"> قسمت ششم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

قسمت ششم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت ششم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه-این آخرین قسمت از این مطلب می باشد که امیدواریم توانسته باشید از نکات گفته شده برای پیشرفت تحصیلی و موفقیت در درسها نهایت استفاده را برده باشید.

اگر تازه با این مطلب آشنا شده اید، می توانید به اولین بخش مطلب 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه برگردید و بعد مرحله به مرحله با ما همراه باشید.

قسمت ششم 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت ششم 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

16- بهره برداری از تکنیک «حالا این جا باش»

به احتمال زیاد، این فن ساده و فریبنده، بسیار موثر است؛ یعنی هر وقت متوجه می شوید که فکرتان از موضوع منحرف شده، به خودتان بگویید حالا این جا باش و به آرامی توجه تان را به جایی که می خواهید، برگردانید؛

برای مثال، شما در کلاس درس هستید و توجه تان از سخنان استاد به تکالیفی که دارید یا به قرار ملاقاتتان معطوف می شود. در این هنگام، به خودتان چنین بگویید:

«حالا این جا باش»

و دوباره حواستان را متمرکز کنید و تمرکزتان را به سخنان استاد برگردانید و تا جایی که ممکن است، این حالت را حفظ کنید. اگر شما فردی طبیعی باشید، چه بسا این کار را صدبار در هفته انجام دهید؛

اما پس از مدتی، درخواهید یافت که هر روز نسبت به قبل، فاصله زمانی بین منحرف شدن افکارتان بیشتر می شود. بنابراین، صبور باشید و آن را حفظ کنید و ببینید که پیشرفت خواهید کرد.

17- تسلیم حواس پرتی های بیرونی نشوید

وقتی در اتاقی نشسته اید، اگر شخصی در را محکم و با سروصدا بست، رویتان را به سمت او برنگردانید؛ بلکه ذهنتان را به آن چیزی که مقابل شماست، متمرکز سازید. این کار را در موقعیت های متعدد، مانند موارد زیر تمرین کنید:

پیشنهاد مطالعه:  40 توصیه و پیشنهاد مهم رتبه های برتر کنکور

در کلاس های درس بگذارید افراد بیایند و بروند و سرفه کنند؛ بدون این که کوچک ترین نگاهی به آنها بکنید؛ گویی آن جا نیستند.

بین خودتان و استاد، تونل برقرار کنید. وقتی با کسی درحال گفت وگو هستید، توجه تان را به او معطوف کنید؛ به صورتش بنگرید و به گفته هایش توجه کنید و بقیه دنیا را از ذهنتان بیرون کنید.

18- یادداشت عوامل حواس پرتی

شما اگر حتی بهترین شیوه مطالعه را در پیش گرفته باشید، هیچ گاه عوامل حواس پرتی تان به صفر نمی رسد؛ زیرا ممکن است بعد از مدتی تمرین، حواس پرتی شما تا حد فوق العاده زیادی کم شده باشد؛

اما برخی از اوقات، افکار دیگری غیر از موضوع مطالعه، به سراغ ذهن شما می آید و حواستان را پرت می کند.

بهترین و موثرترین راه برای مقابله با این حواس پرتی باقی مانده، نوشتن آنها برروی یک برگ کوچک کاغذ و اختصاص دادن زمانی برای فکر کردن درباره این مسائل است.

اگر شما در اوج مطالعه، ناگهان به خاطر می آورید که امشب حتماً باید به دوست خود تلفن بزنید، از این لحظه به بعد، شما هر قدر هم که سعی کنید فکر خود را برروی مطالعه متمرکز کنید، اندیشه تلفن کردن به دوستتان و این که «مبادا فراموش کنم»، ذهن شما را آشفته می کند و شما را آزار می دهد.

در نتیجه، شما از همان لحظه، تمرکز حواس خود را از دست می دهید؛ اما اگر به محض آن که این اندیشه به ذهن شما راه یافت، آن را برروی کاغذی بنویسید، دیگر خیالتان راحت می شود و می توانید به مطالعه متمرکز خود ادامه دهید.

پیشنهاد مطالعه:  قسمت پنجم: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

یادتان باشد که حواس پرتی را نیز مانند نکات مهم کتاب که فرا می گیرید و ثبت می کنید، باید جایی تخلیه کنید. اگر ننویسید و بگویید باشد برای بعد، توانایی ذهنی خود را کم کرده اید.

هر چیزی را که در حین مطالعه به خاطرتان می آید و عامل مزاحم تلقی می شود، گوشه ای یادداشت کنید و بار ذهنی مربوط به آن را تخلیه کنید.

19- کنترل صحبت با خود به هنگام مطالعه

خیلی ها نمی دانند که ما به هنگام انجام تکالیف، به شکل خاموش، با خودمان صحبت می کنیم. صحبت با خود، می تواند فعالیت ها و رفتارهایی را در ما برانگیزد و ما را مورد تشویق قرار دهد و به سر و سامان دادن آن چه بعد انجام می دهیم، کمک کند.

ما از طریق صحبت با خود، بر جریان پیشرفت خود نظارت می کنیم؛ اما اگر همین گفت وگوی با خویش، بیش از اندازه ارزش یابانه یا انتقادی صورت گیرد، بر تمرکز، اثر منفی می گذارد.

آیا تا به حال تجربه نگارش یک مقاله را داشته اید که در همان سطر اول آن گیر کرده، ناکام شده باشید؟ در این کار، مقصر اصلی، یک ویراستار درونی بسیار سخت گیر بوده است.

مقایسه توانایی خود با توانایی دیگران و انتظارات غلط درمورد مدت و کیفیت تمرکزی که باید داشته باشید، می تواند مسئول شکل گیری یک گفت وگوی منفی با خویش باشد. با کمی تمرین، شما می توانید هر قضیه مختل کننده درونی را اداره کنید.

20- انتخاب زمان مناسب برای مطالعه

پس از استراحت، به ویژه صبحگاهان، بهترین حالت تمرکز و ساعات خستگی و کسالت، نامناسب ترین اوقات برای تمرکزند؛ البته هنگام صبح، لازم است قدری ورزش کنید تا بدن، آمادگی لازم را به دست آورد.

پیشنهاد مطالعه:  چرا باید شیوه صحیح مطالعه را یاد بگیریم ؟

برای مطالعه بیشتر، به کتاب های زیر مراجعه کنید:
1- دکتر عبدالله خادمی، مطالعه روشمند.
2- مجتبی حورایی، مطالعه موفق با تمرکز.

منبع : روزنامه کیهان، شماره 19707 به تاریخ 12/5/89، صفحه 12 (دانشگاه)

بخشهای دیگر این مجموعه:

قسمت اول: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت دوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت سوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت چهارم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت پنجم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت ششم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×