"> دلیل رفتارهای نامناسب کودک چیست ؟ - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

دلیل رفتارهای نامناسب کودک چیست ؟

رفتارهای نامناسب کودک

رفتارهای نامناسب کودک بدون دلیل نمی باشد. برخی از مواقع به خاطر اقتضای سن کودک می باشد. در تربیت کودک باید متوجه باشیم که رفتارهای نامناسب کودک با برخورد درست و منطقی می توانند اصلاح گردند.

فرزندپروری امری مداوم و لحظه به لحظه می باشد.
تغییر رفتارهای نامناسب کودک

تغییر رفتارهای نامناسب کودک

 

از طرفی قبول رفتارهای نامناسب کودک به بهانه این که ، بچه است دیگه ، بزرگ می‌شود خوب می‌شود ، اقتضای سنّش است و … کار درستی نیست و موجب پایدار شدن رفتارهای نامناسب کودک می گردد.

دلیلی برای پذیرش رفتارهای نامناسب کودک و یا انتظار آن‌ها را داشتن، وجود ندارد. فکر نکنید که کاری نمی‌توانید انجام دهید. این اشتباهی است که غالباً صورت می‌گیرد.

ما به عنوان والدین که بیشترین تاثیر را در تربیت کودکمان داریم باید رفتار کودک را درک کنیم و کمک کنیم با تأثیر مثبتی که می‌گذاریم، آن رفتار تصحیح شود.

متأسفانه، نادیده انگاری و چشم بر هم گذاشتن در مقابل رفتار کودک، کار آسانی است امّا باید بدانیم که با این کار، آن رفتارها ادامه می‌یابد و در بسیاری موارد بدتر و شدیدتر هم می‌گردد.

دلیل رفتارهای نامناسب کودک چیست ؟

دلیل رفتارهای نامناسب کودک چیست ؟

هدف و دلیل رفتار نامناسب کودک را تعیین کنید


نوعاً چهار دلیل برای رفتارهای نامناسب کودک وجود دارد:

  • توجه
  • انتقام
  • قدرت
  • نمایش ناتوانی

توجه: هنگامی که کودک نتواند توجه شما را به خود جلب کند، غالباً به انجام رفتارهایی می‌پردازد تا جلب توجه کند.

انتقام: هنگامی که کودک به دلیلی حس کند که او را دوست ندارند، برای جلب توجّه به انتقام جویی می‌پردازد. هنگامی که کودک به دیگران و یا احساسات آن‌ها آسیب می‌رساند حس می‌کند که آدم مهمی است.

پیشنهاد مطالعه:  نکاتی برگرفته از کارگاه فرزندپروری (تربیت کودک)

قدرت: این گونه کودکان نیاز دارند که «رئیس» باشند. آن‌ها فقط هنگامی احساس قدرت می‌کنند که رئیس باشند. تلاش برای کسب قدرت در این شرایط افزایش می‌یابد.

نمایش ناتوانی: این گونه کودکان معمولاً دارای سطح کمی اعتماد به نفس هستند و چون فکر می‌کنند کاری از دستشان ساخته نیست، در مقابل سختی‌ها زود تسلیم می‌شوند. آن‌ها غالباً حس این که کاری را با موفقیت انجام دهند ندارند.

دلیل رفتارهای نامناسب کودک چیست ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

دلیل رفتارهای نامناسب کودک چیست ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

پس از آن که هدف و منظور از رفتار نامناسب کودک را تشخیص دادید، حال می‌توانید نسبت به تغییر آن اقدام کنید. به طور خلاصه، چیزهایی که باید به منظور تغییر رفتارهای نامناسب کودک به خاطر داشته باشید به قرار زیرند:

  • همیشه با کودکانتان رفتار احترام‌آمیز داشته باشید. در نهایت، رفتار احترام آمیز شما، احترام متقابل به همراه خواهد داشت. همیشه رفتاری که دوست دارید از آن‌ها ببینید را خودتان انجام دهید.
  • کودکتان را تشویق کنید که اعتماد به نفسش را تقویت کند. به او القاء کنید که دوستش دارید و به رفتارهای مناسبش توجه نشان دهید.
  • هرگز خود را درگیر قدرت‌نمایی‌های او نکنید. از عصبانی شدن خودداری کنید و تلافی نکنید.
  • باور کنید که تمام رفتارهای نامناسب کودک ، ریشه در نیاز به توجه دارند.

منبع و ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان‌یار

 

“Understand Inappropriate Behavior”, Sue Watson,
http://specialed.about.com

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×