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

قسمت اول: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت اول: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

تمرکز حواس ندارم؟ نمی دانم چرا درس می خوانم اما نمی فهمم؟ تمرکز چیست؟ علت حواس پرتی چیه؟ چکار کنم هنگام درس خواندن حواسم پرت نشه؟ چرا تمرکز فکر ندارم؟ چکار کنم تا ذهنم متمرکز درس و مطالعه بشه؟

قسمت اول 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت اول 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت اول: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

تمرکز چیست؟

تمرکز، در لغت، به معنی تراکم، فشردگی مجموعه و چکیده و در اصطلاح، یعنی حفظ و نگهداری توجه و تمرکز حواس روی موضوعی معین بدون تمرکز، حواس یادگیری، مثمرثمر نخواهند بود.

همه افراد، توانایی تمرکز دارند؛ چون تمرکز، امری نسبی است و کسی نمی تواند ادعا کند که کاملاحواس پرت است و یا همیشه تمرکز حواس دارد.

شاید شما تا به حال خیلی به حواس پرتی فکر کرده باشید و بارها از خود پرسیده باشید که چرا گاهی به هنگام مطالعه، حواس آدم پرت می شود، ما نمی دانیم که شما برای این سوال خود چه جوابی پیدا کرده اید؛

اما پاسخ صحیح این پرسش را به شما می گوییم:

«حواس پرتی، چیزی نیست جز تمایل ذاتی ذهن به درگیری و فعالیت.»

ذهن شما، همواره می خواهد درگیر و مشغول باشد؛ بنابراین، اگر آن چه اکنون انجام می دهید، در شما درگیری و مشغولیت ذهنی ایجاد کند، فکر شما دیگر احساس نمی کند که جای دیگری برود و در آن جا درگیر شود؛

اما اگر در انجام این کار، درگیری ذهنی ایجاد نشود، ذهن شما شتابان به جایی می رود تا خود را در آن جا مشغول کند و این، همان حواس پرتی است.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه درس زبان انگلیسی را یاد بگیریم ؟

می توانید تمرکز فکر و پیشگیری از حواسپرتی را یاد بگیرید

بیشتر افراد گمان می کنند که تمرکز، یک امر ذاتی و تغییر آن ناممکن است؛ در حالی که تمرکز، یک امر اکتسابی است و باید هر روز پرورش و جهت داده شود و هر کس، باهوش عادی خود، می تواند به آن دست یابد؛

پس گفتن این جمله که «من ذاتا آدم حواس پرتی هستم»، کاملا غلط است و همین ذهنیت نادرست، باعث می شود تا انسان نتواند از تمرکزی عالی برخوردار شود.

منشاء حواس پرتی چیست ؟

حواس پرتی دو منشاء دارد:

  1. منشاء ذهنی و درونی
  2. منشاء بیرونی و محیطی

حواس پرتی ذهنی و درونی

حواس پرتی درونی و ذهنی، عبارت است از اشکالات فکری انسان و اندیشه هایی که موانعی بر سر راه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز حواس ایجاد می کنند.

این موانع، شامل مواردی از قبیل درد، رنج، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی، سردی و گرمی، ترس، خشم، شادی، سردرد و… می باشد.

حواس پرتی بیرونی و محیطی

حواس پرتی بیرونی و محیطی، به محیط پیرامون فرد و یا تحریکات غیرعادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد می شود ارتباط پیدا می کند؛ مانند نور شدید و ضعیف، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه ای صوتی و تصویری و نظایر اینها.

بیشتر حواس پرتی ها، علل درونی دارند و به طبیعت فرد، ویژگی ها، حالات روحی و روانی و عادات فردی بستگی دارند. بی شک، حواس پرتی بیرونی، آسان تر از عوامل حواس پرتی درونی برطرف می شود.

از این رو، می توان بدون توجه به عوامل محیطی، مانند سر و صدای زیاد، شلوغ بودن محیط و حتی داخل سرویس و هنگام مسافرت تمرکز حواس خود را حفظ کرد؛

پیشنهاد مطالعه:  آموزش تند خوانی و تقویت حافظه مدرن

اما نمی توان در حال گرسنگی و یا تشنگی شدید، نگرانی و ناراحتی و فکر و اندیشه، با تمرکز مطالعه کرد و یا کار دیگری را با تمرکز انجام داد.

ادامه مطلب در:

قسمت اول: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت دوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت سوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت چهارم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت پنجم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت ششم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×