"> محیط ، زمینه ساز بروز انحرافات جنسی در کودکان و نوجوانان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

محیط ، زمینه ساز بروز انحرافات جنسی در کودکان و نوجوانان

محیط ، زمینه‌ساز بروز انحرافات جنسی در کودکان و نوجوانان می تواند باشد در صورتی که ما بزرگترها مسئولیت خود را در قبال پاکیزه نگاه داشتن محیط یا به طور کلی جامعه ، انجام ندهیم. متاسفانه با رشد تکنولوژی و کمتر شدن مراقبت های حفاظتی از کودکان و نوجوانان شاهد بلوغ زودرس و بروز انحرافات جنسی در کودکان و نوجوانان هستیم.

پس در این دوران چگونه باید مراقبت فرزندانمان باشیم ؟ چگونه باید از بروز انحرافات جنسی در بچه هایمان جلوگیری کنیم ؟ آیا براستی این امکان هست که فرزندانی سالم و پاک تربیت کنیم ؟

اما یک نکته بسیار مهم را همواره باید در ذهن داشته باشیم که خانواده ، حتی در این دوران نیز می تواند نقش بسیار بسیار موثری در تربیت جنسی فرزندان خود داشته باشد.

محیط ، زمینه ساز بروز انحرافات جنسی در کودکان و نوجوانان

محیط ، زمینه ساز بروز انحرافات جنسی در کودکان و نوجوانان

محیط ، زمینه‌ساز بروز انحرافات جنسی

محیط نامناسب و غیراخلاقی برای کودک و نوجوان چه محیطی است ؟

عده‌­ای از متخصصان تأکید می­‌کنند که کودکان به ویژه کودکان زیر 10 سال نباید در موقعیت­‌های نامناسب و غیر­اخلاقی قرار گیرند زیرا ممکن است دچار آشفتگی فراوان شده و تبدیل به کودکانی شوند که از نظر جنسی تحریک شده و واکنش نامناسبی نشان دهند.

از نظر متخصصان موقعیت‌هایی که نباید کودکان در معرض آنان قرار بگیرند می تواند شامل موارد زیر باشند:

ـ در معرض هرگونه فعالیت جنسی با نوجوانان و بزرگسالان قرار گرفتن

ـ مشاهده فیلم­‌های پورنو و سکسی (در این زمینه می توانید مطالعه نمایید : تاثیرات و آسیب های تماشای تصاویر و فیلم های مستهجن بر نوجوان – مهکام)

پیشنهاد مطالعه:  بیداری جنسی در کودکان

ـ شاهد هرگونه روابط جنسی بزرگسالان، نوجوانان و حتی کودکان بودن

ـ بازی­‌های جنسی افراطی با کودکان همسال یا بزرگ‌تر که دانش جنسی زیادی دارند و باعث فریب کودک شوند.

در واقع قرار گرفتن کودک در موقعیت‌های ذکر شده می‌تواند رفتارهای نابهنجار فراوانی در او ایجاد کند و موجب انحرافات جنسی شود. برخی از روان­­شناسان در مورد موقعیت­‌ها و شرایط غیرمعمول و غیراخلاقی توصیه­‌هایی مطرح کرده‌اند. برای مثال:

ـ کودکان نباید در مورد بازی­‌های جنسی اشتغال ذهنی داشته باشند؛ یعنی نباید همواره به فکر انجام بازی‌­هایی با مضامین جنسی مانند دکتربازی باشند بلکه به بازی­‌های دیگر نیز بپردازند.

ـ کودکان نباید با کودکان کوچک‌تر و خیلی بزرگ‌تر بازی جنسی انجام دهند و ضرورت نظارت یکی از والدین وجود دارد.

ـ کودکان نباید اطلاعاتی جنسی بیش از سن خود داشته باشند.

ـ نباید با تمایلات جنسی کودکان برخورد فیزیکی و عاطفی نامناسب صورت گیرد.

ـ کودکان نباید هنگام بازی­‌های جنسی دچار ترس شدید، خجالت و احساس گناه شوند.(یعنی نباید آنقدر بترسند که به مخفی کاری منجر شود).

ـ کودکان نباید درگیر فعالیت­‌های جنسی با حیوانات شوند.

می توانید جهت اطلاع بیشتر مطلب پسرهای نوجوان چگونه تحریک جنسی می شوند ؟ – مشاوره آنلاین مهکام را نیز مطالعه نمایید.

نقش خانواده در ایجاد محیط مناسب برای کودک چیست ؟

هیچ یک از جنبه‌­های زندگی یک کودک به اندازه­ کانون خانواده در پرورش جنسیت او نقش ندارد. بچه­‌ها در کانون خانواده، هویت، نظام ارزشی و الگوی روابط آینده خود را پایه­‌ریزی می­‌کنند و می‌آموزند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند، چگونه محبت کنند و محبت ببینند، چگونه ارتباط کلامی مؤثر برقرار کنند و چگونه کشمکش‌ها را حل کنند.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه با کنجکاوی جنسی نوجوان رفتار کنیم ؟-فرزندپروری

تمام این مهارت­‌ها در جنسیت سالم کودکان نقش دارد و به تضمین روابط رضایت­‌بخش آن­ها در دوران بزرگسالی کمک می­‌کند. مهارت­‌های فردی و بین‌فردی که برای زندگی در دنیای بزرگسالان لازم است، در خانواده و بر اساس کنش متقابل بین اعضای آن پرورش می‌یابد.

می توانید مقاله صحبت كردن با كودكان در مورد مسائل جنسی  را نیز مطالعه نمایید.

برقراری روابط سالم در سال‌­های کودکی می‌­تواند توانایی کودکان را برای یادگیری و به‌کارگیری مهارت­‌های لازم برای برقراری و حفظ روابط مهم در آینده، افزایش دهد. حفظ رابطه یکی از بخش‌­های مهم جنسیت انسان را تشکیل می­‌دهد و کسی که می­‌خواهد شریک دائمی زندگی خود را پیدا کند، باید بداند که چگونه آن رابطه را حفظ کند.

خانواده همچنین با تربیت جنسی صحیح و ارائه­ آموزش­‌های لازم به کودک در زمینه­ مسائل جنسی وی را از خطرات متعددی محفوظ نگه می­‌دارد. برای مثال: کودکانی که نحوه­ کارکرد بدن خود را می‌شناسند، درک بهتری از مفهوم جنسیت دارند و از هویتی محکم­‌تر برخوردار هستند. دانش به کودکان قدرت می­‌بخشد.

بنابراین کودکان نیز باید به منابع اطلاعاتی قابل اعتمادی، چه در درون خانواده و چه دیگر منابع موجود در جامعه، دسترسی داشته باشند. کودکان علاوه بر دانش زیست­‌شناختی، به آموزش در مورد روابط انسانی هم نیاز دارند. آن­ها برای شکل دادن به جنسیت خود به خانواده و روابط حاکم بین اعضای خانواده ­خود رجوع می‌کنند.

نقش محیط در بروز رفتار نابهنجار و انحرافات جنسی کودکان چیست ؟

جامعه و خانواده علاوه بر تأثیری که بر رفتار کودکان می­‌گذارند، به آن­ها در زمینه­ نقش جنسی نیز آموزش می‌دهند. نقش جنسی دیکته شده از سوی جامعه می‌تواند بر تصمیم­‌گیری­‌های کودکان درباره نحوه ­روابط و سلامت خود در آینده، تأثیری عمده و جدی بر جا بگذارد. از طرفی مسؤولان مدرسه و خدمات بهداشتی باید به طور مرتب مسائل را با کودکان در میان بگذارند.

پیشنهاد مطالعه:  برخورد درست با رفتار جنسی کودکان

عامل دیگری که بر جنسیت کودکان تأثیر می­‌گذارد، وجود رسانه‌ها است. تلویزیون، مجلات و بازی­‌های رایانه‌ای همواره نگرش­‌هایی را ارائه می­‌دهند که درون چارچوب ذهنی کودک جای می‌گیرند. برخی رسانه‌ها به طور کلی بیش از حد بر روابط جنسی تأکید می­‌کنند و پیام­‌های گیج‌کننده، متضاد و گوناگون ارائه می­‌دهند. لذا تأثیر رسانه‌ها بر ساختار شخصیتی کودکان بسیار شدید است.

می توانید مطلب تاثیرات و آسیب های تماشای تصاویر و فیلم های مستهجن بر نوجوان – مهکام را نیز مطالعه نمایید.

خانواده به عنوان مهم­‌ترین نهاد در مورد تمایز میان رفتارهای بهنجار و نابهنجار جنسی باید آگاه باشد و بداند که کدام رفتار جنسی کودک بهنجار و کدام یک نابهنجار است. علاوه بر این، والدین به عنوان مسؤولان اصلی تربیت کودک باید همواره بر عملکرد مدرسه، رسانه و اجتماع درباره­ کیفیت و محتوای اطلاعات دقت لازم را داشته باشند. با کسب دانش و جامه­ عمل پوشانیدن به توصیه­‌های فوق­‌الذکر می­‌توان در جهت بهروزی جنسی و جلوگیری از انحرافات جنسی گام برداشت.

منابع محیط ، زمینه ساز بروز انحرافات جنسی :

د فریتاس، کریستال. (۱۳۹۳). کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان (ترجمه­ سارا طوسی). تهران: صابرین.
کریمی، علی. (۱۳۹۲). سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان راهنمای عملی والدین و معلمان در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان (چاپ هفتم). تهران: انتشارات رسانه تخصصی.
salamati.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×