"> تعریف افت تحصیلی و افت تحصیلی همگانی چیست ؟ مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

افت تحصیلی و افت تحصیلی همگانی چیست ؟

تعریف افت تحصیلی چیست ؟

هرگاه سطح یادگیری و نمرات دانشجو ، دانش آموز یا فرزند ما نسبت به سطح نمرات و یادگیری گذشته اش پایین تر باشد می گوییم فرزند یا دانش آموز ما افت تحصیلی پیدا کرده است . مثلا ترم گذشته معدل دانش آموز 18 بوده اما در این ترم معدل 16 شده این کمتر شدن نمرات نشان دهنده افت تحصیلی کودک یا نوجوان می باشد.
 
نکته :
در بیشتر مواقع تعریفی که از افت تحصیلی ارائه می گردد به نسبی بودن آن توجه نمی شود.
این اصطلاح برای نشان دادن موقعیت فعلی یادگیری دانش آموز نسبت به زمان های مشابه قبلی است .
مثلا در مدارس متوسطه می توانیم موقعیت یادگیری را نسبت به ترم ها با هم مقایسه کنیم یا در هر درسی نسبت به امتحانات مختلف که در مدرسه برگزار می شود.
تعریف افت تحصیلی و افت تحصیلی همگانی چیست ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

تعریف افت تحصیلی و افت تحصیلی همگانی چیست ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

اگر دانش آموزی در دو درس تجدید شده باشد دلیل قطعی بر این نیست که دچار افت تحصیلی شده چرا که باید این دانش آموز را نسبت به گذشته تحصیلی اش سنجید.
اگر دانش آموز مزبور مثلا در آخرین ترم تحصیلی در پنج درس تجدید شده باشد نباید بگوییم افت تحصیلی بلکه باید بگوییم که این دانش آموز پیشرفت تحصیلی داشته است .
اما اگر در آخرین ترم تحصیلی تجدید نداشته بکار بردن اصطلاح افت تحصیلی برای این دانش آموز درست است.
 

افت تحصیلی همگانی چیست ؟

افت تحصیلی همگانی اصطلاحی است که من برای مشکل افت تحصیلی و پایین آمدن سطح نمرات در زمان ها و دوره های خاصی از تحصیل دانش آموزان در ایران که گریبان اکثریت کودکان و نوجوانان را می گیرد به کار می برم.
در زمانی که دورهای تحصیلی آموزش و پرورش شامل : مقطع ابتدای ، راهنمایی و دبیرستان بود . افتِ تحصیلیدر اول راهنمایی و در اول دبیرستان در اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان دیده می شد.
در طرح تحول نظام آموزش و پرورش این افت تحصیلی همگانی در سال هفتم (سال اول دوره متوسطه اول) و در سال دهم (سال اول دوره متوسطه دوم) می باشد.
هشدار به خانواده های دانش آموزان ابتدایی :
من والدین دانش آموزان ابتدایی زیادی را دیده ام که وقتی در مورد درس بچه هایشان سوال می پرسی بسیار خوشحال و سرافراز می گویند عالی است !
و وقتی که به ایشان تذکر می دهم که مراقب باشید بعد از ابتدایی احتمال افتِ تحصیلی زیاد است کمی با تعجب و غرور در حالی که در ذهنشان می گذرد که بچه ما مشکل نخواهد داشت تا حالا که خیلی خوب بوده بدون تامل به راحتی از موضوع می گذرند.
و متاسفانه همین دانش آموزان خوب در دوره ابتدایی را در متوسطه اول دچار افت تحصیلی می بینیم . برای جلوگیری از افتِ تحصیلی چه باید کرد ؟ به این سوال سعی می کنم در اولین فرصت جواب بدهم. البته اگر ببینم که خواهانی هست .
هشدار به خانواده های دانش آموزان متوسطه اول :
هرچند که سطح نمرات تقریبا در تمام دانش آموزان در دوره اول متوسطه نسبت به دوره ابتدایی پایین تر می باشد . اما هنوز افتِ تحصیلی واقعی رخ نداده است .
دومین افت درسی و تحصیلی به صورت همگانی در سال اول دوره متوسطه دوم رخ می دهد در این دوره سطح نمرات دانش آموزان آنقدر پایین می آید که بیشتر خانواده ها متعجب و عصبانی به دنبال علت افت تحصیلی می گردند. بسیاری هم به راحتی تمام تقصیر را به گردن مدرسه می اندازند !
بسیاری از والدین به مدرسه مراجعه می کنند که تا سال گذشته تمام نمرات پسر یا دختر ما بالای 18 بود الان 18 که نشده تجدید هم دارد.
تا پارسال معدلش 20 بود امسال 18 شده و … . این افت تحصیلی همگانی در مدارس به موضوعی حل نشدنی بین اولیاء دانش آموز و اولیاء مدرسه تبدیل می شود.
افت همگانی  تحصیلی هر چند که در اکثریت دانش آموزان دیده می شود اما بی علت و دلیل هم نیست .
خانواده ها اگر علل افتِ تحصیلی را بشناسند می توانند از بروز آن جلوگیری کنند یا میزان افت تحصیلی را در فرزندانشان به حداقل برسانند.
به شما پیشنهاد می کنم این مطالب را نیز بخوانید :
کدام کودکان در تحصیل موفق‌ تر هستند ؟
قوی‌ترین پیش‌بین برای موفقیت تحصیلی فرزند
نویسنده : حسن رامشینی – مشاوره تحصیلی
مشاوره آنلاین مهکام
پیشنهاد مطالعه:  بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی چیست ؟
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×