"> چگونه اضطراب امتحان شدید را تشخیص دهیم ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چگونه اضطراب امتحان شدید را تشخیص دهیم ؟

اضطراب امتحان شدید را تشخیص دهیم ؟

چگونه اضطراب امتحان شدید را تشخیص دهیم ؟

چگونه اضطراب امتحان شدید را تشخیص دهیم ؟

تشخیص اضطراب امتحان شدید

اضطراب امتحان نظیر سایر انواع اختلالات اضطرابی یک سری علایم و نشانه ها دارد و به کمک شناسایی آن ها می توان به وجود و حتی شدت اضطراب امتحان پی برد.

گاهی دانش آموزان و دانشجویان به دلیل وجود مداوم این نوع اضطراب طی سالیان تحصیل، به وجود آن عادت کرده اند و صرفاً از طریق افت تحصیلی و کاهش نمرات امتحانی به وجود آن پی می برند.

این در صورتی است که قبل از بروز عوارض گوناگون از طریق شناسایی علایم و نشانه های اضطراب امتحان می توان به وجود آن پی برد.

علایم اضطراب امتحان شدید :

افراد با بروز برخی علایم متوجه وجود اضطراب شدیدی در خود امتحان می شوند، علایمی نظیر:

1- به هم خوردن خواب یا نگرانی های جدی قبل از خواب در مورد وضعیت امتحان

2- به هم خوردن اشتها در روز امتحان

3- احساس ناامیدی یا وحشت و ترس در هنگام مطالعه برای امتحان

4- احساس عدم تمرکز یا خستگی و ملالت

5- خمیازه ی زیاد حین مطالعه یا امتحان

6- احساس گیجی و منگی یا حملات اضطرابی

7- احساس توقف ذهنی و تجربه ی تعریق کف دست ها

8- سر درد، تهوع یا…

9- احساس گناه یا احساس تقصیر و سرزنش کردن خود به دلیل عدم مطالعه ی کافی پس از امتحان

10- احساس افسردگی یا اضطراب پس از امتحان

با وجود تعدادی از این علایم از قبل، حین یا پس از امتحانات می توان شک قوی در خصوص وجود اضطراب امتحان پیدا کرد و در صدد چاره جویی برآمد.

پیشنهاد مطالعه:  با اختلال اضطراب جدایی در کودکان چکار کنیم ؟

شیوع اضطراب امتحان چگونه است ؟

1- برخی مطالعات نشان داده اند که اضطراب امتحان با افزایش سن بیش تر می شود. به نظر می رسد اضطراب امتحان بین سنین 10 تا 11 سالگی شکل می گیرد و ثبات می یابد و تا بزرگ سالی ادامه می یابد.

2- رابطه ی منفی بین اضطراب و عملکرد تحصیلی برای زنان بالاتر از مردان است که در مورد مؤلفه ی نگرانی بیش تر از مؤلفه ی هیجان پذیری بوده است.

3- در امتحانات شفاهی تفاوت معنی داری بین دو جنس مشاهده نشده است.

4- اضطراب امتحان بیش ترین تأثیر منفی را در عملکرد در میان مردان دارای توانایی متوسط در مقایسه با مردان دارای توانایی بالا و پایین دارد،

ولی در زنان بیش ترین تأثیر منفی اضطراب امتحان برای دختران دارای توانایی بالا نشان داده شده است، در صورتی که اضطراب بر عملکرد دختران دارای توانایی پایین تأثیر مثبت دارد.

5- بین نوع اضطراب امتحان (تسهیل کننده – بازدارنده) و جنس رابطه وجود دارد، به طوری که پسران بیش تر از دختران اضطراب امتحان تسهیل کننده دارند.

پسران دارای اضطراب امتحان بالا در موقعیت استرس آمیز عملکرد ضعیفی نشان می دهند و دختران دارای اضطراب امتحان بالا بهتر عمل می کنند.

برخی مطالعات حدود 20 درصد دانش آموزان را دچار اضطراب امتحان شدید و 16 درصد را دچار اضطراب امتحان متوسط اعلام کرده اند.

6- در یک مطالعه 15 درصد از دانشجویان آمریکا مبتلا به اضطراب امتحان شدید بودند، به نحوی که در عملکرد تحصیلی آن ها اثرات نامطلوبی گذاشته بود (هیل، 1984).

پیشنهاد مطالعه:  کودکان خجالتی یا کودکان مضطرب | دکتر فرهنگ هلاکویی

7- انجمن اضطراب امتحان آمریکا میزان اضطراب امتحان بالا بین دانش آموزان را 16 تا 20 درصد (شایع ترین آسیب دوران مدرسه) و میزان اضطراب امتحان متوسط را 18 درصد اعلام کرده است.

میزان عملکرد دانش آموزان با اضطراب امتحان بالا حدوداً 12 درصد کم تر از دانش آموزان با اضطراب امتحان پایین است.

این دانش آموزان دچار توقف یا انسداد فکری هنگام امتحان می شوند. کارکرد حافظه و میزان آگاهی شان کاهش و میزان اشتباهات افزایش می یابد و نهایتاً سطح نمره ی امتحانات شان پایین می افتد.

8- در اغلب مطالعات انجام شده شیوع اضطراب امتحان را از 10 تا 30 درصد گزارش کرده اند.

9- در یک مطالعه در زاهدان (لشگری پور، 1384) شیوع اضطراب امتحان در دانش آموزان مقطع راهنمایی 42 درصد گزارش شد.

10- در یک بررسی در بین دانشجویان دانشگاه شهید رجایی 30 درصد دختران و 26 درصد پسران اضطراب امتحان داشتند.

منبع مقاله :
طهماسبی پور، نجف؛ (1390)، اضطراب امتحان: پیامدها و راه های کنترل آن، تهران: نشر قطره، چاپ اول

سایر مطالب مرتبط با اضطراب امتحان :

کلمات سرچ شده :

اضطراب امتحان در دانش آموزان – اضطراب امتحان چیست – اضطراب امتحانات – اضطراب امتحان و والدین – اضطراب و استرس امتحان – اضطراب بعد از امتحان – تاثیر اضطراب امتحان بر عملکرد تحصیلی – رابطه اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی – اضطراب امتحان و مقابله با آن – بررسی اضطراب امتحان در دانشجویان – با اضطراب امتحان چه کنیم – تعریف اضطراب امتحان – اضطراب سر جلسه امتحان – چگونه اضطراب امتحان را كاهش دهيم – چگونه اضطراب امتحان را کم کنیم – چگونه اضطراب امتحان را کاهش دهیم – عامل اضطراب در امتحان چیست – دلایل اضطراب امتحان در دانش آموزان – راههای کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان – اضطراب امتحان ریاضی -اضطراب شب امتحان کودکان -عوامل اضطراب امتحان – علایم اضطراب امتحان – اضطراب در موقع امتحان – اضطراب امتحان در نوجوانان

پیشنهاد مطالعه:  نتایج پژوهش ها درباره اضطراب امتحان

 

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×