"> چگونه شادی در کودکان را تقویت کنیم؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چگونه شادی در کودکان را تقویت کنیم؟

چگونه شادی در کودکان را تقویت کنیم؟ در یک جمله می توان گفت که مهمترین نکته ای که باید برای پرورش بچه هایی شاد و پرنشاط در نظر بگیریم، عشق ورزیدن به کودک و تعریف کردن از اوست.

چگونه شادی در کودکان را تقویت کنیم؟
چگونه شادی در کودکان را تقویت کنیم؟

چگونه شادی در کودکان را تقویت کنیم؟

1.عشق ورزیدن به کودکان :

اولین راز پرورش کودکی شاد، تعریف کردن از اوست . دانستن اینکه علایق، عقاید، خصوصیات و استعداد هایشان با ارزش تلقی میشود پایه گذار شادی سال های بعدی زندگیشان را خواهد بود .

عشق والدین مهم ترین عامل در رشد کودکان است. البته پزیرش کودک به معنای چشم پوشی همیشگی از خطاهایشان نیست.

یادبگیرید که عملکرد کودک را نقد کنید نه شخصیت او را . همچنین انچه را که از کودک میخواهید به او بگویید نه انچه را که نمی خواهید.

2.از کلمه نه استفاده نکنید بگویید بله من میتوانم ،نه را به بله تبدیل کنید :

اطمینان داشتن به کودکان شما باعث میشود که احساس کند دست یافتن به همه چیز برایشان امکان پذیر است افکار کودک نسبت به خود بیشترین اهمیت را دارد . بنا بر این والدین باید افکار مثبت به کودکان خود القا کنند .

3.مقررات منصفانه وضع کنید و به انها پاییبند باشید :

 احساس امنیت در کودکان کم سن و سال آنها را شاد میکند . در شرایط سخت ومشکلات اگر کودکان امنیت نداشته باشند دچار اضطراب خواهند شد .

وقتی چار چوب محکمی برای رفتار هایش وجود داشته باشد ، آنها پیشرفت میکنند در حقیقت کودکان در جستجوی ساختارند.

4.ابعاد مثبت را بر جسته کنید:

 مثلا مشکلات را کوچک کنید در مقابل کودکان به کودک خود بفهمانید که هیچ مشکلی وجود ندارد، که به اتفاق هم نتوانید آن را حل کنید .

پیشنهاد مطالعه:  برای شاد زیستن این 7 مورد را از خود دور کنید !

همچنین به او بیاموزید که خوشبین باشد .اگر اتفاق بدی افتاد، باصدای بلند فکر کنید و بگذارید او افکار شما را بشنود.

به مطلب گزارشگری کودک مراجعه نمایید.

یادگیری خوشبینی مهم است زیرا کودک مشتاق و آرزومند به احتمال زیاد دربزرگسالی شاد خواهد شد افراد ناراضی و ناخوشنود بر حوادث منفی زندگی متمرکز میشوند .

در حالی که افراد شاد به وقایعی می اندیشند که چشم انداز بهتری از آینده به انها میدهد.

5.حلقه شادی کودکان را کامل کنید :

 والدین درپی معلمان ومربیان هستند که بتوانند حلقه شادی کودکانشان را کامل کنند به کودکانتان کمک کنید ارتباطات دوستانه اش را حفظ کند و گسترش دهد .

در ارتباط قوی و مهارت بقراری آن از شروط اصلی شاد زیستن در آینده است. شوخی روح را شاد می کند، اما خیلی از افراد در پیدا کردن راهی برای شاد بودن مهارت لازم را ندارند. اگر به دنبال شادکامی هستید.

می خواهید فرزندتان احساس خوبی نسبت به زندگی داشته باشد باشد، به او یاد بدهید از حوادث کوچکی چون،، خوردن غذای مورد علاقه، رفتن به میهمانی، گرفتن نمره خوب و … نهایت لذت را ببرد.

6.کودکان را به تحرک بیشتر وا دارید :

کودکان امروز سنگین وزن تر هستند و این برای سلامتی و شادابی آنها مضر هستند .

کودکان چاق ، در مقایسه با سایر کودکان ، اعتماد به نفس کمتری دارند افسرده تراند .

اگر کودکان سرگرمی های پر تحرک خارج از خانه را جا نشین فعالیت های کم تحرک خانگی کنند و به جای غذا های آماده ای که فاقد ارزش غذایی ست غذا های سالم وطبیعی بخورند از فوائد شاد زیستن بهره  خواهد برد .

پیشنهاد مطالعه:  داشتن خانواده شاد با مقابله با شکنجه خاموش

کودکی که خوب غذا میخورد و ورزش میکند مغزش موادی شیمیایی به نام اندروفین ترشح میکند که به او احساس شادی میبخشد.

با فراهم کردن میان وعده های طبیعی از جمله میوه های تازه فصلی پرهیز از قرار دادن تنقلات در دسترس کودکان و جانشین کردن غذای سالم خانگی به سلامت کودک خود کمک کنید.

کودکانتان را به انجام دادن ورزش و سرگرمی های خارج از منزل تشویق کنید . بازی با سایر بچه ها، قدرت خلاقیت کودکان را تقویت میکند و مهارت های اجتماعی را به او می آموزد .

7.شادی را در جعبه یادگاری ها ذخیره کنید:

اشیای مورد علاقه کودکانتان، عکس ها ، کارت پستال ها ،یادگیری ها ، کار دستی هایی را که یاد اور خاطرات  شاد برای کودک هستند داخل جعبه ای قرار دهید .

8: .لحظات جادوئی ارتباط را بیابید

اخیرا مطالعه ای برای 2000کودک 5 تا 17 ساله انجام شده است . از آنان پرسیده شده که خواهان چه چیزی هستند که با پول نمیشود خرید .

همه آنها در پاسخ گفته بودند که والدین و توجه آنها هستند .

کودکان ما میخواهند که به آنها فکر کنیم ، برنامه هایی ترتیب دهد که همه ی اعضای خانواده بتوانند در آن شرکت کنند و لذت ببرند( کوهنوردی ، پیاده روی و…).

فرزندان را در فعالیت های روز مره هایتان مانند انجام دادن کار های خانه ، خرید و آبیاری باغچه شریک کند.

9.ژن تلاش دوباره را به کودک خود منتقل کنید :

کودک شما همه فکر و ذهنش این است شاگرد اول کلاس شود ولی در این رقابت، هم کلاسش برنده شده است.

پیشنهاد مطالعه:  در میان روز به همسرتان زنگ بزنید- نکات همسرداری

یک راز اصلی شاد زیستن برخورداری از قدرت پشت سر گذاشتن مشکلات است سعی نکنید کودک خود را از همه ناراحتی ها دور نگه دارید به او کمک کنید بیامورد چگونه با آنها مواجعه شود.

اگر شکست درسی یا غیر درسی او را ناراحت کرده کمک کنید تا هر چه سریع تر وضعیت عادی خود برگردد .

تشویق کنید تا احساسات خود را در قالب نوشته یا نقاشی بیان کند شما الگوی کودکان هستید مطمئن شوید که اگوی مناسبی در مقابل اوست  و روحیه ی خود را در هیچ شرایطی نبازد

10. در او شگفتی ایجاد کنید :

هنگامی که کودک باچیزی بزگ تر از خودش مواجه میشود ، خواه  پدیده ای فیزیکی باشد یا معنوی احساس رضایت خاطر میکند با کودکان در باره عقاید خود خداوند و مقدسات دینی صحبت کنید لازم نیست که او همه ی جزئیات را  درک کند .

همچنین با او در جنگل قدم بزنید ، به ستارگان خیره شوید . احساس مراقبت و توجه کودکان را پرورش دهید .

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×