"> شبهه و سوال پیرامون عید نوروز ایرانی - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

شبهه و سوال پیرامون عید نوروز ایرانی

مهکام-شبهه و سوال پیرامون عید نوروز ایرانی

مهکام-شبهه و سوال پیرامون عید نوروز ایرانی

شبهه و سوال پیرامون عید نوروز

يكي از اساسي‌ترين شبهات  درباره عید نوروز این است  كه آيا ائمه (عليهم السلام) در رابطه با عيد نوروز رواياتي را مطرح كرده‌اند يا نه؟

روايت اول:

مرحوم شيخ صدوق (ره) در من لا يحضره الفقيه، جلد 3، صفحه 300، حديث 4073 روايتي را نقل مي‌كند:

أتي علي (عليه السلام) بهدية النيروز، فقال (عليه السلام): ما هذا؟ قالوا: يا أمير المؤمنين! اليوم النيروز، فقال (عليه السلام): إصنعوا لنا كل يوم نيروزا.

خدمت أمير المؤمنين (عليه السلام) يك هديه روز نوروز آوردند و آن حضرت فرمود: اين چيست؟ گفتند: اي أمير المؤمنين! امروز روز نوروز است. حضرت فرمود: (اگر قرار است هديه بياوريد) شما هر روز را براي ما نوروز قرار بدهيد.

وسائل الشيعة (چاپ آل البيت) للحر العاملي، ج 17، ص 288

يعني هر روزتان نوروز باد. أمير المؤمنين (عليه السلام) نه تنها مخالفتي با عيد نوروز نكرده است، بلكه تائيد عملي و قولي هم فرموده‌اند.

روايت دوم:

مرحوم محدث نوري (ره) در مستدرك الوسائل، جلد 6، صفحه 154، حديث 6679 روايتي از أمير المؤمنين (عليه السلام) نقل مي‌كند كه فرمود:

اليوم لنا عيد و غدا لنا عيد و كل يوم لا نعصي الله فيه فهو لنا عيد.

امروز براي ما عيد است و فردا هم عيد است و هر روزي كه ما خدا را معصيت نكنيم، آن روز عيد است.

پيام اين روايت اين است كه اگر كسي در شب عيد نوروز يا روز عيد نوروز به بطالت و لهو و لعب و گناه و معصيت بگذراند، نه تنها روز عيد نيست، بلكه روز بدبختي و مصيبت براي اوست.

پیشنهاد مطالعه:  ضرورت پاسخ به شبهات دینی

روايت سوم:

مرحوم شيخ طوسي (ره) در مصباح المتهجد از امام صادق (عليه السلام) نقل مي‌كند و روايت از معلي بن خنيس است. در اين روايت آمده است:

إذا كان يوم النيروز فاغتسل و البس أنظف ثيابك و تطيب بأطيب طيبك و تكون ذلك اليوم صائما، فإذا صليت النوافل و الظهر و العصر، فصل بعد ذلك أربع ركعات، تقرأ في أول كل ركعة فاتحة الكتاب و عشر مرات «إنا أنزلناه في ليلة القدر» و في الثانية فاتحة الكتاب و عشر مرات «قل يا أيها الكافرون» و في الثالثة فاتحة الكتاب و عشر مرات «قل هو الله أحد» و في الرابعة فاتحة الكتاب و عشر مرات المعوذتين و تسجد بعد فراغك من الركعات سجدة الشكر و تدعو فيها يغفر لك ذنوب خمسين سنة.

وقتي روز نوروز شد، غسل كن و پاكيزه‌ترين لباس‌هايت را بپوش و بهترين عطرهايت را استفاده كند و اين روز را روزه بگير و وقتي نماز ظهر و عصر و نوافل را خواندي، يك نماز 4 ركعتي هم بخوان و در ركعت اول، سوره فاتحة الكتاب و ده مرتبه سوره قدر را بخوان و در ركعت دوم هم سوره فاتحة الكتاب و ده مرتبه سوره كافرون و در ركعت سوم هم سوره فاتحة الكتاب و ده مرتبه سوره توحيد و در ركعت چهارم هم سوره فاتحة الكتاب و ده مرتبه سوره ناس و فلق را بخوان و بعد از نماز هم سجده شكر بجا بياور و در سجده دعا كن تا خداوند گناهان 50 سالت را بيامرزد.

مصباح المتهجد، ص 790 ـ وسائل الشيعة (چاپ آل البيت) للحر العاملي، ج 8، ص 173

پیشنهاد مطالعه:  پاسخ به شبهات - جعل حدیثی از امام حسین (ع) درباره ایرانی ها

اين نشان مي‌دهد كه ائمه (عليهم السلام) نه تنها نسبت به عيد نوروز مخالفتي نداشتند، بلكه تشويق هم داشتند و غسلي هم براي اين روز معين كرده‌اند و فقهاء ما طبق همين روايات، غسل در عيد نوروز را يكي از غسل‌هاي مستحبي دانسته‌اند.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده دینی ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×