"> گریه کردن مفید است جلوی گریه را نگیریم ! روانشناسی گریه
مشاوره آنلاین مهکام

گریه کردن مفید است جلوی گریه را نگیریم ! روانشناسی گریه

تحقیقاتی بر روی گریه کردن انجام شده است که در آن تاثیرات خوب و بد گریه کردن بر انسان ، هدف بوده است . نتیجه مهم این تحقیقات که درباره گریه انجام شده است نشان می دهد که گریه کردن برای همه چه زن باشید چه مرد می تواند موجب تغییر حال بد انسان به حال خوب شود .به عبارتی گریه برای ما مفید است .

با گریه کردن حال بد آدم به حال خوب تبدیل می شود !

سلامت نیوز به نقل از دیلی میل نوشت :
تحقیقات دانشمندان نشان داده است ، افرادی که در حین تماشای یک فیلم گریه می کنند پس از اتمام فیلم احساس شادمانی بیشتری دارند. شاید قدری عجیب به نظر برسد ولی تغییرات شیمایی که پس از گریه کردن در مغز رخ می دهد در کنار تلاش آگاهانه انسان برای اینکه پس از هر بار گریه به سرعت لبخند بزند تأثیر مستقیمی بر حال و هوای کلی او دارد.

فارغ از اینکه دلیل چنین پدیده جالبی چیست، مهم حال خوبی است که گریه به انسان هدیه می دهد. هر چند احتمال گریه کردن زنان در طول تماشای یک فیلم بیش از مردان است، اما آنهایی که هنگام تماشای یک ویدیو یا فیلم تراژیک به هیچ عنوان گریه نمی کنند چه زن بانشد و چه مرد هیچ تفاوتی در حال و هوایشان احساس نمی کنند.

گریه کردن مفید است جلوی گریه را نگیریم ! روانشناسی گریه-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

گریه کردن مفید است جلوی گریه را نگیریم ! روانشناسی گریه-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

به بیان دیگر، فارغ از جنسیت گریه کردن در بسیاری مواقع خلاف آنچه ما تصور می کنیم در روحیه ما تأثیر مثبت می گذارد. در واقع، اغلب افراد پس از تماشای 90 دقیقه ای یک ماجرای غم انگیز تلاش می کنند تا حال بهتری داشته باشند.

توجه به این نکته ضروری است که، تأثیر مثبت فیلم های غم انگیز بر روحیه فرد به معنای فراموش کردن دیدن ویدیوها و فیلم های کمدی نیست. زیرا این گروه از فیلم ها، علاوه بر اینکه موجب حال خوب می شوند سطح هورمون اندروفین را در بدن افزایش می دهند و بدین واسطه سیستم ایمنی را تقویت و در مبارزه با عفونت به انسان کمک می کند. بنابراین، دیدن فیلم های غم انگیز در کنار کمدی را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید گریه هم می تواند موجب حال خوب شما بشود.

پیشنهاد مطالعه:  بررسی خانواده شاد ایرانی ما -قسمت دوم

گریه و خنده هر دو ریشه در یک بخش از مغز دارند

قبلا هم سایت پزشکان ایران تجربیات و دست آوردهای علمی دانشمندان دیگری را درباره گریه و خنده منتشر کرده بود که برایتان نقل می کنیم :

محققان عقیده دارند گریه و خنده هر دو ریشه در یک بخش از مغز دارند و همان‌طور که خنده فواید زیادی برای بدن دارد که می‌توان از آنها به پایین آوردن فشار خون، افزایش قدرت ایمنی بدن و بهبود حالت روحی اشاره کرد گریه نیز خواص مشابهی دارد.

متخصصان مغز و اعصاب که روی گریه تحقیقات زیادی انجام داده‌اند می‌گویند: گریه می‌تواند براثر هر محرک بیرونی مانند شنیدن یک موسیقی، تماشای یک فیلم یا محرک درونی مثل یادآوری خاطرات تلخ و یا هر چیز دیگری ایجاد شود اما آنچه اهمیت دارد این است که بدین ترتیب تخلیه احساسی که بسیار ضروری است انجام می‌گیرد.

زنان ۴ برابر بیشتر از مردان گریه می کنند

باید بدانید که به طور عادی زنان ۴ برابر بیشتر از مردان گریه می‌کنند و بررسی‌های انجام شده نشان داده است که ۸۵ درصد از زنان و ۷۲ درصد از مردان پس از گریه احساس بهتری دارند.

وقتی گریه می کنیم دیگران با ما همدلی می کنند
همچنین یکی از تأثیرات اجتماعی گریه نیز این است که وقتی ما گریه می‌کنیم اطرافیان نرمش و انعطاف پذیری بیشتری نشان داده و تمایل به حمایت بیشتری از ما پیدا می‌کنند.

با گریه کردن احساسات نهفته آشکار می شوند

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که گاهی اوقات گریه کردن بسیاری از مسائل نهفته احساسی را آشکار می‌کند.
به عبارت دیگر گاهی اوقات ما تا گریه نکنیم نمی‌دانیم که ناراحت هستیم. به قول نویسنده کتاب «راز اشک‌ها» ما از طریق گریه کردن درباره احساسات خود بیشتر می‌آموزیم و بدین ترتیب می‌توانیم با این احساسات کنار بیاییم.
شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که درست وقتی که حالتان به‌ظاهر خوب است با کوچک‌ترین اشاره و بهتر بگویم با جرقه‌ای به گریه می‌افتید، این همان آشکار کردن احساسات نهفته است، یعنی امکان دارد شما در اعماق قلب خود احساس تنهایی، ناراحتی، عصبانیت، یأس و طرد شدگی کنید اما به آنها اهمیت ندهید تا این که انباشته شود و بالاخره در جایی بروز کند.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه شاد زندگی کنیم ؟چطور شاد باشیم ؟

اشک ریختن مفید است
نکته دیگر این است که همان‌طور که اشک ریختن و تخلیه احساسی مفید است انباشته کردن خشم و ناراحتی و نگاه داشتن اشک هم مضر است. مطالعات نشان داده است که انباشت احساسات منفی موجب افزایش فشار خون، مشکلات قلبی، سرطان و بسیاری از عوارض دیگر می‌شود.به یاد داشته باشید که ما از نظر طبیعی و ژنتیکی باید در مواردی اشک بریزیم. پس اگر بخواهیم جلوی آن را بگیریم ضربات جبران‌ناپذیری به سلامت خود وارد می‌کنیم.

حتماً تا به حال با افرادی که عزیزی را از دست داده‌اند اما سعی کرده‌اند که گریه نکنند روبه‌رو شده‌اید. چنین افرادی پس از مدتی مبتلا به انواع اختلالات جسمی و روحی خواهند شد چرا که به تعبیر روانشناسان به‌موقع سوگواری نکرده‌اند و این احساسات جمع شده و از آنجایی که راه تخلیه و بروز نداشته‌اند مانند یک دیگ زودپز عمل کرده و با انفجار خود روح و جسم خود را ویران کرده‌اند.

اگر از نظر شیمیایی هم به مسئله نگاه کنیم مواد تشکیل دهنده اشکی که به واسطه بروز احساسات جاری شده با اشکی که تحریکات فیزیکی مانند خارش و یا پیاز ایجاد شده تفاوت دارد.

اشک منبع پروتئین است
اشکی که منشاء احساس دارد حاوی پروتئین بیشتری است و مقداری کورتیزول هم دارد (کورتیزول هورمونی است که در شرایط بحرانی و توأم با استرس در بدن ترشح می‌شود). پس این قضیه نشان می‌دهد که اشک ریختن در چنین مواقعی موجب سم زدایی از بدن می‌شود. برخی از روانشناسان اشک را به کریستال‌های یخ تشبیه می‌کنند که در تماس با گرمای زندگی آب شده و مانند رود از چشم‌ها سرازیر می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه:  خانواده شاد ، خانواده امیدوار است

موقع گریه کردن انسان نیاز به تماس فیزیکی دارد
این نکته نیز لازم به ذکر است که وقتی اشک‌های ما منشاء ناراحتی یا درد دارند بدن احساس به تماس فیزیکی پیدا می‌کند. برای مثال وقتی فرزندان گریه می‌کنند و والدین آنها را در آغوش می‌گیرند زودتر آرام می‌شوند و این تأثیر وقتی شدت می‌گیرد که این در آغوش گرفتن همراه با احساس همدردی و محبت باشد.

این یک حالت اثبات شده طبیعی است که با رعایت آن روند تخلیه احساسات زودتر و راحت‌تر سپری می‌شود. به‌علاوه آنجا که چشم‌ها پنجره‌ای رو به قلب انسان هستند، اشک‌های ما نیز که از چشمان‌مان سرازیر می‌شود نشانگر حالت ناآرامی‌، ترس، نگرانی، خشم و آسیب‌پذیری روح ما هستند .

پس بیایید از حالا سعی کنیم بر گریه و اشک واقع‌بینانه نگاه کنیم و این تصور اشتباه که هر فردی که قوی باشد تحت هیچ شرایطی اشک نمی ریزد را کنار بگذاریم زیرا بدن و روح ما به‌طور طبیعی با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که نیاز به تخلیه و اشک ریختن دارد.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – گریه کردن مفید است


کلمات کلیدی : گریه کردن ,  گريه كردن مرد ,  گريه كردن زن ,  فواید گریه کردن ,  اثرات گریه کردن ,  گریه

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×