"> نکاتی برگرفته از کارگاه فرزندپروری (تربیت کودک) - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

نکاتی برگرفته از کارگاه فرزندپروری (تربیت کودک)

کارگاه فرزندپروری

مطلب زیر که درباره اصول فرزندپروری مثبت و تربیت کودک می باشد برگرفته از کارگاه فرزندپروری (تربیت کودک) می باشد که توسط خانم جمالی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی برگزار گردیده است.

با هم برخی از نکات مهم این کارگاه فرزندپروری را باهم می خوانیم :

تربیت فرزند تا قبل از دوره بلوغ (12یا13سالگی) می تواند موثر باشد اما بعد از آن به شدت کاهش می یابد. پدر و مادرهایی که با مشاهده ی بحران های رفتاری شدید در نوجوانشان تازه به فکر اصلاح و تربیت فرزندشان می افتند کمتر نتیجه می گیرند.

نکاتی برگرفته از کارگاه فرزندپروری (تربیت کودک)-مهکام-www.mehcom.com

نکاتی برگرفته از کارگاه فرزندپروری (تربیت کودک)-مهکام-www.mehcom.com

جایگاه همسر همیشه در اولویت است. اشتباه است که فرزند در اولویت کار قرار گیرد!

هر کودکی با خلق و خوی خاص خودش متولد می شود. به هیچ عنوان نباید مقایسه کرد و بر اساس ویژگیهای منحصر به فردش باید با او رفتار کرد.

ما در درجه اول پدر و مادر هستیم. یعنی منبع محبت. اگر این محبت به طور صحیح ایجاد شود بقیه مسائل خیلی راحت تر جلو می روند. اما زمانی که محبت درستی شکل نگیرد و پیوند عاطفی ضعیفی برقرار شود به تناسب بچه  با ارزشهای پدر و مادرش خیلی فرق می کند و درصد همکاریش پایین می آید.

کار دوم شخصیت بخشی است.
آزادی، عزت نفس و اعتماد بنفس وجود داشته باشد.
اعتمادبنفس یعنی خودش را باور کند. عزت نفس یعنی احساس ارزشمندی.آزادی هم توام با مسئولیت پذیری باید باشد.. .
بچه ها تا سن 6 سالگی خودمحور هستند. یعنی دوست دارند هر چه خواستند برایشان فراهم شود اما به این معنی نیست که پدر و مادر دستشان  بسته باشد.

آزادی در دوره نوجوانی چگونه است ؟

هر فرزندی در هر مرحله از زندگیش، ازش انتظار داریم جستجوگر باشد و ما هم بهش اطلاعات بدهیم.

نقش پدر خیلی مهم است. همه بچه ها پدرشان را قوی ترین موجود دنیا می دانند.اگر ما این را خراب کنیم، جایگاهمان را متزلزل کرده ایم.

اگر جواب سوالی را نمی دانیم، جواب اشتباه به بچه مان ندهیم. تقریبا از 3 سالگی بچه ها زیاد سوال می پرسند. این سوالها بچه ها را رشد می دهند.

زمانی که با پرسش هایی روبرو می شویم که جوابشان را نمی دانیم به بچه نگویید “نمی دانم!” از بچه زمان بخواهیم و برویم دنبال جواب و بهش اطلاعات بدهیم.

فرزندپروری مثبت :

فرزندپروری مثبت به بچه اجازه می دهد به آن رشدی که باید، برسد و رفتارش را طوری مدیریت می کنیم که در فضای بدون آسیب، توانمندی هایش از حالت بالقوه به بالفعل در بیاید .

پیشنهاد مطالعه:  چگونه اتاق خواب کودک را جدا کنیم ؟

نکته مهم در فرزندآوری مثبت :

ما به عنوان والد باید توجه مستمر به فرزندمان داشته باشیم. این موضوع به ویژه تا سن 2 سالگی از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا تا این سن دلبستگی ایمن شکل می گیرد.

3 مدل دلبستگی داریم:

1– دلبستگی ایمن: در این صورت فرزند احساس امنیت می کند و دلبستگی ایمن شکل می گیرد. یعنی هر وقت کودک  نیاز به خوراک، محبت و … دارد والد (منبع محبت) در دسترس هست و فورا پاسخ می دهد…

2- دلبستگی ناایمن اضطرابی: در صورتی که والد پاسخگوی خوب و کاملی برای کودک نباشد، مثلا  زمانی که بچه نیاز به حضور مادر دارد، سرکار باشد دلبستگی ناایمن اضطرابی شکل می گیرد.!

این گونه کودکان  در آینده که بزرگ می شوند همیشه نگران از دست دادن منبع محبتشان هستند. (پدر، مادر، دوست، همسر و …)

3-دلبستگی ناایمن آشفته: اگر در پاسخگویی به نیازهای فرزندانمان دچار رفتارهای ضد و نقیض باشیم، کودک به سمت دلبستگی آشفته می رود و مستعد مشکلات روانی جدی در آینده می شود.

نقش آموزش خانواده در فرزندپروری :

ما از کودکان انتظار داریم که در مراحل مختلف رشدشان جستجوگر باشند. محیط باید حس کنجکاوی را در بچه به وجود آورد. به عنوان پدر و مادرانگیزه ایجاد کنیم. به فرزندمان یاد بدهیم خودش دنبال پاسخ سوالاتش برود یا اینکه با هم بگردیم. نباید خیلی به ما وابسته باشد. اگر بچه خلاق و جستجوگر است، مانع ایجاد نکنیم، تشویقش کنیم.

نکاتی برگرفته از کارگاه فرزندپروری (تربیت کودک)-www.mehcom.com

نکاتی برگرفته از کارگاه فرزندپروری (تربیت کودک)-www.mehcom.com

نظارت کردن بر رفتار فرزندان :

بر فرزندانمان چقدر نظارت داشته باشیم ؟


بچه ها با ابزارهای گوناگونی آشنا شده اند. کار با اینترنت، بازی، واتس آپ و …

نظارت به معنای محدودیت کامل نیست و اگر هم می خواهیم آزادی بدهیم باید قبلش شرایط را فراهم کرده باشیم.

توصیه ای که من همیشه به والدین دارم:
اگر می خواهید برای بچه تان موبایل بگیرید، باید بهش بگویید استفاده از آن قانون دارد و ما به عنوان والدین حق داریم زمان هایی از شما (فرزندتان) بخواهیم که موبایلت را بیاوری و پیامک ها را با هم بخوانیم.

البته توجه داشته باشیم با اجازه این کار را انجام دهیم، همه روزه نباشد و زمان های ثابت و قابل پیش بینی هم نداشته باشد…

اگر از همان سن پایین ارتباط عاطفی شکل گرفته باشد بچه به این تقاضای شما پاسخ مثبت می دهد. پدر و مادری برای بچه جذابیت دارند که اقتدار داشته باشند. نه آزادی کامل و نه محدودیت کامل. رابطه باید دوستانه باشد.

پیشنهاد مطالعه:  اصول فرزندپروری موفق در خانواده موفق

هر چقدر ارزشهایم را عملا به بچه ام نشان دهم، بچه به همان اندازه جواب می گیرد و عمل می کند.

فرزندپروری امر بسیار مهمی است. مسئولیت می خواهد، باید برایش وقت بگذاریم اما این به این معنی نیست که خودمان را فراموش کنیم. گاهی ما یادمان می رود که به خودمان و همسرمان برسیم.

بعضی از مشکلات فرزندان بخاطر توقعات نابجای ما پدر و مادرهاست. مثلا توقع نداشته باشید بچه 3 ساله شما بعد از بازی کردن، تمام عروسکهاشو جمع کنه!

ما نمی توانیم خلق و خوی کودکمان را عوض کنیم، اما در خلال تربیت کودک و با گذشت زمان می توانیم آن را به حد تعادل نزدیک کنیم.

نکته مهم در ارتباط با فرزند :

بچه ما تا زمانی که در کنار پدر و مادرش باشه و مهدکودک نرفته، تربیتش بیشتر دست ماست و اگر ما برایش وقت بگذاریم و برنامه ریزی کنیم آن طور که ما می خواهیم عمل می کند اما اگر این دوره را از دست دادیم، ارتباط عاطفی عمیقی با بچه ایجاد نکردیم و او با دوست، معلم و … صمیمی شد و از آنها حرف شنوی داشت باید خودمان را سرزنش کنیم!

نقش تنبیه و پاداش در تربیت فرزند:
تنبیه
باید فراوانی رفتار بد را کم کند و پاداش فراوانی رفتارهای مطلوب را افزایش دهد و هرکدام باید متناسب با رفتار انجام شده باشند..

مثلا برای یک نمره 20 دیکته نباید دوچرخه بخریم!!

بعضی از بدرفتاری های فرزندان ما بخاطر این است که در زمانی که کودک ما دچار اشتباه شده، بجای اینکه او را متوجه رفتار غلطش بکنیم، برای آن رفتار جایزه می دهیم!!!.

مثلا فرزند ما کودک دیگری را می زند و ما بدون هیچ تذکری، کارِ جذاب تری بهش پیشنهاد می دهیم، یا بهش می خندیم، یا توجه  می کنیم و … این ها همه تشویق هستند.

دستورات پدر و مادرها به فرزندان:
گاهی اوقات دستورات ما مبهم هستند. مثلا بچه خوبی باش!!!
خوب بودن دقیقا یعنی چی ؟ برای بچه تان توضیح دهید.

دیگر نکات مهم فرزندروری :
_ وقتی از فرزندمان  تقاضای انجام کاری را داریم در محیط قرار بگیریم. از یک اتاق دیگر صدایش نزنیم .دستورات از این فاصله معمولا به نتیجه نمی رسند!
_  5/3 ، 4 سالگی  سن لجبازی بچه هاست.

وقتی تقاضایتان را سوالی می کنید، احتمال اینکه جواب منفی بشنوید بیشتر است. مثلا “میری این کار رو برام انجام بدی؟!”    میگه “نه!”

پیشنهاد مطالعه:  به کودکان کمک کنیم با نوزاد جدید کنار بیایند-جانت لنزبری

گاهی اوقات هم انتظار منطقی از بچه داریم ولی با شوخی مطرحش می کنیم. مثلا همین جوری که می خندیم می گوییم این کار را انجام بده! که باز به جواب نمی رسیم!

پس مشکل بدرفتاری نیست! کلام من اشتباه است!

استفاده از پیام های هیجانی:
_ برچسب زدن:
به فرزندانمان برچسب نزنیم! دست و پاچلفتی، بچه بد، زلزله و …!
با برچسب زدن کل شخصیتش را زیر سوال می بریم و کودک  به بد بودن خودش ادامه می دهد و اعتماد به نفسش برای تغییر و بهبود رفتار پایین می آید.
_ تهدید به تنبیه:
تهدید به تنبیه نکنیم! مثلا می ذارمت بیرون از خونه! می رم مامان علی میشم!
این تهدیدها درست نیست! در نتیجه دفعه  بعدی با تهدیدهای ما جواب نمی دهد یا فقط فقط اضطراب شدیدی در فرزندمان ایجاد می کنیم..
_ در موقع عصبانیت تنبیه نکنیم!
اجازه ندهیم رفتاری اینقدر بد بشود،  کارد به استخوان برسد بعد تصمیم به تنبیه بگیریم! تنبیه فقط در بحران ها نباشد!
_ تنبیه ضابطه مند باشد:
تنبیه در همان زمانی که رفتار بد شکل گرفته انجام گیرد. به روز بعد موکول نشود.

اختلاف در شیوه فرزندپروری پدر و مادر

فرزندپروری مثبت و قاطعانه آن است که 2 والد با هم هماهنگ باشند.
اگر در مورد یک سری مسائل اختلاف نظر دارید باید قبل از تولد فرزند راجع به آن موضوعات با هم دیگر صحبت کنید.
اما اگر بعد از تولد فرزند اختلاف نظری نمود پیدا کرد جلوی فرزند همسرمان را سرزنش نکنیم..

اهداف تربیت فرزند:

تعداد اهداف به تناسب سن کودکان محدود می شود.
– دست یافتنی باشد:
از الان به فرزنمان نگوییم تو باید در آینده پزشک شوی!
–  مثبت باشد:
مثلا زمانی که بچه روی مبل بالا پایین می پرد نگوییم نپر!
جایگزین برایش بگذاریم و از فعل مثبت استفاده کنیم. مثلا بگوییم: بریم بیرون بازی کنیم.
– اختصاصی باشد:
چند تا کار را از کودکانمان در قالب یک جمله نخواهیم! مخصوصا زمانی که کوچک هستند.
به طور مثال اتاقت را مرتب کن خیلی کلی و بزرگ است!
بجای آن بگوییم: عروسک هایت را جمع کن.

 مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده برتر- فرزندپروری مثبت

کلمات کلیدی : فرزندپروری مثبت ,  فرزندپروری ,  نقش آموزش خانواده در فرزندپروری ,  نقش آموزش خانواده ,  آموزش خانواده ,  تربیت کودک ,  ارتباط با فرزند ,  تشویق فرزند ,  تنبیه فرزند ,  دستورات پدر و مادر ,  اصول فرزندپروری مثبت ,  اصول فرزندپروری ,  روانشناسی ,  کارگاه فرزندپروری
منبع : nahad.sums.ac.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×