"> چگونه بر نوجوانان تاثیر بگذاریم ؟ - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چگونه بر نوجوانان تاثیر بگذاریم ؟

چگونه بر نوجوانان تاثیر بگذاریم ؟

چگونه بر نوجوانان تاثیر بگذاریم ؟ چگونه بر دیگران تاثیر بگذاریم ؟ چکار کنیم تا فرزندان نوجوان ما به حرفهایمان گوش دهند ؟ برای تربیت نوجوانان چه کارهایی می توانیم انجام دهیم ؟ ویژگی های ارتباط خوب با دیگران و نوجوانان چیست ؟ چگونه نوجوانان را پرورش دهیم ؟
چگونه بر نوجوانان تاثیر بگذاریم ؟www.mehcom.com

چگونه بر نوجوانان تاثیر بگذاریم ؟www.mehcom.com

سوال :

برای تأثیرگذاری و هدایت اسلامی روی «نوجوانان» چه باید کرد ؟ لطفا چند کتاب هم معرفی کنید.

جواب :

پرسشگر گرامی، کار شما را در تربیت و هدایت نوجوانان می‌ستاییم و امیدواریم در این مسیر بسیار مهم موفق باشید. در پاسخ به سوال شما، ابتدا نحوه تأثیرگذاری بر دیگران ، و سپس، مطالبی درباره نحوه تربیت نوجوانان خدمتتان ارائه می‌گردد.

نحوه تأثیر گذاری بر دیگران

برای اینکه بتوانید روی شخصیت دیگران تأثیر بگذارید و عادات و رفتارهای او را اصلاح کنید به چند نکته باید توجه داشته باشید:

1. رعایت اصل تدریج و اصل استمرار:

همانطور که می دانید هدایت شدن و تأثیرپذیری نیازمند تدریج و استمرار است. نه یکمرتبه می توان به درجات بالای هدایت رسید و نه با یکبار ارشاد کردن می تون در افراد تأثیر گذاشت. افراد به فراخور استعداد و هوش خود و نیز محیطی که در آن زندگی می کنند، می توانند از راهنمایی و ارشاد دیگران استفاده کنند.

بنابراین همانطور که باید در اصلاح خود قدم به قدم پیش رویم و نیز حرکت به سوی کمال را در تمام طول عمر خود استمرار دهیم، در اصلاح دیگران نیز باید این دو اصل را رعایت کنیم.

2. استفاده از شیوه های کارآمد و درست

استفاده از شیوه های کارآمد و مؤثر برای تأثیر گذاشتن روی افراد بسیار مهم است. برای این کار لازم است هم از شیوه های نفوذ در افراد استفاده کنیم و هم از ویژگی های شخصیتی افراد و نیازهای روانی که در سنین مختلف دارند آگاهی پیدا کنیم.

3.برقرار کردن رابطه اثربخش

مؤثرترین و کارآمدترین روش برای تأثیر گذاشتن روی افراد، برقرار کردن رابطه اثربخش با آنهاست. کسی که بتواند رابطه خوبی با افراد پیدا کند به آسانی می‌تواند روی شخصیت و اخلاق آنها تأثیرگذار باشد.

ویژگی های ارتباط خوب با دیگران

محققان و نظریه پردازان علوم رفتاری معتقدند سه ویژگی کلیدی وجود دارد که موجب بهتر شدن ارتباط بین افراد می شود:

1. صداقت:

یعنی اینکه فرد بدون هیچ کم و کاستی همان گونه که هست، باشد و در ابراز احساسات، نیازها و عقاید خود تا جایی که ممکن است راستگو باشد.

به عبارت دیگر ظاهر و باطنش یکی باشد. اگر افراد بفهمند که ما در راهنمایی و ارشاد آنها کاملا صداقت داریم و جز کمکبه آنها نیت و قصد دیگری نداریم، زود تر جذب ما می شوند.

لازمه این کار این است که ما باید ابتدا باطن و درون خود را اصلاح کنیم و خود به آنچه می گوییم عمل کنیم و اگر هم اشتباهی مرتکب شدیم به آسانی بپذیریم.

در روایت است که امام علی(ع) گاهی از اصحابش می خواست که او را موعظه کنند. وقتی اصحاب از این درخواست امام شگفت زده می شدند، می فرمود: همه ما احتیاج به موعظه و نصحیت داریم.

این گونه برخورد کردن امام(ع) نشانه صداقت اوست. یا اینکه رسول خدا می فرمود: من هم روزی 70 بار استغفار می کنم تا گرد و غبار مادیات روی قلبم ننشیند.

پیشنهاد مطالعه:  مشکلات خواب در نوجوانان علت و درمان آن
2. عشق ورزیدن بدون انحصار طلبی:

که به معنای علاقه به خیر و خوشی افراد دیگر داشتن است. این عشق، صرفا یکنوع احساس نیست. چه بسا انسان به خاطر بعضی از کارهای بد افراد هیچ علاقه قلبی هم به آنها نداشته باشد، ولی اگر بخواهد آنها را راهنمایی کند باید به آنها عشق بورزد.

در روایات آمده است: در ابراز علاقه به دیگران مانند خدا باشید زیرا «ان الله یحب العبد و یبغض عمله» خداوند بندگانش را دوست دارد، ولی اعمال آنها را (اگر بد باشد) دوست ندارد.

بنابراین یکی دیگر از کلیدهای ارتباط مؤثر با افراد ابراز علاقه، احترام، پذیرش و توجه مثبت به آنهاست. اگر ما کسی را واقعا دوست بداریم و در دوستی مان صداقت داشته باشیم به آسانی می توانیم در او نفوذ کنیم

زیرا همه افراد به احترام و توجه و خصوصا پذیرش بی قید و شرط نیازمندند و اگر ببینند ما سعی می کنیم آنها را همانطور که هستند بپذیریم و اجازه می دهیم آزادانه افکار، احساسات و رفتارهای خود را بروز دهند خیلی زود مجذوب ما می شوند و وقتی وابستگی آنها به ما شدید شد، به آسانی می توانیم تغییرات لازم را در رفتار آنها ایجاد کنیم.

نکته ای که در اینجا باید توجه داشت این است که عشق ورزیدن و محبت کردن باید همراه با احترام باشد یعنی حریم خصوصی فرد باید دائما حفظ شود و ما به خود اجازه ندهیم در حریم خصوصی افراد به زور وارد شویم، مگر اینکه خودشان ما را از آن آگاه سازد.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

3. همدلی:

مهارت همدلی یعنی در یک فرد و خواسته های او از دیدگاه خودش و به همان صورتی که او خودش را درک می کند. به عبارت دیگر خود را جای او گذاشتن و با چشم او نگاه کردن.

مهارت همدلی غیر از همدردی است زیرا در همدردی فرد احساسات طرف مقابل را پیدا می کند و مانند او احساساتی می شود.

آنچه در ایجاد رابطه مؤثر لازم است همدلی است نه همدردی. در همدلی انسان احساسات فرد اعم از شادی و غم و درد و ناراحتی او را حس می کند ولی خود احساساتی نمی شود.

اگر افراد بفهمند که ما آنها را کاملا درک می کنیم و ناراحتی ها و مشکلات آنها برایمان مهم است به آسانی به ما گرایش پیدا می کنند و جذب ما می شوند.

برای موفقیت بیشتر توصیه می کنیم:
1. سعی کنید رابطه صمیمی تری با او داشته باشید و با محبت و مهربانی به او نزدیکتر شوید. انسان ها تشنه محبت اند اگر برخورد شما با او تند و آمرانه باشد، فاصله او از شما بیشتر و در عوض به کسانی که او را تأیید می کنند نزدیکتر می شود

پس کاری کنید که اعتماد او را به خود جلب کنید به طوری که مجذوب شما شود و رازهایش را با شما در میان بگذارد و چیزی از شما مخفی نکند.

2. از زبان، انتظار معجزه نداشته باشید به ویژه آنکه دنیای روانی او با شما تفاوت های زیادی دارد بنابراین سعی کنید از روش های غیرمستقیم بیشتر استفاده کنید مثلا کتاب‌های خوبی در این باره تدوین شده که می توانید آنها را در اختیار او قرار دهید و مطمئن باشید که تأثیر آنها بسیار بیشتر از توصیه های صریح شما خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:  نتایج زیانبار کوتاهی والدین از تربیت کودک

3. وقتی با او صحبت می کنید همه استدلال هایش را رد نکنید بلکه آن قسمت که قابل پذیرش است را بپذیرید و در آن قسمت هایی که با او هم عقیده نیستید، با زبان ملایم، تشکیک ایجاد کنید.

4. هر گونه رشد و کار مثبتی را با تشویق مورد تأیید قرار دهید.

6. توجه داشته باشید که کارهای تربیتی و فرهنگی دیر بازده است بنابراین در این موضوع به هیچ وجه عجله به خرج ندهید چرا که ممکن است نتیجه عکس بگیرید.

 تربیت و هدایت نوجوان

در این باره سخن بسیار است. آن چه در این جا می‌توانیم بگوییم این است که ابتدا لازم است شما اطلاعاتی کلی در رابطه با جوانان و نوجوانان داشته باشید تا درک صحیحی از احساسات و عواطف آنها داشته و بتوانید تعاملی درست با آنها داشته باشید.

دوره نوجوانى از این رو حایز اهمیت است که بین دو دوره کودکى و بزرگسالى قرار دارد و به عبارتى، دوره گذار از کودکى به بزرگ سالى محسوب مى شود.

مراحل دوران بلوغ و نوجوانی

تغییر و تحولات این دوره جهت درک بهتر به 3مرحله تقسیم می شود:

مرحله اول:12-14سالگی :

مرحله شروع یا مرحله فاصله گرفتن نوجوان از وضعیت پیشین که با بروز رشد جسمی و اولین نشانه های بلوغ ، نوعی تمایل طبیعی برای فاصله گرفتن کودک از بزرگسالان ، بخصوص والدین را به همراه دارد.

مرحله دوم:15تا17سالگی:

مرحله میانی یا مرحله جدایی برای تدارک استقلال که علاوه بر مساله رشد شخصیتی و اخلاقی یک نیاز اساسی دیگر ، یعنی کسب دانش و مهارت های لازم برای اشتغال یا ادامه تحصیل ، به عنوان یک نیاز مهم در تعلیم و تربیت نوجوانان مطرح می شود.

مرحله سوم:18تا20سالگی:

مرحله نهایی یا مرحله ورود مجدد در مناسبات اجتماعی که اگر با رشد بهنجار نوجوان در مراحل پیشین صورت گرفته باشد باعث می شود که فرد در مرحله آخر بتدریج به صورت یک فرد مستقل و خودکفا در مناسبات خانوادگی ، آموزشی ، شغلی ، اجتماعی و فرهنگی ایفای نقش کرده و فرد آماده آغاز زندگی جوانی و بزرگسالی همراه با موفقیتی باشد.

برای انجام چنین مسؤولیتی قبل از هر چیز باید اعتماد آنها را به خود جلب کنید به عبارت دیگر آنها باید به شما به عنوان فردی امین، دلسوز، صمیمی اعتماد کند برای ایجاد ارتباط عاطفی با آنها باید پذیرش بدون شرط نسبت به آنها داشته باشید.

این طور نباشد که آنها را هنگامی تحویل بگیرید و پذیرای آنها باشید که کارهای مورد علاقه شما را انجام دهند ولو این که آنها رفتارهای غلطی هم داشته باشند ولی شما بدون شرط آنها را بپذیرید.

این نحوه برخورد باعث می شود که ارتباط عاطفی آنها با شما محکمتر شود علاوه بر این دلسوزی و صمیمیت خود را نیز عملا باید نسبت به آنها نشان دهید به گونه‌ای که همواره احساس کنند شما دلسوز آنها هستید.

بنابراین اگر همدلی، پذیرش بدون شرط و دلسوزی نسبت به آنها داشته باشید ارتباط عاطفی شما به آنها محکم می شود. یکی از عوامل ایجاد اعتماد آنها نسبت به شما حاصل می شود.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم ؟

یکی از مهمترین نیازهای انسان، نیاز به معنویت است. اگر این نیاز به نحو صحیح ارضاء نشود، موسیقی و اعتیاد و مشکلات اخلاقی جایگزین آن می شود.

در این راه توجه به این مسئله داشته باشید که برنامه هایی که برای نوجوانان دارید همراه با تنوع وتعدد بوده و خستگی آور نباشد معمولا نوجوانان سوالاتی درباره فایده مسائل دینی دارند از این رو امور مذهبی باید طوری ارائه شود که قابل پیاده شدن در زندگی روزمره آنها باشد و حتی احساس کنند که گاهی می‌توانند احتیاجات روانی خود را با توجه به این امور برآورده می‌کنند.

آنچه که به آنها عرضه می‌شود حتی الامکان دارای استدلال منطقی باشد و شیوه تفکر را همراه با آموزش مسائل دینی به آنها آموخت و مسائل مبتلا به آنها ارائه شود.

در این راه از مسابقه کتابخوانی غفلت نکنید که موجب افزایش آگاهی و تعمیق بینش جوانها می‌شود مخصوصا می‌توانید از کتب شهید مطهری، کتابهایی در سطح خود جوانان باشد استفاده کنید.

نکته دیگری که در تأثیرگذاری شما نقش مهمی دارد رفتار شماست یعنی هر چه شما با زبان رفتار و عمل با آنها سخن بگویید مؤثرتر است یعنی اگر ظهر می شود و صدای اذان بلند می شود اقدام به اقامه نماز نمایید.

یا وقتی با نامحرم مواجه می شود رعایت حدود الهی را بکنید این بهترین شیوه برای تأثیرگذاری است. دیدار با افراد سلیم النفس و پاکدل تاثیر زیادی بر روحیه جوانان دارد.

جهت جذب نوجوانان به مراکزی مانند کانون‏های فرهنگی مساجد و بسیج راه‏های مختلفی وجود دارد از جمله:
1- برگزاری اردوهای علمی، تفریحی و زیارتی.
2- برگزاری مسابقات مختلف و اهداء جوایز.
3- استفاده از اساتید پرجاذبه و هنرمند و جوان برای تدریس موضوعات دینی و قرآنی و هنری.
4- پرهیز از مسؤولیت دادن به افراد تند و بداخلاق و کم‏حوصله
5- از افراد پرانگیزه، صبور و با سلیقه برای مسؤولیت کانون یا همکاری با کانون دعوت به عمل آورید
6- مدارا نمودن و عدم سخت‏گیری نسبت به مراجعین و خودداری از انحصار شدید این قبیل کانون‏ها و… .
7- قبل از تعطیلات تابستان برنامه‏های تابستان را تهیه و تنظیم نمایید و مقدمات فعالیت‏های تابستانی خود را فراهم آورید.
8- سعی کنید از برنامه‌های مراکزی که در این امر موفق هستند آگاه شوید و در تنوع و نیز چگونگی اجرای برنامه‌های خود از آنها کمک بگیرید.

در این باره شما را به خواندن برخی از کتابها و منابع درباره معرفی احساسات و علاقه‌های نوجوانان و جوانان دعوت می‌کنیم:
1. مسائل نوجوانان و جوانان، دکتر محمد خدایاری فرد، انتشارات سازمان انجمن اولیا و مربیان
2. جوان و بحران هویت، دکتر محمد رضا شرفی، انتشارات سروش
3. دنیای نوجوانی، دکتر علی قائمی
4. شناخت، هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان، دکتر علی قائمی، انتشارات امیری
5. دنیای نوجوان دکتر محمد رضا شرفی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – تربیت نوجوانان

کلمات کلیدی : تربیت نوجوانان ,  آموزش خانواده ,  نحوه تأثیرگذاری بر دیگران ,  نحوه تربیت نوجوانان ,  شیوه های نفوذ در افراد ,  همدلی ,  مهارت همدلی ,  جوانان ,  نوجوانان ,  مراحل دوران بلوغ ,  دوران بلوغ ,  اولین نشانه های بلوغ ,  خانواده

منبع : akhlagh.porsemani.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×