"> چگونه تصمیم می گیریم، یاد بگیریم؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چگونه تصمیم می گیریم، یاد بگیریم؟

چگونه تصمیم می گیریم، یاد بگیریم؟

برای همه ی ما انسان ها حتی مواقعی که یادگیری کار اصلی مان بود مثل زمانی که دانش آموز یا دانشجو بودیم، پیش آمده است که خودمان نمی خواهیم یادبگیریم.

واقعا شما تا حالا این موضوع رو حس نکردید؟ شما با عبارات ولش کن فعلا، بعدا یاد می گیرم، حالشو ندارم و… ناآشنا هستید؟

مسلما برای همه ما اینها موضوعاتی عادی بوده اند اما واقعا در مغز انسان چه اتفاقی می افتد که خودمان انتخاب می کنیم یاد بگیریم یا نه؟ به عبارتی، چگونه تصمیم می گیریم، یاد بگیریم؟

چگونه تصمیم می گیریم، یاد بگیریم؟
چگونه تصمیم می گیریم، یاد بگیریم؟

چگونه تصمیم می گیریم، یاد بگیریم؟

یک تیم پژوهشی از دانشگاه UCL، به بررسی این موضوع پرداختند که چه اتفاقاتی درون مغز انسان رخ می‌دهد که ما تصمیم می‌گیریم در مورد موضوعی بی اطلاع باقی بمانیم یا به دنبال یادگیری آن برویم.

محققان دریافتند که همان ارتباطات مغزی که برای پردازش پاداش به کار می‌روند، در به دست آوردن اطلاعات جدید نیز دخیل هستند.

رفتن به دنبال یادگیری و دانش یک ویژگی اساسی و ذاتی بشر است، با این حال در مواردی گاهی اوقات افراد تصمیم می‌گیرند که دنبال یادگیری نروند.

پژوهش های علمی نشان می‌دهند که:

 قسمت پاداش مغز ما، در دنبال کردن موضوعات و به دست آوردن دانش در رابطه با پیامد‌های خوشایندی که در آینده بروز خواهند کرد، دخالت می‌کند، اما در مورد پیامدهای ناخوشایند این کار را نمی‌کند، این موضوع نشان می‌دهد که چرا دانش و یاد‌گیری گاهی مورد تایید و دلخواه افراد نیست.

در این مطالعه به ۶۲ شرکت کننده این انتخاب داده شده بود که درباره‌ی نتایج چند قرعه کشی که می‌توانند پیامدهای خوشایند یا ناخوشایندی داشته باشند، اطلاعات کسب کرده، یا بی اطلاع باقی بمانند.

پیشنهاد مطالعه:  ارزیابی تحصیلی فرزندان اول دوم و آخر خانواده

در این پژوهش فعالیت مغزی نیمی از شرکت کنندگان در حال تصمیم گیری، تحت اسکن قرار گرفت.

داده‌ها نشان دادند که سیستم پاداش مغز انسان در پاسخ به یادگیری در مورد قرعه‌کشی‌هایی که نتایج خوشایند داشتند، فعال شده بود، در حالی که هیچ فعالیتی در این قسمت در هنگام فکر کردن به قرعه کشی‌هایی که نتایج ناخوشایند داشتند، دیده نمی‌شد.

همچنین این نکته نیز کشف شد که:

همین منطقه‌ی مغزی (the nucleus accumbens and ventral tegmental area) هنگام فکر کردن به قرعه کشی‌های خوشایند، الگوی فعالیت مشابهی با آن چه در مورد پاداش‌های مادی بروز داده می‌شود، از خود نشان می‌داد.

هنگامی که به شرکت‌کنندگان گفته می‌شد که قرار است اطلاعات جدیدی دریافت کنند، هرچه احتمال خوشایند بودن اخبار بیشتر می‌شد، احتمال مشاهده‌ی فعالیت مغزی بیشتر می‌شد.

این یافته‌ها می‌تواند کمک کند توضیح دهیم که:

 چرا افراد هنگامی که احتمال می‌دهند ارزش دارایی‌شان بیشتر شده، بیشتر حساب بانکی خود را چک می‌کنند و برعکس هنگامی که شک می‌کنند ارزش حسابشان کاهش پیدا کرده، کمتر به حساب بانکی خود سر می‌زنند.

طبق یافته‌های آنان اعتقاد به این که قرار است اتفاق خاصی رخ دهد، این قدرت را دارد که ما را به صورت مثبت یا منفی تحت تاثیر قرار دهد، همانطور که وقایع واقعی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که افراد برای یافتن اطلاعاتی که باعث ایجاد اعتقادات مثبت می‌شوند، انگیزه داشته و از اطلاعاتی که اعتقادات منفی ایجاد می‌کنند، دوری می‌کنند.

این امر می‌تواند توضیح دهد که چرا افراد علاقه‌ای به غربالگری‌های پزشکی ندارند، در حالی که این آزمایشات می‌تواند نجات‌بخش آن‌ها باشد.

پیشنهاد مطالعه:  روش های مطالعه و درس خواندن-افزایش دقت و تمرکز در کلاس درس

منبع: nbml.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×