"> کاهش یا افزایش هوش کودک توسط والدین - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

کاهش یا افزایش هوش کودک توسط والدین

کاهش یا افزایش هوش کودک توسط والدین

کاهش یا افزایش هوش کودک توسط والدین

کاهش یا افزایش هوش کودک

درباره تاثیر نحوه و سبک فرزندپروری بر هوش کودکان و اینکه پدر و مادر چگونه می توانند باعث افزایش هوش کودک و یا کاهش هوش فرزندانشان شوند در زیر مطلبی آماده شده است که باهم می خوانیم :

با انجام کارهای کودک توسط والدین، هوش کودک کاهش می یابد چون مغز سلولهای فاقد کارایی را هرس می کند.

رشد مغز هم به وضعیت زیست شناختی یک نوزاد ( یعنی آنچه که نوزاد در زمان تولد به همراه دارد ) هم به مراقبت های اولیه ( یعنی آنچه بعد از تولد اتفاق می افتد ) بستگی دارد و هوش کودک می تواند بعد از تولد تغییر کند.

بخشی از رشد مغز در سال های اول زندگی توسط ژن ها انجام می شود اما بخش دیگری از آن در نتیجه تجارب اولیه زندگی رشد می کند.

محیط پیرامون یک نوزاد از همان آغاز بر سلول های مغز او تاثیر می گذارد. اکثر اتصالات بین سلولهای عصبی یعنی ” سیناپس ها ” بعد از تولد بوجود می آیند.

همانطوری که مغز شکل می گیرد، هر سلول عصبی چندین رشته عصبی را به بیرون می فرستد تا با سلولهای دیگر ارتباط برقرار کنند.

سیناپس های بین سلولها مانند خطوط تلفن عمل می کنند و به سلولهای عصبی اجازه می دهند تا پیام های مغز را به یکدیگر ارسال کنند.

الگوی خاص اتصالات در مغز هر فرد اساس تمامی حرکت ها، افکار، خاطرات و احساسات او را تشکیل می دهد.

مغز نوزاد مانند یک شبکه مخابراتی در داخل یک شهر است که در هر خانه ای خطوط اصلی وجود دارد، اما زمان و تجربه لازم است تا اتصالات خاص از خانه ای به خانه دیگر نیز ایجاد شود.

پیشنهاد مطالعه:  پرورش هوش کودکان با 12 راهکار - فرزندپروری

او گریه می کند ، مادر او را در آغوش میکشد، یک اتصال ایجاد می شود، هر زمان که پشت او نوازش می شود، به او غذا داده می شود یا به یک مکان جدید می رود یا  ماساژ میگیرد، اتصالات جدید ایجاد می شوند و مغز در واکنش به همین تجارب تکامل می یابد.

یک حکم کلی برای رشد مغز وجود دارد که:

اتصالات درون مغز بر مبنای نیاز، رشد می کنند و فضای رقابتی مغز به سلولهایی اجازه ماندن می دهد که نسبت به دیگران فعال تر و پر کاربردتر باشند.

کارهای روزمره مانند غذا خوردن، حمام کردن و بازی کردن، سیناپس های خاصی را تقویت می کند، اما اتصالاتی که از طریق تکرار تقویت نمی شوند( آن فعالیت توسط مادر انجام می شود) از بین می روند.

به این فرآیند طبیعی از بین رفتن اتصالات، ” هرس شدن سیناپسی ” گفته می شود.

استفاده مکرر از مسیرهای عصبی، شخص را قادر می سازد که در افکار، صداها و مفاهیمی که اغلب با آنها کار می کند تخصص و تبحر یابد.

همچنین در فرآیند دیگری بنام میلین سازی، ارتباط بین سلول های مغز در اتصالاتی که باقی می مانند تسریع شده و باعث می شود ارتباط میان سلول های مغز راحت تر و سریع تر جریان داشته باشند.

والدین می توانند با واگذاری کارهای کودک به خودش باعث شوند مسیرهای جدید در مغز کودک ایجاد شده همچنین با تشویق کودک به تکرار، آن مسیر مغزی را تقویت و ماندگار سازند.

فرآیند ملین دار شدن در دو سال اول زندگی سریع تر اتفاق می افتد و اینکه کدام اتصالات در مغز شکل می گیرند و کدام یک از آنها تا آخر باقی می مانند دقیقا به تجارب اولیه فرد بستگی دارد.

پیشنهاد مطالعه:  معرفی کتاب چگونه فرزند باهوش تری تربیت کنیم ؟

اگر بچه شما بیشتر از دو سال دارد نگران نباشید !

البته برای تحت تاثیر قرار دادن شکل گیری مغز هیچ وقت دیر نیست، چون مغز در واکنش به اطلاعاتی که از محیط دریافت می کند ظرفیت دائمی و قابل توجهی برای دوباره سازماندهی کردن خود دارد.

این فرآیند مغزی که “ انعطاف پذیری عصبی ” نامیده می شود در تمامی سنین اتفاق می افتد و باعث افزایش در تعداد سلولهای عصبی و اتصالات سیناپسی می شود.

ویژگیهایی مانند بیش فعالی، وسواس و رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی میتواند حاصل عدم شکل گیری مسیرها و اتصالاتی باشد که در طول رشد کودک به دلیل انجام کارهای او توسط والدین (دلسوزی) ایجاد می شوند چرا که فضای مغز، فضایی است رقابتی و شانس سلولهایی  برای ماندن بالا خواهد بود که فعال ترند.

کارهای مهمی که والدین میتوانند برای ایجاد و تقویت این اتصالات مغزی که بالطبع باعث بالا رفتن سطح مهارتهای شناختی (توجه ، تمرکز ، دقت ، حافظه ) است.

و در پی آن بالا رفتن مهارتهای ارتباطی(تنظیم هیجان و…) می شود انجام دهند، شامل بالا بردن مهارتهای حسی ، بالا بردن مهارتهای حرکتی و ارتباط برقرار کردن کودک با دنیای بیرون است.

دکتر حسام فیروزی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×