"> چرا توهمِ خیانت همسر به ذهن فرد خطور می‌کند؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چرا توهمِ خیانت همسر به ذهن فرد خطور می‌کند؟

چرا توهمِ خیانت همسر به ذهن فرد خطور می‌کند؟

وقتی زن و شوهر تمایلات احساسی و خصوصی شان به هر علتی کم رنگ شود این سؤال در ذهنشان شکل می‌گیرد که شاید من آن جذابیت لازم را برای همسرم ندارم، همین درگیری‌های ذهنی به تنش و خشونت‌های کلامی و فیزیکی منجر می‌شود.

توهم خیانت همسر ، یکی از آزاردهنده ترین مسائلی است که می‌تواند وجود داشته باشد تا اندازه‌ای که در بیشتر موارد، با از بین رفتن سلامت روان کار به از هم پاشیده شدن بنیان خانواده، می‌انجامد. اما سؤال اینجاست چرا این خیال باطل به ذهن فرد خطور می‌کند؟

1-وقتی ارتباطات میان زن و شوهر مطلوب و متقاعد کننده نباشد زوجین این توهم را در سر می‌پرورانند که به احتمال زیاد همسر در ارتباطی خارج از مدار زناشویی به او خیانت می‌کند.

به‌عبارتی وقتی زن و شوهر تمایلات احساسی و خصوصی شان به هر علتی کم رنگ شود این سؤال در ذهنشان شکل می‌گیرد که شاید من آن جذابیت لازم را برای همسرم ندارم، همین درگیری‌های ذهنی به تنش و خشونت‌های کلامی و فیزیکی منجر می‌شود.

 2-گاهی وقت‌ها به علت مشغله‌های کاری و تعاملات خارج از خانه ناخواسته زوجین طوری رفتار می‌کنند که در ذهن همسرشان توهم روابطی پنهانی با دیگری شکل می‌گیرد،

درواقع این طرز رفتار باعث می‌شود که در زندگی زناشویی نیازهای عاطفی و احساسی همسر تأمین نشود و این واقعیت باعث دلسردی و فاصله آنها شده و دقیقاً در همین نقطه است که توهم خیانت به همسر شکل می‌گیرد.

3- هر نوع بی‌توجهی از طرف همسر می‌تواند این فرضیه را در ذهن شکل دهد که شاید من برای همسرم کافی، کامل و جذاب نیستم و همین امر به احساس خیانت از سوی همسر و اختلال در سلامت روان ختم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:  خیانت کردم ، چون تجربه اش باید می کردم قسمت دوم

4-علاوه بر موارد یادشده متأسفانه امروزه مصرف موادمخدر نیز می‌تواند عاملی در جهت این به هم ریختگی روانی و توهم خیانت از سوی همسر باشد.

مصرف مواد توهم زا در فاز اول بسیار لذت بخش بوده و باعث سرخوشی فراوان در افراد می شود اما به مرور بدن به این میزان از مصرف مواد مقاومت نشان داده و برای به‌دست آوردن لذت های قبلی احتیاج به مواد بیشتری هست.

این وابستگی شدید و بیمارگونه که با مشکلات مالی هم همراه است این افراد را به سوی سرقت و هر گونه رفتار کجروانه از جمله توهم خانمانسوز خیانت سوق می دهد.

در نهایت اگر مانعی از سوی فرد معتاد برای دستیابی به مواد احساس شود بشدت با رفتارهای خشونت آمیز پاسخ داده می شود.

مصرف این گونه مواد سیستم عصبی را دچار اختلال کرده، افراد را دچار بیماری های روانی از جمله اسکیزوفرنی می کند.

که رفتارهای توهم آمیز از پیامدهای آن است که در این وضعیت او تبدیل به یک موجود بسیارخطرناک می شود، فردی با رفتارهای توهم آمیز که همه حتی همسرش را دشمن خود می پندارد و وظیفه سر به نیست کردنشان را به عهده دارد.

با تعاریف گفته شده، این موجود متوهم و خطرناک، به راحتی دست به هر گونه جنایتی می زند و بعد ادعا می کند که این جنایات و پرخاشگری به او الهام شده و خود نقشی در ایجاد آن جنایت نداشته است.

چه باید کرد ؟

از آنجایی که مصرف برخی موادمخدر مانند شیشه بدون بو است، تشخیص اعتیاد از سوی خانواده و جامعه غیر ممکن و یا سخت به نظر می رسد.

پیشنهاد مطالعه:  خطرات اعتیاد به تلفن همراه - آسیب های اجتماعی نوپدید

آنچه باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، بررسی حالات روحی و رفتار همسر در طی روز است، به عنوان مثال نشاط و شادابی ناگهانی که در برخی از افراد نمایان شده و غیر متعارف به‌نظر می‌رسد به عنوان زنگ خطری است که به احتمال زیاد شخص، گرفتار مواد اعتیاد آور صنعتی از جمله شیشه شده است.

1-در نهایت بهترین راهکار برای پیشگیری از ایجاد حس توهم خیانت در طرفین این است که زن و شوهر با کلامی آشکار و شفاف به همدیگر ابراز علاقه کنند و وقت بیشتری را با یکدیگر بگذرانند،

2-در استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز از هرگونه مخفی کاری پرهیز کرده و حتی یکدیگر را در گروه‌های اجتماعی هم مشارکت دهند و یا مطالب مفید برای هم به اشتراک بگذارند تا هرگونه ذهنیت منفی از بین برود زیرا ارتباطات اجتماعی غیرشفاف و مخفیانه یکی از عوامل از هم پاشیدگی نظام خانوادگی در جامعه ما است.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×