"> چگونه درس زبان انگلیسی را یاد بگیریم ؟ مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چگونه درس زبان انگلیسی را یاد بگیریم ؟

چگونه انگلیسی یاد بگیریم ؟

بالابردن مهارت های تحصیلی و روش های مطالعه انگلیسی

یکی از درس هایی که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در آموزش ، فهم و یادگیری آن مشکل دارند. درس بسیار مهم یا به عبارتی مهمترین درس در تمام مدت تحصیل در دبیرستانها و دانشگاه ها یعنی درس زبان انگلیسی می باشد. و این درس بدلیل آشنا نبودن محصلان با مهارت ها تحصیلی و روش ها مطالعه مخصوصا روش مطالعه انگلیسی برای خیل انبوهی از دانش آموزان تبدیل به یک کابوس وحشتناک شده است. به همین دلیل در ذیل بهترین روشهای مطالعه درس زبان انگلیسی را که برگرفته از سایت زبان اموزان است بیان می کنیم.

مهکام چگونه انگلیسی یاد بگیریم

مهکام چگونه انگلیسی یاد بگیریم

روشهای یادگیری لغات و کلمات درس انگلیسی

به خاطر سپردن لغتهای یک زبان خارجی مانند زبان انگلیسی می تواند یکی از بخشهای خسته کننده در فراگیری زبان باشد. خوشبختانه روشهای مختلفی برای سرعت بخشیدن و نیز لذت بخش کردن آن وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

کارتهای نمایش – فلش کارت (Flash cards)

استفاده از کارتهای نمایش سریعترین روش برای مرور لغاتی است که نیاز به تکرار دارند. این روش بسیار مؤثر و در عین حال کم هزینه است.
روش استفاده از کارتهای نمایش یا فلش کارت
روش کار بدین صورت است که یک دسته کارت مقوایی(فلش کارت)، در اندازه‌ای که در جیب جا شوند، تهیه می‌کنید، در یک روی آن لغت انگلیسی را می‌نویسید و در سمت دیگر کارت معنی آن را به فارسی وارد می‌کنید. همانطور که کارتها را مرور می‌کنید، لغتها را به دو دسته تقسیم می‌کنید: آنهایی که معنی آن را فوراً به خاطر می‌آورید و آنهایی که به راحتی نمی‌توانید معنی آن را به خاطر آورید. به مرور لغتهایی که هنوز به آنها تسلط پیدا نکرده‌اید آنقدر ادامه می‌دهید تا اینکه مطمئن شوید آنها را بخوبی یاد گرفته‌اید.

پیشنهاد مطالعه:  درس خواندن با تمرکز فکر و بدون حواسپرتی - مهارت های تحصیلی

 دفتر لغت انگلیسی

سعی کنید حتماً یک دفتر لغت مناسب تهیه کنید و هر موقع که به لغت جدیدی برخوردید آن را در دفترتان یادداشت کنید. فقط به نوشتن لغت و معنی آن اکتفا نکنید. بعضی از مواردی که می‌توانید در دفترتان ثبت کنید عبارتند از: توضیح انگلیسی معنی لغت، مترادف ها، متضادها، تصاویر، جملات نمونه (به انگلیسی)، علائم فونتیک، نوع کلمه (اسم، فعل و …)، نکات گرامری (قابل شمارش، غیرقابل شمارش و …)، کلمات هم خانواده و ….

کارهای جالبتری هم می توانید انجام دهید: مثلاً می‌توانید خودتان با لغت جدید یک جمله بسازید و یادداشت کنید. و یا صفحاتی را به موضوعات خاصی اختصاص دهید؛ مثلاً حیوانات، رنگها و شکلها، پول، مسافرت، غذاها و میوه ها و ….

تصویر سازی ذهنی برای یادگیری کلمات انگلیسی

در این روش شما یک لغت انگلیسی را با یک لغت فارسی که تلفظ یا املای مشابهی دارد، به نحوی مرتبط می کنید که الزاماً از لحاظ معنایی با هم ارتباطی ندارند. بعنوان مثال اگر شما برای اولین بار به لغت tongue (تانگ: به معنی زبان) برخوردید، متوجه می‌شوید که تلفظ آن شبیه تانک در فارسی است. بنابراین می‌توانید در ذهنتان مجسم کنید که بجای زبان، یک تانک از دهان کسی در حال خارج شدن است! خوب دقت کنید این کلمه را انگار یاد گرفتید !

مثال دوم: فرض کنید شما به لغت در valorous به معنی شجاع  بر می‌خورید. در این حال می‌توانید در ذهن خود چنین مجسم کنید که در کنار دریا ایستاده‌اید و مشغول تماشای وال‌ها هستید. والها یکی یکی به سطح آب می‌آیند ولی به محض اینکه شما را می‌بینند می‌ترسند و فرار می‌کنند، تا اینکه یک وال روس (یک وال از کشور روسیه) به سطح آب می‌آید و بجای اینکه از شما فرار کند، به سمت شما می‌آید. شما با خود می‌گویید: وال روس، شجاع است!

پیشنهاد مطالعه:  افت تحصیلی و افت تحصیلی همگانی چیست ؟

این تکنیک به شما کمک می‌کند تا هر چه بهتر معانی لغات را بخاطر بسپارید. همچنین گفته می‌شود که هر‌چقدر تصویر ساخته شده عجیب‌تر باشد، به خاطر آوردن آن هم آسانتر خواهد بود.

تکرار، تکرار و تکرار!

مطالعات نشان می‌دهند که احتمال فراگیری لغاتی که بیش از 8 بار به هنگام مطالعه متنهای مختلف دیده می‌شوند، بسیار بیشتر از لغاتی است که کمتر تکرار شده‌اند. همچنین زبان‌شناسان به اتفاق معتقدند که تکرار لغات با صدای بلند به از بر کردن آنها کمک زیادی می‌کند. بنابراین گاهی همین تکرار کردن ساده حافظه شما را برای بخاطر سپردن لغات دشوار یاری می‌کند. در ضمن توصیه می‌شود که جمله کاملی را که لغت مورد نظر را در خود دارد، از بر کنید و یا چند بار با صدای بلند تکرار نمایید.

جعبه لایتنر- جی 5

جعبه لایتنر (همان جی 5) روش بسیار موثری برای حفظ کردن لغات است که در آن به کمک یک سری کارتهای نمایش و تکرار آنها به یادگیری لغات می پردازید. در این روش لغاتی که یاد گرفتن آنها دشوار است با تکرار زیاد به حافظه بلند مدت شما منتقل می شوند. توضیحات بیشتر…

 مطالعه آزاد برای یادگیری بیشتر اینگلیسی

شما می‌توانید دایره لغات خود را با مطالعه آزاد افزایش دهید، اگر چه بسیاری از زبان‌شناسان ادعا می‌کنند که در ابتدا باید بین 3000 تا 5000 لغت و هم خانواده‌های آنها را فرا بگیریم تا این توانایی را پیدا کنیم که معنی دقیق لغات را با توجه به متن آن پیدا کنیم. پس تا آنجا که می‌توانید وقت آزاد خود را برای مطالعه متن‌های انگلیسی (داستانهای کوتاه، اخبار و مقالات و …) اختصاص دهید. وقتی به لغت جدیدی بر می‌خورید، ابتدا سعی کنید معنی آن را از روی بقیه متن حدس بزنید و سپس با مراجعه به دیکشنری معنی دقیق آن را پیدا کنید.

پیشنهاد مطالعه:  رابطه ارزشیابی توصیفی با افت تحصیلی دانش آموزان

 طبقه‌بندی لغات و کلمات انگلیسی

با طبقه‌بندی کردن لغات، بخاطر سپردن آنها راحت‌تر می‌شود. به مثال زیر توجه کنید:

 VEGETABLES

 FRUIT

Celery  کرفس

Cauliflower  گل کلم

Pea  نخود

Onion  پیاز

Carrot  هویج

Pear  گلابی

Peach  هلو

Apple  سیب

Cherry  گیلاس

Melon  خربزه

شما همچنین می‌توانید لغاتی را که از لحاظ دستوری، ریشه‌ای، معنایی و … با هم مرتبط هستند، یکجا یاد بگیرید:

child بچه, childhood بچگی, childish بچگانه, childless بی‌بچه (بی‌اولاد)

و در آخرباید مد نظر داشت که هیچ یک از روشهای فراگیری و یادگیری لغات زبان انگلیسی کامل نیستند و هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. پس بهترین راه برای یادگیری این است که همه این روشهای یادگیری زبان انگلیسی  را با هم تلفیق و ادغام کنید.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – چگونه درس زبان انگلیسی را یاد بگیریم ؟

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×