"> چرا برخی نوجوانان به خود آسیب می رسانند ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چرا برخی نوجوانان به خود آسیب می رسانند ؟

چرا برخی نوجوانان به خود آسیب می رسانند ؟

تنش و اضطراب:

بسیاری از نوجوانان می گویند که همیشه دچار تنش و اضطراب هستند و فکر میکنند که هر لحظه ممکن است منفجر شوند. برای همین اقدام به خودزنی میکنند تا از فشار روانی که احساس میکنند رها شوند.

افسردگی:

برخی از نوجوانان معتقدند که آنها سزاوار تنبیه شدن هستند، خود را آدم بدی میدانند و فکر میکنند که باید تنبیه شوند و تنها راه هم زخمی کردن کردن و سوزاندن خودشان میدانند.

خشم:

نوجوانان خودآزار وقتی عصبانی و خشمگین میشوند، غیر قابل کنترل میگردند، در عین حال نمیخواهند خودشان را خشن نشان دهند بنابراین ترجیح میدهند به جای آسیب رساندن به دیگران، به خود آسیب برسانند.

زوال شخصیت و افتراق:

نوجوانانی که اضطراب شدیدی را تجربه میکنند ممکن است به زوال شخصیت دچار شوند بطوری که احساس میکنند هیچ چیز واقعی نیست .mehcom.com

آنها میگویند که انگار ما در بدن خود نیستیم. همین مسئله آنها را به وحشت می اندازد، چرا که فکر میکنند دیوانه شده اند و سعی میکنند با زخمی کردن خود احساس بدن واقعی داشته باشند.

چرا برخی نوجوانان به خود آسیب می رسانند ؟

چرا برخی نوجوانان به خود آسیب می رسانند ؟

درد:

برخی دیگر از نوجوانان نیز به هنگام استرس، فکر میکنند که با زخمی کردن و سوزاندن بدن خود میتوانند به حالت خلسه رفته و از خود بیخود شوند و از شر مشکلاتی که در پشت سر دارند خلاص شوند.

ارتباط:

بعضی از نوجوانان خودآزار میخواهند در زمانی که احساس طردشدگی، انزوا، انتقاد و رنجوری میکنند، از این طریق با اعضای خانواده، دوستان خود در ارتباط باشند. اگرچه این راهبرد معمولا کارساز است اما گاهی باعث فاصله افتادن بین خانواده و نوجوان میشود.

پیشنهاد مطالعه:  شبکه های اجتماعی اینترنتی از نگاه آسیب های اجتماعی

احساس تعلق به گروه:

برخی از نوجوانان نیز تنها به این دلیل اقدام به خودزنی میکنند که میخواهند در مدرسه از طرف سایر دوستان مورد تایید قرار بگیرند. وقتی نوجوانان افکار و احساسات خود را با دیگر نوجوانان خودآزار در میان میگذارند، احساس تعلق به گروه و پذیرفته شدن میکنند.

کنترل:

تغییرات جسمانی، هیجانی، شناختی شگرفی در دوران نوجوانی اتفاق می افتد. علاوه بر این، طلاق والدین، طرد شدن از سوی دوستان، برهم خوردن روابط عاطفی و عاشقانه، میتواند باعث خودزنی شود. برخی نوجوانان میگویند که خودآزاری تنها چیزی است که میتوانند کنترلش کنند. آنها به واسطه خودزنی احساس قدرت میکنند.

جلب توجه و پاداش گرفتن:

خودزنی نوجوانان میتواند گاهی به منظور جلب توجه کردن و مورد تحسین قرار گرفتن انجام شود. وقتی اطرافیان متوجه خودزنی نوجوانان میشوند، نگرانی و مراقبتهای آنها افزایش می یابد. بنابراین گاهی نوجوان برای متعجب ساختن، ترساندن دیگران دست به خودزنی میزنند و گاه به رقابت نیز میپردازند.
mehcom.com

می توانید این مطالب مرتبط را هم بخوانید :

خودزنی و خودآزاری نوجوانان

خودزنی و خودآزاری در کودکان

با خودزنی و خودآزاری نوجوانان چه باید کرد ؟

خودزنی و خودکشی نوجوانان چه تفاوتی با هم دارند ؟

 

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×