"> کدام کودکان در تحصیل موفق‌ تر هستند ؟ مهاتر های تحصیلی
مشاوره آنلاین مهکام

کدام کودکان در تحصیل موفق‌ تر هستند ؟

کدام کودکان در تحصیل موفق‌ تر هستند ؟

توجه بیشتر ، موفقیت بیشتر

آیا واقعا می شود از کودکی تشخیص داد که کدام کودکان در تحصیل موفق‌ تر هستند ؟ در دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا تحقیقی به روی کودکان پیش دبستانی به همین منظور انجام گرفته است که در زیر آنرا مرور می کنیم :

بر اساس نتایج این مطالعه، کودکان پیش‌دبستانی که قادرند توجه بیشتری بر روی انجام امور بکنند و بر روی یک کار تا آخر باقی بمانند، 50 درصد بیشتر از بقیه کودکان احتمال دارد که مقطع تحصیلی دانشگاهی را به پایان برسانند.

کدام کودکان در تحصیل موفق‌ تر هستند ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

کدام کودکان در تحصیل موفق‌ تر هستند ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

این مطالعه بر روی بیش از 430 کودک صورت گرفته و نشان می‌دهد که مهارت‌های رفتاری و اجتماعی می‌تواند مهم‌تر از مهارت های تحصیلی در پیش‌بینی موفقیت دانشگاهی باشد.

(البته در مطلبی دیگر به عنوان قوی ترین پیش بین پیشرفت تحصیلی نیز به تحقیق دیگری در این زمینه اشاره شده است که خواندن آنرا توصیه می کنم ).

در این مطالعه، مهارت‌های توجهی در سن چهار سالگی و مهارت‌های خواندن و ریاضی در سنین 7 و 21 سالگی مورد ارزیابی قرار گرفت.

کودکانی که والدینشان به آن‌ها نمره بالایی از نظر قابلیت توجه کردن و پایداری بر روی یک کار در سن 4 سالگی داده بودند، در بین کسانی که تا سن 25 سالگی دوره کارشناسی را در دانشگاه به پایان رسانده بودند، 50 درصد بیشتر بودند.

نکته جالب توجه و غیرمنتظره در این پژوهش این است که مهارت‌های خواندن و ریاضی را نمی‌توان به عنوان عامل پیش‌بینی کننده  در سطح دانشگاه به حساب آورد.

پیشنهاد مطالعه:  رابطه ارزشیابی توصیفی با افت تحصیلی دانش آموزان

موفقیت تحصیلی

به گفته مگان مک کله لند، پژوهشگر رشد کودک در دانشگاه ایالتی اورگان، هم‌اکنون در مقطع پیش‌دبستانی فشار زیادی برای آموزش مهارت‌های تحصیلی (خواندن، ریاضیات، و امثال آن) به کودکان آورده می‌شود.

در صورتی که مطالعه ما نشان می‌دهد که بزرگترین پیش‌بینی کننده تکمیل تحصیلات دانشگاهی مهارت‌های خواندن و ریاضی نیست بلکه این است که کودک در سن 4 سالگی قادر است کاری را به پایان برساند و بر روی انجام امور توجه کند یا نه.

خبر خوب در این رابطه این است که این مهارت‌های تعیین کنند و مهم، قابل آموزش دادن می‌باشند.

به گفته مک کله لند بازی‌های ساده‌ای مثل چراغ سبز/ چراغ قرمز می‌توانند ابزار مفیدی برای آموزش مهارت‌های خودگردانی و توجه به کودک باشند.

در این بازی، یک نفر نقش چراغ راهنمایی را بازی می‌کند و بقیه سعی می‌کنند دستشان را به او بزنند. در ابتدا همه کودکان با فاصله در حدود 5 متر از چراغ راهنمایی قرار می‌گیرند.

چراغ راهنمایی سرش را از بقیه کودکان بر می‌گرداند و می‌گوید «چراغ سبز». در این لحظه، کودکان مجازند که به سمت او حرکت کنند. در هر لحظه، چراغ راهنمایی ممکن است بگوید «چراغ قرمز» و برگردد.

اگر هر یک از کودکان پس از اعلام چراغ قرمز حرکت کنند، از بازی خارج می‌شوند. بازی با اعلام مجدّد «چراغ سبز» ادامه می‌یابد.

اگر همه کودکان پیش از آن که کسی بتواند دستش را به چراغ راهنمایی بزند حذف شوند، چراغ راهنمایی برنده‌ است.

در غیر این صورت، نخستین بازیکنی که بتواند دستش را به چراغ راهنمایی بزند برنده خواهد بود و این حق را پیدا می‌کند که برای بازی بعد، نقش چراغ راهنمایی را داشته باشد.)

پیشنهاد مطالعه:  چند نکته پیرامون درس خواندن صحیح

خانم مک کله لند می‌گوید :

« توانایی‌ها و قابلیت‌های تحصیلی قطعاً باعث پیشرفت می‌شوند امّا مهارت‌های دیگر نیز بسیار اهمیت دارند. ما به طور فزاینده‌ای شاهد هستیم که توانایی گوش دادن، توجه کردن و به پایان رساندن کارهای مهم، برای موفقیت بعدی در زندگی بسیار با اهمیت هستند

بازنشر: کلینیک الکترونیکی روان‌یار

Kids Who Can Pay Attention More Likely to Finish College« ,Kendra cherry
pschology.about.com

مشاوره آنلاین مهکام – تربیت کودک درس خوان

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×