"> با ناخن جویدن در کودکان چکار کنیم ؟ مشاوره روانشناسی
مشاوره آنلاین مهکام

با ناخن جویدن در کودکان چکار کنیم ؟

مشاوره روانشناسی می تواند در زمینه ناخن خوردن کودکان و نوجوانان بسیار موثر باشد. اگر دختر یا پسر شما برحسب عادت ناخن می خورد و شما هر کاری کرده اید تا این عادت زشت از سرش بیرون بیاید ، خیلی خوب است که مطلب زیر را نیز مطالعه کنید .

ناخن جویدن در کودکان

ناخن جویدن یا «اونیکوفاژی» یکی از مشکلات شایع در بین کودکان و نوجوانان می باشد که بیشتر به اضطراب نسبت داده می شود تا ژنتیک، عدم اعتماد به نفس و حتی یادگیری رفتار .

خوردن ناخن یکی از عادات بد رفتاری کودکان می باشد که تحقیقات نشان می دهد که تقریباً ۳۸ درصد کودکان ۴ تا 6 ساله ناخن هایشان را می جوند .

گروهی از روان شناسان بر این باور باشند که نفس «جویدن ناخن» عادتی زشت و ناپسند نیست، بلکه تنها راهکاری برای رهایی از تنش و استرس در کودک است.

این عادت تا ۱۰ سالگی به اوج خود می رسد و در مواردی تا ۶۰ درصد کودکان افزایش می یابد. همچنین بیشترین میزان ناخن جویدن در پسران ۱۴ ۱۳ ساله است. ناخن جویدن در دختران حدود ۱۱ سالگی به بیشترین حد خود می رسد. جالب این که تقریباً ۲۰ درصد نوجوانان کماکان درگیر این مشکل هستند و ۱۰ تا ۲۰ درصد این عده نیز تا بزرگسالی عادت ناخن جویدن را حفظ می کنند.

عوارض ناخن جویدن کودکان

جویدن ناخن نه تنها منظره ناخوشایندی دارد بلکه موجب بیماری کودک نیز می شود.جویدن ناخن ها به ویژه تا ته پوشش شاخی ناخن منجر به خونریزی می شود و پوست را مستعد تماس با میکروب ها کرده و خطر ابتلا به عفونت را در این ناحیه افزایش می دهد. به علا وه وقتی کودک ناخن های پر از میکروب را وارد دهان می کند خطر ابتلا به امراض مختلف برای وی افزایش پیدا می کند.

با ناخن جویدن در کودکان چکار کنیم ؟-مشاوره روانشناسی

با ناخن جویدن در کودکان چکار کنیم ؟-مشاوره روانشناسی

علت ناخن جویدن کودکان چیست ؟

عقیده عمومی بر این است که فشارهای عصبی و تنش های روزانه موجب ناخن جویدن در کودکان و نوجوانان می شود، این باور که تا حد زیادی نیز درست است موجب شده گروهی از روان شناسان بر این باور باشند که نفس «جویدن ناخن» عادتی زشت و ناپسند نیست، بلکه تنها راهکاری برای رهایی از تنش و استرس در کودک است.

پیشنهاد مطالعه:  چه موقعی برای ناخن جویدن کودک به روانشناس مراجعه کنیم ؟

عصبانیت بیش از حد ناشی از فشارهای روحی و اضطراب برای تسکین ناراحتی ها، دلواپسی و تضاد های فکری، بلا تکلیفی به خاطر درگیری با والدین، امتحانات، پاسخ دادن به معلم، تماشای فیلم های ترسناک، تقلید از دیگران، والدین، دوستان،هیجان بیش از حد و عکس العمل خصومتی در مقابل والدین و دیگران از دیگر علل جویدن ناخن محسوب می شود.

راه جلوگیری از ناخن خوردن کودکان و نوجوانان

▪جلوگیری از اضطراب کودکان : 

همانطور که گفته شد مهمترین علت ناخن جویدن کودکان اضطراب کودکان می باشد. پس مهمترین و اولین کار والدین برای بهبودی و درمان کامل و قطعی ناخن خوردن کودکان کاهش عوامل مضطرب کننده کودک می باشد. همچنین وقتی که کودک شروع به خوردن ناخن می کند بدون اشاره به کارش سعی کنید آرامش به کودکتان بدهید.

▪ علت ناخن جویدن را رفع کنید:

منتظر پاسخ کودکتان که چرا ناخن هایش را می جود نباشید و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نکنید، توجه کنید کودکتان درچه موقعیت هایی این عمل را انجام می دهد. جست جو کنید که چه مساله ای باعث شده است آرامش و امنیت کودکتان را به هم بزند. آن را دریابید، با این کار شما توانسته اید منبع تولید اضطراب را بشناسید این بزرگترین گام برای از بین بردن اختلال ناخن جویدن باشد.

▪ ناخن کودک را کوتاه کنید:

کوتاه کردن ناخن های بلند به کودکان در زمینه ترک این عادت بسیار کمک می کند. ناخن های کوتاه شده کمتر جویده می شوند، سعی کنید هرچند روز یک بار ناخن های کودک را بگیرید و سوهان بزنید.

پیشنهاد مطالعه:  کودکان خجالتی یا کودکان مضطرب | دکتر فرهنگ هلاکویی

▪ دعوا نکنید:

هیچگاه کودک را بخاطر ناخن جویدن دعوا نکنید بلکه توجه او را از جویدن ناخن دور کنید. کودک باید احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند.شرمنده کردن سرزنش، تحقیر، تهدید و تنبیه کودک هیچ اثری درمانی ندارد بلکه عادت را تشدید می کند و باعث اختلالات دیگر نیز می شود. به جای این کار به او اعتماد به نفس بدهید.

▪ حواس کودک ر ا پرت کنید:

سعی کنید حواس کودک را هنگام جویدن ناخن پرت کنید، از او کارهایی بخواهید که مجبور شود از انگشتانش استفاده کند درست کردن کاردستی یا کشیدن نقاشی روش خوبی برای این کار است.

▪ فلفل نزنید:

کارشناسان معتقدند پاشیدن فلفل یا مالیدن مواد تلخ به انگشتان و ناخن کاربردی در درمان این مشکل ندارد.

درمان کامل ناخن جویدن در کودکان

در صورتی که تمام اقدامات شما برای درمان و از بین بردن عادت ناخن جویدن در کودکان مثمر ثمر واقع نشد . شما می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی کودکان و خانواده استفاده کنید. البته این توصیه به این معنی نیست که اگر می توانید از همان ابتدا از مشاوره روانشناسی کودکان و خانواده استفاده نکنید !
منبع با اندکی تغییر : روزنامه جام جم

مشاوره روانشناسی آنلاین مهکام

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×