"> پاسخ به شبهات - جعل حدیثی از امام حسین (ع) درباره ایرانی ها - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

پاسخ به شبهات – جعل حدیثی از امام حسین (ع) درباره ایرانی ها

پاسخ به شبهه ای در زمینه حدیثی از امام حسین (ع) درباره ایرانی ها

چندی قبل از فضای مجازی و اینترنت (فیس بوک، وایبر،لاین و …)حدیثی ساخته و پرداخته شد که به امام حسین علیه السلام منسوب کرده بودند، در زیر پاسخ علمی و مستند به این شبهه می دهیم. لطفا زود قضاوت نکنید و هم چنین لطفا تا پایان مطلب را بخوانید.

اصل شبهه :

پاسخ به شبهات-حدیثی از امام حسین درباره ایرانی ها

پاسخ به شبهات-حدیثی از امام حسین درباره ایرانی ها

در تصویر بالا حدیثی به امام حسین(ع) منسوب شده است که ایشان عرب را برتر از هر ایرانی دانسته و …..

در حالیکه نویسنده مغرض یا تشخیص نداده یا خود را به نفهمی زده

1- در خط اول جمله عربی لقب اباعبد لله آمده درحالیکه برخلاف تصور عامه اباعبدلله در احادیث لقب امام صادق علیه السلام است نه امام حسین(ع)

2- حدیث را اول و آخر بریده و بقیه را حذف کرده است.

اصل حدیث در کتاب سفینه البحار شیخ عباس قمی از قول کتاب بحار الانوارمجلسی آمده است. پیرامون لغت «عجم‏»تفسير القمّي چنین آمده است:

وَ لَوْ نَزَّلْناهُ عَلى‏ بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ* فَقَرَأَهُ عَلَيْهِمْ ما كانُوا بِهِ مُؤْمِنِينَ‏[1]

آیه مذکور آیه ای از قرآن است که می فرماید : اگر قرآن به عجم ها یعنی غیر عرب ها نازل می شد ، عربها به آن ایمان نمی آوردند.

قال الصادق عليه السّلام: لو نزل القرآن على العجم ما آمنت به العرب و قد نزل على العرب فآمنت به العجم فهذه فضيلة العجم. امام صادق علیه السلام ذیل این آیه فرمود:

اگر قرآن بر غیر عرب نازل می شد عربها به آن ایمان نمی آوردند،در حالیکه بر عرب نازل شد ، پس عجم ها یعنی غیر عربها به آن ایمان آوردند. و این از فضیلتهای عجم یا غیر عرب است.

پیشنهاد مطالعه:  شبهه و سوال پیرامون عید نوروز ایرانی

نویسنده مغرض چرا به این جمله امام صادق اشاره نکرده است ؟

اصل بحث از این جاست……………..

معاني الأخبار: عن ضريس بن عبد الملك قال: سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول:

ضریس بن عبد الملک گفت: از امام صادق شنیدم که فرمود :

توجه داشته باشید که : ضریس بن عبد الملک نقل کننده حدیث از نظر علم حدیث شخصی بسیار ضعیف است.

نحن قرشيش و شيعتنا العرب و عدوّنا العجم.

ما(یعنی اهل بیت(ع)) قریش هستیم؛ شیعیان ما عرب هستند و دشمنان ما عجم

بيان: أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا و إن كان عجما، و العجم المذموم من كان عدوّنا و إن كان عربا[2].

یعنی با توجه به قواعد زبان عربی ترجمه حدیث بالا این گونه است : عرب خوب اگر هست ، از شیعیان ما  است گر چه عجم باشد و عجم بد هر که هست ، از دشمنان ما است گر چه عرب باشد.

علامه مجلسی(ره) در شرح این حدیث عبارتی دارد که در بحارالأنوار با عبارت «بیان» مشخص شده است. اصولا در کتاب بحارالأنوار هر وقت علامه(ره) بخواهد در مورد حدیثی توضیح دهد توضیح را با کلمه «بیان» شروع می کند.

اگر در تصویر نیز دقت شود پس از پایان روایت کلمه «بیان» آمده که طراح نادان شبهه خیال کرده این هم ادامه روایت است در صورتی که این توضیح علامه(ره) است در مورد روایت.

پس در واقع علامه مجلسی(ره) اینجا می خواسته بفرماید:

منظور از عرب در این روایت دوستان اهل بیت(ع) و معتقدین به ولایت ایشان است حتی اگر عجم و غیر عرب باشند و منظور از عجم دشمنان ایشان و منکرین ولایت ائمه(ع) هستند حتی اگر عرب باشند.

پیشنهاد مطالعه:  ضرورت پاسخ به شبهات دینی

و نیز فرموده اند:

که ملاک دوستی اهل بیت عرب بودن یا نبودن نیست بلکه ملاک اعتقاد داشتن به اصل ولایت ائمه است.

پس طبق توضیح علامه مجلسی که خود او این حدیث رانقل کرده منظور از این حدیث این نیست که عجم ها به خاطر عرب نبودنشان دشمن ائمه هستند.

در فرهنگ عرب به همه افراد غیر عرب گفته می شده «عجم» مثل خود ما ایرانی ها که به همه افراد غیر ایرانی می گوییم «خارجی» امامنظور ما فقط اعراب نیستند بلکه همه غیر ایرانی ها هستند به همین گونه در عرب هم کلمه عجم به معنی غیر عرب است در صورتی که اشکال کننده آن را به معنی «ایرانی» ترجمه کرده است!! که این غرض ورزی او را می رساند.

اما در باب ادامه متن که گفته:«ایرانی ها را باید دستگیر کرد…» اگر در متن عربی دقت کنیم می بینیم پس از توضیح علامه(ره) آمده است:

«سوء رأی الثانی فی الاعاجم» که اینهم طراح شبهه در ترجمه خویش نیاورده. و این نیز به معنی «سوء رأی دومی(یعنی عمر بن خطاب) در مورد اعاجم(یعنی عجم ها)» و واضح است که ادامه عبارت در مورد نظر عمر بن خطاب می باشد و ربطی به حدیث یا توضیح علامه مجلسی(ره) ندارد.

سوء رأي الثاني في الأعاجم‏ به معنی :بدی نظر خلیفه دوم (عمر) درباره عجم ها

المناقب: لمّا ورد سبي الفرس الى المدينة أراد الثاني أن يبيع النساء و أن يجعل الرجال عبيد العرب و عزم على أن يحمل العليل و الضعيف و الشيخ الكبير في الطواف و حول البيت على ظهورهم، فقال أمير المؤمنين عليه السّلام: انّ النبيّ صلّى اللّه عليه و اله و سلّم قال:

پیشنهاد مطالعه:  شبهه و سوال پیرامون عید نوروز ایرانی

هنگامی که اسرای فارس را به مدینه آوردند خلیف دوم(عمر) خواست که زنان آنها را بفروشند   و مردانشان را برده عرب ها قرار دهند و تصمیم داشت انسانهای علیل و ضعیف و پیرمرد ها را بر دوش مردان فارس قرار دهد و بردور کعبه بگردد. امیر مومنان(ع)(روحی فداه) فرمود:همانا پیامبر خطاب به فارسها فرمود:

أكرموا كريم قوم و إن خالفوكم و هؤلاء الفرس حكماء كرماء فقد ألقوا الينا السلام و رغبوا في الإسلام و قد أعتقت منهم لوجه اللّه حقّي و حقّ بني هاشم … الخ‏[3].[4]

به راستی پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: کریم هر قومی را احترام کرده، گرامی دارید هر چند با شما مخالف باشند، این در حالی است که ایرانیان مردانی حکیم و دانشمند و انسانهایی با شخصیت و با کرامت‌اند، آنها بر ما سلام کرده و درود فرستاده و میل به اسلام پیدا کرده‌اند. و من سهم غنیمت خودم و حق بنی‌هاشم از آنها را، برای خوشنودی خدا آزاد کردم.

حال قضاوت با شما مخاطب گرامی آیا فرزند علی(ع) اینگونه درباره ایرانی ها  سخن می گوید ؟

در صورت وجود سوال به شماره 09123689338 تماس بگیرید.                       اکبر قاسمی

[1] ( 2) سورة الشعراء/ الآية 198 و 199.

[2] ( 3) ق: كتاب الايمان/ 9/ 47، ج: 67/ 176.

[3] ( 4) ق: 10/ 43/ 277، ج: 45/ 330.

ق: 11/ 1/ 6، ج: 46/ 15.

[4] قمى، عباس، سفينة البحار – قم، چاپ: اول، 1414 ق.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

  1. هانی گفت:

    این حدیث اصلا سند داره؟؟ ایه قران میگه ان اکرمکم عند ا… اتقاکم … بهترین شما نزد خدا باتقوا ترین شماست، اصلا امیرالمومنین ازش شاکی بودن چرا انقدر ایرانی تو سپاهت زیاده؟ امام صادق هم فرزند همون امامه

  2. حسین گفت:

    این حدیث اصلا سند نداره و دروغه .چون خداوند تو قرآنم گفته و حجت خدا هم گفته نژاد پرستی گناهه کبیرس ..اولین نژاد پرست شیطان بوده پس چطور یه امام معصوم میتونه همچی حدیثی اتفاقا اهل بیت مورد اتهام این عربا قرار میگرفتند که چرا اینقدر ایرانی تو سپاهتون زیاده .اینا میبینن دارن از کجا میخورن بعد میخوان یه کاری کنن که ایرانیا از اهل بیت بگذرن

  3. علی گفت:

    خود امام صادق (ع) فرمودند که هرگاه حدیثی از ما شنیدید که مخالف قران باشد ان حدیث را قبول نکنید واین حدیث مخالف قران بعلاوه عقل ادم هم همینو میگه چونکه قران تحریف نشده ولی احادیث جعلی وتحریف شده بسیار است پس ادم عاقل اولویتو با منبعی که مطمئن درست یعنی قران قرار میده درضمن اگر این نظر امام حسین (ع) بوده پس داره میگه عربعا بهتر از ایرانیا هستن پس نشون میده از ایرانیا خوشش نمیاد پس اگر امام حسین(ارواحنا فداه)از ایرانیا خوشش نمیاد چرا زن ایرانی گرفته بود هیچ میدونستید که مادر امام سجاد(ع) زنی ایرانی بوده اگر نمیدونستید حالا بدونید. این هم دلیل دیگری است که نشون میده این حدیث باطل چونکه این حدیث ساختگی نشان دهنده نفرت امام حسین(ارواحنا فداه) ازایرانی هاست ولی تاریخ که همه تاییدش کردن ودرسته وساختگی نیست گفته که زن امام حسین(ارواحنا فداه) ایرانی بوده و نشون میده حضرت نه تنها از ایرانی ها نفرت نداشته بلکه خوشش میومده پس حدیث باطل
    اللهم عجل الولیک الفرج

×