"> گودی چشم و درمان آن - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

گودی چشم و درمان آن

گودی چشم و درمان آن

گودی و تیرگی زیر چشم ها بیشتر از چروک ها و موهای سفید می توانند سن ما را بیشتر از واقعیت نشان دهند. با این وجود، شما هنوز هم می توانید این گودی و تیرگی زیر چشم ها را به حداقل رسانده و در برخی موارد کاملا آنها را برطرف سازید.

روش اول: پیدا کردن دلیل مهم و اصلی گودی چشم

1.خواب کافی

هر شب به مقدار کافی بخوابید. کاملا مشخص نیست که چرا کم  خوابی منجر به گودی و تیرگی زیر چشم ها می گردد، اما این را می دانیم که کمبود خواب باعث می شود که پوست ما بیرنگ و رنگ پریده شده ( پس دور چشمانمان تیره تر و گودتر بنظر برسد)، و جریان خون را کاهش می دهد.

بنابراین باور پذیرتر می شود که خوابیدن خیلی کم می تواند دلیلی برای گودی و تیرگی اطراف چشمها باشد.

هرشب قبل از رفتن به رختخواب، آرایش چشمتان را پاک کنید. اگر این کار را انجام ندهید، زمانی که سنتان کمی بالا برود، چشمانتان خیلی خسته و پیرتر بنظر می رسند.

تعیین کنید که به چه مقدار خواب نیاز دارید( خواب کافی معمولا بین 7 تا 9 ساعت در هر شب می باشد، اما این ساعات برای افراد مختلف و زمان های مختلف در طول عمر تغییر می کند).

تلاش کنید برنامه خواب خود را برای چند هفته تنظیم کرده و به میزان کافی بخوابید تا ببینید که موثر است یا نه.

الکل و مواد مخدر می توانند بطور شدیدی بر روی کیفیت خواب تاثیر بگذارند و گودی و حلقه تیره زیر چشم را تشدید کنند.

برای کمک به خواب بهتر می توانید از ویتامین ها کمک بگیرید. کمبود خواب ناشی از جذب پایین ویتامین، می تواند منجر به کاهش عملکرد آدرنال یا غده فوق کلیوی گردد.

عملکرد پایین آدرنال باعث کاهش جذب ویتامین B6 می شود. جذب کم ویتامین B6  در بدن باعث کاهش فعالیت غده آدرنال می گردد و این چرخه منفی به همین ترتیب ادامه می یابد.

خواب، توسط ویتامین ها ، میزان کافی کلسیم و منیزیم به شکل خوراکی  که از طریق مصرف مقادیر زیاد سبزیجات پربرگ سبز رنگ ( که حتی بیشتر از محصولات لبنی حاوی کلسیم و منیزیم هستند) و میزان مناسب  مکمل های مواد معدنی که عملکرد آدرنال را بهبود می بخشند، تنظیم می شود.

گودی چشم و درمان آن

گودی چشم و درمان آن

2.درمان آلرژی ها

آلرژی ها شایع ترین دلیل تغییر رنگ پوست زیر چشم ها هستند. اگر آلرژی دلیل اصلی گودی و تیرگی دور چشم شما می باشد، بایستی یا آلرژی را درمان کنید یا اینکه عامل ایجاد کننده آلرژی را از بین ببرید.

آلرژی یا حساسیت های فصلی مثل زکام بهاره می توانند خیلی زود  و  بطور موثر بوسیله داروهای موجود در داروخانه ها یا تجویز پزشک درمان شوند.

پیشنهاد مطالعه:  هپاتیت چیست ؟انواع بیماری هپاتیت a-b-c-e

برای درمان آلرژی ها، بهترین کار معمولا پرهیز می باشد. اگر تیرگی و پف دور چشم ها همیشگی و دائمی باشد، ممکن است شما به یک غذا، یا یک ماده شیمیایی در خانه یا محل کارتان حساسیت داشته باشید.

در این موارد حتما با یک متخصص پوست مشورت کرده و از او بخواهید که آزمایشی را برای تعیین نوع حساسیت تان برایتان تجویز کند.

افرادی که مرتبا دچار آلرژی می شوند همچنین مستعد این هستند که دچار کمبود ویتامین B6 ، فولیک اسید و برخی مواقع ویتامین B12  گردند. مصرف مکمل مولتی ویتامین می تواند در این مورد موثر باشد.

عدم تحمل به گلوتن ، دیگر دلیل رایج آلرژی که می تواند باعث ایجاد  حلقه های تیره در اطراف چشم ها گردد، عدم تحمل به گلوتن می باشد، که نوعی حساسیت به آرد گندم است.

در موارد خیلی شدید، این آلرژی می تواند به بیماری سلیاک تبدیل گردد. برای تشخیص این بیماری پزشک معمولا آزمایش خون را توصیه  می کند. نکته مهم این است که شما می توانید عدم تحمل به گلوتن داشته ولی به بیماری سلیاک دچار نشده باشید.

3. درمان گرفتگی بینی

بینی پر و گرفته می تواند منجر به ایجاد گودی و حلقه های تیره زیر چشم ها گردد، زیرا سیاهرگهای اطراف سینوس های چشم در این حالت تیره و متسع می شوند.

4. تغذیه خوب

یک رژیم غذایی سالم و  متعادل داشته باشید که حاوی ویتامین ها بوده و مقادیر زیادی آب بنوشید. اکثر مشکلاتی که به زیبایی صورت مربوط می شوند به نوعی با کمبود ویتامین ها مرتبط هستند.

حلقه های تیره زیر چشم ها و پف های اطراف چشمها غالبا با کمبود ویتامین K یا آنتی اکسیدان های ناکافی بدن مرتبط هستند. همچنین، کمبود ویتامین B12 ( معمولا مرتبط با کم خونی) می تواند منجر به حلقه های تیره گردد.

مقادیر زیادی میوه و سبزیجات ، مخصوصا کلم، اسفناج و دیگر سبزیجات پربرگ سبزرنگ را مصرف کنید. اگر لازم است روزانه مقادیر کافی از مکمل های ویتامین استفاده کنید. برای بهبود جریان خون مقادیر کافی آب و مایعات بنوشید.

مصرف نمک را کاهش دهید. نمک اضافی باعث تجمع آب بدن در مکان های غیر معمول می شود و این می تواند منجر به پف آلودگی زیر چشمها گردد.

نمک اضافی همچنین می تواند  به جریان خون آسیب رسانده و سبب گردد که رگهای خونی زیر پوست کبود بنظر برسند.

شکلات تلخ غنی شده با فلاوونول و مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا3  نظیر سالمون و گردو می توانند جریان خون را به پوست بهبود بخشند و این مشکل را برطرف سازند.

5. ترک سیگار

سیگار کشیدن باعث مشکلات عروقی می شود و از این طریق نه تنها زندگی فرد را به خطر می اندازد، بلکه همچنین رگهای خونی را برجسته تر و رنگ آنها  را آبی تیره و کبود جلوه  می دهد.

پیشنهاد مطالعه:  دل درد در نوزادان و روش درمان آن

6. آرامش

تکنیکهای آرام یا ریلکس شدن می توانند عوامل ایجاد کننده  استرس و اضطراب ،که از خواب، تغذیه و استراحت درست جلوگیری می کنند را از بین ببرند.

آرامش به پوست زیر چشمها کمک خواهد کرد که خود را بهبود داده و استرس کمتری را احساس کند و راحتتر باشد. پوست مستعد این است که هرگونه بیماری و مشکل عاطفی و روانی را نشان دهد، بنابراین هرگز نیاز آرام  شدن و ریلکس بودن پوست را نادیده نگیرید.

7. آنچه که نمی توانید تغییر دهید را بپذیرید.

متاسفانه در برخی موقع  شما نمی توانید گودی و تیرگی زیر چشم ها را  بطور کامل درمان کرده و به حالت قبل برگردانید.  ولی با اینحال با بکار بردن نکات یاد شده می توانید از شدت این گودی یا تیرگی بکاهید. این موارد شامل:

بی نظمی در تجمع رنگدانه های پوستی. این اختلال می تواند باعث ایجاد حلقه های تیره تر در زیر چشم ها گردد.

تابش نور آفتاب. تابش مستقیم نور آفتاب می تواند تولید ملانین را افزایش دهد.  برای پیشگیری بایستی از کرم های ضد آفتاب یا عینک های آفتابی استفاده کنید.

نازک شدن پوست به دلیل بالا رفتن سن. نازکی پوست بر اثر سن باعث مشخص شدن بیشتر سیاهرگها و رگهای زیر پوست شده و به مرور زمان چربی و کلاژن پوست تحلیل رفته و کاهش می یابد. استفاده از کرم های دور چشم مناسب که در ادامه می آید توصیه می شود.

ژنتیک. در برخی موارد این گودی و تیرگی زیر چشمها در همه اعضای خانواده مشترک بوده و بطور مکرر به ارث رسیده است.

اما این به این معنی نیست که شما نمی توانید کاری را برای این وضعیت انجام دهید، اما زمانی که گودی  و تیرگی زیر چشمها وراثتی باشد، شما ممکن است موفقیت کمتری را در حل این مشکل به دست بیاورید.

قسمت دوم: درمان های طبیعی گودی چشم

1- استفاده از برش های خیار

برش های خیار از زمان های قدیم برای کاهش پف آلودگی و جوانی و شادابی پوست اطراف چشمها استفاده می شده است.

یک برش خیار را برداشته و روی چشمها قرار دهید طوری که نواحی تیره زیر چشم ها را بپوشاند. این کار را هر روز  به مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دهید، و در حین آن دراز بکشید و چشمهایتان را بسته نگه دارید.

2. قرار دادن چای کیسه ای یا تکه های یخ پیچیده شده در پارچه حوله ای نرم و قرار دادن بر روی چشمها

تانین موجود در چای باعث کاهش تورم و رنگ تیره پوست می شود. در هنگام صبح دراز کشیده و دو عدد چای کیسه ای مرطوب شده و خنک را روی چشمهایتان به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه:  درمان شب ادرای در کودکان

در این حالت هم چشمهایتان را بسته نگه دارید. می توانید چای کیسه ای را شب در یخچال بگذارید تا هنگام صبح خنک و آماده باشد.

3.تهیه محلول نمکی

2 فنجان آب را با یک چهارم قاشق غذاخوری نمک دریا مخلوط کرده و می توانید نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را هم اضافه کنید، سپس این محلول را داخل یکی از سوراخ های بینی تان بریزید.

سرتان را به یک طرف خم کنید تا آب از سوراخ بینی دیگر بیرون بیاید. این کار در زمانی که بینی تان گرفته است بسیار مناسب و مفید است.

4. استفاده از سیب زمینی

سیب زمینی خام را پوست کرده و بصورت پوره دربیاورید یا رنده کنید. سپس یک قاشق از آن را برداشته و روی چشمان بسته خود قرار دهید.

  به پشت دراز کشیده و بگذارید به مدت 30 دقیقه بماند. سپس با آب گرم شستشو دهید. این روش برای بیشتر افراد موثر بوده است.

5. استفاده از قاشق خنک

یک عدد قاشق را در فریزر به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار دهید. سپس آن را روی گودی و حلقه تیره زیر چشم قرار داده و بگذارید بماند تا قاشق گرم شود.

روش های طبیعی دیگر برای درمان تیرگی زیر چشمها

روش سوم: راه حل های آرایشی

1. استفاده از کرم دور چشم که حاوی ویتامین K و رتینول  یا کرم های دور چشم حاوی چای سبز و روغن هسته انگور باشد.

گودی و حلقه های تیره زیر چشم ممکن است در نتیجه  کمبود ویتامین K بوجود آید. صرفنظر از دلیل ایجاد، کرم های پوستی حاوی این دو ترکیب پف  و تیرگی زیر چشم را  بطور ویژه ای در اکثر افراد کاهش می دهند.

استفاده طولانی مدت و روزانه این کرم ها به نظر می رسد که دارای تاثیر بسیار فوق العاده ای باشد. کرم هایی که حاوی رتینول هستند ساخته شدن کلاژن در پوست  را افزایش می دهند.کرم هایی که حاوی چای سبز و روغن هسته انگور هستند باعث استحکام دیواره مویرگ ها می شوند.

2. استفاده از محو کننده ها یا کانسیلرها

استفاده از یک کانسیلر حلقه های تیره زیر چشم را محو خواهد کرد. در استفاده از کانسیلر، نکته مهم این است که رنگ آن با رنگ پوست شما همخوانی داشته باشد.

بعد از بکار بردن کانسیلر، از پودرهای فشرده آرایشی(پنکک)  برای یکنواخت کردن  پوست این نقطه استفاده کنید.

3. استفاده از سرم ویتامین C

ویتامین C هم مانند رتینول باعث افزایش تولید کلاژن در پوست شده و می تواند به روشن شدن پوست کمک کند.

4. استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده روزانه کرم ضد آفتاب بسیار ضروری و حتمی می باشد. زیرا عدم استفاده از ضد آفتاب تمام مزایای روش های قبل را از بین خواهد برد.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×