"> اهمیت کنترل اضطراب امتحان در چیست ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

اهمیت کنترل اضطراب امتحان در چیست ؟

اهمیت کنترل اضطراب امتحان در چیست ؟

چرا باید اضطراب امتحان را کنترل کنیم ؟ اگر سطح اضطراب پایین نیایید چه می شود ؟ تاثیر اضطراب زیاد بر عملکرد تحصیلی چیست ؟

اهمیت کنترل اضطراب امتحان در چیست ؟

اهمیت کنترل اضطراب امتحان در چیست ؟

اهمیت کنترل اضطراب امتحان

1- دانشجویان و دانش آموزانی که از لحاظ توانایی و استعداد یادگیری در سطح یکسانی می باشند، عملکرد تحصیلی متفاوتی هنگام امتحان و یادگیری مطالب قبل از امتحان نشان می دهند.

این تفاوت بیش تر ناشی از میزان اضطرابی است که هنگام امتحان یا قبل از امتحان می تواند در افراد باعث بروز عملکردهای متفاوتی شود.

در برخی شدت اضطراب به حدی است که به شکل بیمارگونه ای منجر به اختلال در تمرکز و یادآوری مطالب آموخته شده می شود.

2- هر ساله دانش آموزان و دانشجویان زیادی در مدارس و دانشگاه های کل کشور با وجود توانایی و استعداد خوب جهت ادامه ی تحصیل دچار افت تحصیلی شده و در پاره ای موارد، مجبور به ترک تحصیل می شوند.

این موضوع می تواند نقش اضطراب امتحان را بیش تر نشان دهد، چون که بخشی از علل ترک تحصیل یا افت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان ناشی از اضطراب شدید و بیمارگونه است .

بدین سبب هزینه های زیادی را بر افراد، خانواده ها و جامعه تحمیل می کند، لذا کنترل آن جهت افزایش سطح عملکرد و کاهش هزینه ها بسیار مؤثر می باشد.

3- افزایش بی میلی و بی رغبتی فرد به علت افت تحصیلی ناشی از اضطراب باعث بروز عواقب وخیم در فرد، اجتماع و خانواده می شود.

پیشنهاد مطالعه:  هراس اجتماعی در نوجوانان را بشناسیم

یکی از عوامل بسیار مهم افت تحصیلی در افراد به علت اضطراب امتحان، دور شدن از جمع هم کلاسی ها و طرد از اجتماع است که این خود باعث کاهش علاقه به فعالیت های روزمره و اجتماعی می شود.

اجتماع گریزی، تعارضات خانوادگی، بزهکاری، تمایل به انجام رفتارهای آسیب زا نظیر گرایش به مصرف سیگار و مواد مخدر و… می توانند از عوارض ناگوار افت تحصیلی نیز باشند.

گاهی کاهش اعتماد به نفس، گوشه گیری و ابتلا به انواع آسیب های روانی نظیر بیماری های اضطرابی، افسردگی و پرخاشگری از نتایج طرد اجتماعی افراد مذکور می باشند و هزینه های سنگینی را بر خانواده و اجتماع تحمیل می کنند.

4- اضطراب امتحان باعث تداوم نقش منفی به صورت سیکل معیوب می شود. وجود اضطراب بالا باعث کاهش تمرکز و کارایی دانش آموزان می شود .

در اخذ نمرات قبولی مداخله می کند، لذا خود این پدیده منجر به بروز جدی اضطراب شده و تداخل بیش تری در عملکرد ایجاد می شود.

5- ایجاد سایر اختلالات نظیر اختلالات فیزیولوژیکی، علایم جسمانی و… علاوه بر آسیب های روانی مختلف و گاهی تداوم اضطراب های بیماری زا با تولید بیش از اندازه ی هورمون ها و ناقل های شیمیایی واسط می تواند عوارض جسمانی زیادی را نظیر زخم های گوارشی، مشکلات قلبی، تنفسی و… ایجاد کند، هر چند وجود اضطراب باعث تشدید بیماری های جسمی زمینه ای می شود.

6- به علت سرنوشت ساز بودن امتحانات، بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان سخت ترین ساعات و روزهای خود را در ایام امتحانات سپری می کنند.

پیشنهاد مطالعه:  10 راهکار مفید کاهش نگرانی ها در زندگی- قسمت دوم

وجود اضطراب امتحان در افراد باعث می شود که ایام امتحانات وضعیت بسیار سختی را برای آن ها ایجاد کند، چرا که از یک طرف قبولی در امتحانات و پیشرفت تحصیلی برای آنان اهمیت فراوانی دارد و از طرف دیگر اضطراب بالای امتحان مانع عملکرد صحیح آنان می شود، لذا باعث تحمل رنج و عذاب زیادی می شود.

7- برای این که امتحانات و ارزشیابی هایی که از دانش آموزان و دانشجویان به عمل می آید یادگیری واقعی و پیشرفت تحصیلی آنان را نشان می دهد، مطالعه در مورد اضطراب امتحان، علل و روش های کاهش و درمان آن ضروری است.

کنترل صحیح اضطراب امتحان به کمک راهکارهای مناسب نه تنها باعث پیش گیری از بروز عوارض متعدد آن می شود،

بلکه با ایجاد آرامش فردی و خانوادگی منجر به بروز خلاقیت های خاص شده و دانش آموزان و دانشجویان می توانند به اوج استعدادهای خود نایل شوند و با خودباوری در جهت پیشرفت های علمی و عملی مناسب حرکت کنند.

8- با توجه به این که یکی از عوامل مهم اضطراب دانش آموزان و دانشجویان شرکت در امتحانات و حتی تفکر پیرامون امتحان می باشد.

و از طرفی اجرای امتحانات جهت درجه بندی افراد و داشتن معیاری به منظور هدایت آنان برای ادامه ی تحصیل یا گذراندن دوره های تحصیلی، امری اجتناب ناپذیر است، لذا خود به خود کنترل اضطراب ناشی از امتحان امری خطیر تلقی می شود.

منبع مقاله :
طهماسبی پور، نجف؛ (1390)، اضطراب امتحان: پیامدها و راه های کنترل آن، تهران: نشر قطره، چاپ اول

سایر مطالب مرتبط با اضطراب امتحان :

پیشنهاد مطالعه:  اضطراب تحصیلی ، اضطراب مدرسه و اضطراب امتحان

کلمات سرچ شده :

اضطراب امتحان در دانش آموزان – اضطراب امتحان چیست – اضطراب امتحانات – اضطراب امتحان و والدین – اضطراب و استرس امتحان – اضطراب بعد از امتحان – تاثیر اضطراب امتحان بر عملکرد تحصیلی – رابطه اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی – اضطراب امتحان و مقابله با آن – بررسی اضطراب امتحان در دانشجویان – با اضطراب امتحان چه کنیم – تعریف اضطراب امتحان – اضطراب سر جلسه امتحان – چگونه اضطراب امتحان را كاهش دهيم – چگونه اضطراب امتحان را کم کنیم – چگونه اضطراب امتحان را کاهش دهیم – عامل اضطراب در امتحان چیست – دلایل اضطراب امتحان در دانش آموزان – راههای کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان – اضطراب امتحان ریاضی -اضطراب شب امتحان کودکان -عوامل اضطراب امتحان – علایم اضطراب امتحان – اضطراب در موقع امتحان – اضطراب امتحان در نوجوانان

 

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×