"> پیشگیری از سوء استفاده­ جنسی کودکان با مقاوم سازی آنها - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

پیشگیری از سوء استفاده­ جنسی کودکان با مقاوم سازی آنها

پیشگیری از سوء استفاده­ جنسی کودکان یکی از امورات مهم تربیتی والدین می باشد که باید نسبت به آن حساس باشند و تمهیدات پرورشی و تربیتی به کار بگیرند تا فرزندان خود را از سوء استفاده کنندگان جنسی دور نگه دارند.

والدین مطمئن باشند در صورتی که با بینش و آگاهی کامل درباره شیوه های پیشگیری از سوء استفاده­ جنسی کودکان ، مراقب بچه های خود باشند می توانند تا حد بسیار زیادی آنان را دربرابر هرگونه آسیب و آزار و اذیت جنسی محافظت نمایند.

پیشگیری از سوء استفاده­ جنسی کودکان با مقاوم سازی آنهاپیشگیری از سوء استفاده­ جنسی کودکان با مقاوم سازی آنها

پیشگیری از سوء استفاده­ جنسی کودکان با مقاوم سازی آنها

پیشگیری از سوء استفاده­ جنسی کودکان با مقاوم سازی آنها

پیشگیری از آسیب جنسی ، سوء استفاده­ ی جنسی و آزار و اذیت جنسی کودکان از راه­های گوناگون می­ تواند صورت بگیرد . یکی از این مهم­ترین راه­ها مقاوم­ ساختن کودک است. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

به شما توصیه می کنیم مقاله چگونه از كودكانمان در برابر كودك آزار جنسی مراقبت كنیم – مهکام را نیز مطالعه نمایید.

بسیاری از مطالعات پیرامون راه­ های پیشگیری از سوء رفتارها و آزارهای جنسی صورت گرفته است و راه ­های گوناگونی پیشنهاد شده است. در جهت تربیت کودکانی سرسخت و مقاوم می­ توان کارهایی صورت داد که عبارتند از:

توجه به ویژگی­ های شخصیتی (تقویت عزت نفس و خودآگاهی)

توجه به مسائل شخصی و ویژگی­های شخصیتی کودک یکی از مهم­ترین راه ­ها و از ابتدایی ­ترین راهکارهای پیشگیری از آزار جنسی کودکان در خانواده است.

پژوهش­های متعددی در زمینه­ ی راه ­های کاهش کودک ­آزاری ارتباط منفی خودآگاهی و عزت نفس در کودکان را نشان می ­دهد بدین معنی که با افزایش خودآگاهی و عزت نفس در کودکان میزان مورد سوء استفاده قرار گرفتن آن­ها کاهش می­ یابد و بالعکس کودکانی که خود آگاهی کمتری داشته و عزت نفس پایینی دارند بیشتر در معرض سوءاستفاده­ ی جنسی قرار دارند.

پیشنهاد مطالعه:  شناخت اختلالات جنسی

خودآگاهی سبب می‌شود فرد قدرتمند و قوی باشد و کودک قدرتمند که ذهنی باز و روشن دارد می­ تواند از خود در برابر سوءاستفاده به طرز مناسب و صحیحی دفاع کند؛ لذا والدین باید در جهت افزایش خودآگاهی کودکان گام بردارند.

بیشترین آموزش به کودکان زمانی صورت می­ گیرد که کمترین توجه پدر و مادرها به آن معطوف است برای مثال پیام ­های بدون کلامی که در اعمال و رفتار بزرگترها وجود دارد بسیار دقیق­ تر از مواردی است که والدین به صورت هدفمند به کودکان خویش آموزش می ­دهند.

به شما توصیه می کنیم مقاله آزار جنسی کودکان | موقعیت‌های زمینه ساز و راههای پیشگیری  را نیز مطالعه نمایید.

mehcom.com

والدین به عنوان الگوی کودکان

مادر و پدرها به عنوان الگوی کودکان باید نسبت به رفتارهای خود دقیق و حساس باشند. مثلاً وقتی از کودک خود می­ خواهیم در صورت دیدن چراغ قرمز راهنما بایستد خود نیز باید به انجام این کار ملزم باشد. زمانی تربیت در کودک درست نهادینه خواهد شد که والدین خود رفتارهای درست و متناسب داشته باشند.

mehcom.com

احترام به مرز کودکان

والدین عزیز باید توجه داشته باشند که پیشگیری فراتر از یک برنامه ­ی آموزشی است بدین معنی که در پیشگیری استقلال کودک مورد احترام است، به مرزها و احساسات او توجه می­ شود و به وی خط مشی و راهنمایی ارائه می ­گردد.

ایجاد محیط صمیمانه، امن و توأم با اعتماد در خانواده

آزارگران از ممنوع بودن صحبت در مورد مسائل جنسی در خانواده­ ها بهره­ ی زیادی می­برند بدین صورت که در صورتی که کودکی درباره ­ی این مسائل نتواند با اعضای خانواده­ ی خود صحبت کند می­تواند در جهت رفع کنجکاوی خود مورد سوءاستفاده­ ی این افراد قرار گیرد یا در صورتی که مورد آزار قرار گرفت به خانواده­ ی خود نتواند این مسائل را بازگو نماید.

پیشنهاد مطالعه:  برقراری ارتباط خوب و مؤثر با كودك-فرزندپروری موفق

افزایش اعتماد به نفس و حرمت خود در کودکان

رفتار پیشگیرانه از طریق برقراری ارتباط سرشار از اعتماد و اطمینان و محبت با کودک میسر می­شود. باید به کودک این پیام را با حرف و در رفتار متذکر شد که او دوست­ داشتنی است و همان­ گونه که هست عزیز است البته این­ گونه نیست که تمام رفتارهای کودک مورد تایید است.

عدم وجود راز با غریبه­ ها

کودکان باید آموزش ببینند که با غریبه­ ها رازی نداشته باشند و اگر رازی ناخوشایند داشتند با نزدیکان خود بتوانند این مسئله را مطرح نمایند زیرا بسیاری مواقع آزارگران جنسی به صورت راز کودکان را تحت فشار روحی شدیدی قرار می‌دهند و به کامیابی ادامه می­ دهند. در صورتی که والدین از قبل برای کودکان این موضوع را روشن ساخته باشند، میزان خطرپذیری کودکان کاهش می­ یابد.

mehcom.com

آموزش حرمت نفس و حریم خصوصی

کودکان از همان سال­ های ابتدای کودکی باید نسبت به بدن خود احساس خوبی داشته باشند، بدن خود را دوست داشته باشند و نسبت به نقاط خصوصی بدن خود حساس باشند و بتوانند تشخیص دهند حریم اجتماعی آن­ها چیست و دیگران تا چه حد می ­توانند به آن­ها نزدیک شوند.

آموزش نه گفتن

والدینی که از ابتدا سعی در مطیع تربیت نمودن کودکان خود دارند – به خصوص این موضوع در دختر بچه‌ها بسیار شایع­تر است – باید در نظر داشته باشند کودکانی که به بزرگسالان خود نه نمی ­گویند در معرض تهدید از سمت کودک آزارها قرار دارند و با آموزش نه گفتن به کودک می ­توان از این خطر احتمالی جلوگیری نمود.

پیشنهاد مطالعه:  احتمال انتقال ایدز از راه دهان وجود دارد ؟

در کل با توجه به آن­چه بیان شد والدین عزیز برای تربیت کودک سرسخت و قوی بهتر است به موارد تربیتی زیر دقت داشته باشند:

  • عزت نفس و خودآگاهی را در کودکان خود از همان ابتدای کودکی تقویت کنید.
  • خود به عنوان الگویی برای کودک مراقب اعمال خود باشید.
  • به احساسات و مرزهای کودک احترام بگذارید تا کودک احترام به خود را فراگیرد.
  • ایجاد محیط صمیمانه، امن و توأم با اعتماد در خانواده فراموش نکنید.
  • اعتماد به نفس را در کودک خود بالا ببرید.
  • با کودک خود مطرح کنید که اگر با غریبه ­ها رازی ناخوشایند داشت به شما اطلاع دهد و از این موضوع نگرانی نداشته باشد.
  • آموزش حریم خصوصی و حرمت نفس را از همان کودکی با فرزند خود تمرین نمایید.
  • نه گفتن را به کودک خود بیاموزید.

به شما خواهشمندیم حتما حتما مقاله در صورت وقوع آزار جنسی چه باید كرد ؟ – مهکام را مطالعه نمایید.

امیدواریم از مقاله پیشگیری از سوء استفاده­ جنسی کودکان با مقاوم سازی آنها راضی بوده باشید. می توانید نظرات خود را در انتهای همین صفحه اعلام بفرمایید.mehcom.com

منبع:

د فریتاس، کریستال. (1393). کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان (ترجمه­ ی سارا طوسی). تهران. صابرین.

فینکه، رگینا. (1393). تربیت جنسی کودکان آشنایی با مراحل رشد جنسی کودکان. تهران. رذکر. کتاب­های قاصدک.

کریمی، علی. (1392). سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان راهنمای عملی والدین و معلمان در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان (چاپ هفتم). تهران: انتشارات رسانه تخصصی.

la violence contre les enfants, c’est tout sauf de l’éducation !!!
bamom.net

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×