"> قسمت چهارم: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

قسمت چهارم: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت چهارم: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه- داشتن تصور مثبت نسبت به خود. افکار منفی باعث عدم تمرکز حواس می شود. چطور حواسم رو به درسام جمع کنم؟ می خوام درس بخونم اما فکر همه جاهست جز درس!

قسمت چهارم: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت چهارم: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

می توانید از ابتدای بحث با ما باشید: قسمت اول: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

10- ترک افکار منفی و داشتن افکار مثبت

مطالعه عمیق و یادگیری ثمربخش، وقتی حاصل می شود که فرد، تصور مثبتی از خود داشته باشد و به خود اعتماد کند؛ زیرا اعتماد به خود، مهارت و نیرو را افزایش داده، مغز را سالم تر می کند.

وقتی می خواهید کاری انجام دهید، از گفتن کلماتی مانند نمی خواهم، نمی دانم و نمی توانم، بپرهیزید و جمله «این کار محال است» را از دفتر زندگی خود خط بزنید.

ترس، بدگمانی و بی ارادگی را از خود دور کنید و هرگز به خود اجازه ندهید تا هیجانات و افکار منفی، شما را در خود غرق سازد و تمرکز حواس شما را مختل کند.

اعتماد به نفس داشته باشید و پیوسته با خود تکرار کنید که قادر به انجام هرکاری هستید و بدین طریق، تفکر مثبت را در خود پرورش دهید.

قوی بودن اعتماد به نفس، احساس شعف و شادی را در شما به وجود می آورد و در حالت شادمانی، از تمرکز حواس خوبی برخوردار می شوید؛ بهتر فکر می کنید؛ بهتر مطالعه می کنید و نتیجه، کارتان بهتر می شود.

«مارگات کوربت» می نویسد:

پیشنهاد مطالعه:  تکالیف درسی دانش آموزان با نگاهی نو - حسن رامشینی

«انسان در بحر اندیشه های خوشایند، حافظه ای بهتر پیدا می کند و ذهن در حالت آرامی قرار می گیرد و میل به یادگیری را در خود به وجود می آورد».

از این رو، خودپنداری مثبت، مهم ترین کمک برای تمرکز و یادگیری است. اگر بتوانیم تصورات غلط و منفی را از خود دور و تصورات مثبت را جایگزین کنیم، می توانیم علاقه به مطالعه و یادگیری را در خود ایجاد کنیم.

11- تخیل قویتر از اراده

اگر تخیل خواننده، با اراده اش هم سو نباشد، خواننده نمی تواند تمرکز حواس کافی و لازم داشته باشد.

در روان شناسی، ثابت شده است که دراین تضاد، قدرت تخیل، قوی تر از قدرت اراده است. وقتی دانشجویی کتابی را باز می کند و به مطالعه آن اقدام می کند، پس از مدت کوتاهی، افکاری به ذهنش خطور می کند؛ مثلا با دوستانش فوتبال بازی کند یا با هم به سینما بروند یا فلان فیلم را تماشا کنند.

این تخیلات، باعث می شود تا خواننده، تمرکز خویش را از دست بدهد و سرانجام از خواندن کتاب منصرف شود.

برای غلبه براین مشکل، خواننده وقتی مایل به مطالعه درباره موضوعی خاص باشد، بهتر است خود را درحال و هوای مخصوص آن موضوع قرار دهد؛

مثلا اگر کتاب شعری می خواند، خود را درحال و هوای شاعر در هنگام سرودن یا خواندن آن شعر قرار دهد و اگر کتاب پزشکی می خواند، خود را در حال و هوای پزشک در هنگام معالجه بیمار قرار دهد تا از این طریق، خیال و اراده را با هم هماهنگ کند. تا زمانی که آهنگ تخیل و اراده هماهنگ باشند، تمرکز حواس حفظ می شود.

پیشنهاد مطالعه:  قانون پارکینسون

12- کاستن حواس پرتی های ناشی از شرایط بدنی

خواب نامنظم و فعالیت ها و عادات غذایی نادرست، می توانند از علائم و مشکلات مربوط به تمرکز باشند؛ به عنوان مثال، سنگینی معده و سیری بیش از حد، یکی از زمینه های عدم تمرکز به هنگام مطالعه است.

شما باید از خوردن غذاهای پرحجم خودداری کنید؛ زیرا با سرازیر شدن خون به سمت دستگاه گوارش، از بنیه حسی و ذهنی شما کاسته می شود.

همچنین باید بدانید که صبحانه کافی و مقوی، نقش مهمی در ایجاد و برقراری تمرکز حواس درطی روز خواهد داشت.

در اولین غذای روز، همراه با کربوهیدرات، پروتئین نیز میل کنید؛ مثل تخم مرغ، ماهی، پنیر یا خشکبار.

سعی کنید به این ضرب المثل عمل کنید: «صبحانه را مانند پادشاهان، ناهار را مانند شاهزاده ها و شام را مانند فقرا صرف کنید.»

بخشهای دیگر این مجموعه:

قسمت اول: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت دوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت سوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت چهارم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت پنجم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت ششم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×