"> پاکدامنی پیش از ازدواج واثرآن بر زندگی زناشویی - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

پاکدامنی پیش از ازدواج واثرآن بر زندگی زناشویی

یکی از معیارهایی انتخاب همسر که هم در اسلام و هم در اصول روان شناسی مورد توجه قرار گرفته، ملاک پاکدامنی وعفت قبل از ازدواج است. پاکدامنی به معنای دوری از آلودگی ها و روابط نامشروع جنسی، خویشتن داری و مقاومت در برابر وسوسه ها و محرک های غریزه جنسی و نیز نداشتن رفتارها و دوستی های غیر اخلاقی است. اما پیش از هر چیز باید بدانیم پاکدامنی چه پیامدهایی دارد که این قدر نسبت به آن توصیه شده است.
از مهم ترین پیامدهای عفیف بودن و پاکدامنی می توان به این موارد اشاره کرد
انرژی زیاد برای شروع زندگی هم ازلحاظ جنسی وهم از لحاظ تعهد های دیگر
افرادی که پیش از ازدواج با جنس مخالف رابطه ای ندارند، ذهنشان را درگیر مسائل حاشیه ای نکرده و به جای صرف وقت و انرژی خود در مورد روابط نامشروع، انرژی خود را برای مسائل مهمی مانند کار، تحصیل یا رسیدگی به امور خانوادگی سرمایه گذاری کرده و بنابراین از همسالان خود پیشی می گیرند.
اعتماد متقابل زوجین
فردی که تا قبل از ازدواج عفت و پاکدامنی خود را حفظ کرده، نسبت به همسر خود نیز اعتماد بیشتری داشته و متقابلاً همسرش نیز به وی اعتماد دارد. این اعتماد متقابل از شروط اصلی یک زندگی زناشویی موفق خوسبخت به شمار می رود.
عدم وابستگی به فردی غیر از همسر
شاید در نگاه اول افرادی که دوستی های غیراخلاقی دارند، افرادی آزاد و روشنفکر به نظر آیند، اما چطور می توان فردی را که در بند و اسارت غرایز است، آزادی دانست؟ این افراد می کوشند تا عمل نادرست خود را به وسیله ژست های روشنفکرانه توجیه کنند آزادی واقعی از آن کسی است که توانسته کنترل جسم خود را به دست گرفته و ورای غرایز عمل کند.
مبتلا نشدن به بیماری های جنسی
با توجه به روند رو به رشد بیماری های مقاربتی غیرقابل درمان از جمله ایدز و هپاتیت در جهان، حفاظت از خود در برابر آنها ضروری به نظر می رسد. مهم ترین شیوه حفاظت انجام ندادن رفتارهای پر خطر مانند روابط نامشروع و استفاده از مواد مخدر است.
افزایش اعتماد به نفس وحفظ ابرو دنیایی واخرتی
فردی که می تواند در برابر وسوسه ها و محرک های جنسی مقاومت کند، دارای مهارتی است که بسیاری از افراد فاقد آن هستند یکی از مهم ترین عوامل موثر بر میزان اعتماد به نفس، باور فرد در کنترل موقعیت است. اگر فرد بداند که می تواند موقعیتی را کنترل کند، این موضوع موجب افزایش اعتماد به نفس وی می شود.
برخوردار شدن از عشق واقعی
بیشتر روابطی که خیلی زود به صمیمیت جسمانی می انجامند، خیلی زود هم از هم می پاشند ممکن در آغاز آشنایی، میل جنسی با عشق اشتباه گرفته شده و نزدیکی جسمی زود هنگام مانع از ایجاد یک صمیمیت درست و بالغانه شود. اما در روابطی که در آنها شناخت و همه چیز مقدم است، دخالت ندادن احساسات و غرایز، به فرد اجازه می دهد تا انتخاب صحیحی داشته و فرد ایده آل خود را بیابد.
کاهش خطر طلاق وداشتن فرزندان سالم
نتایج پژوهش ها نشان داده است که نرخ طلاق در خانواده هایی که زوجین بیش از ازدواج رابطه ای با جنس مخالف نداشته اند، 63 درصد کمتر از خانواده هایی است که زوجین پیش از ازدواج با جنس مخالف رابطه دوستی داشته اند.
آرامش خاطر
افرادی که به روابط نامشروع روی می آورند، چه قبل و چه بعد ازدواج آرامش خود را از دست می دهند از آنجایی که داشتن رابطه با جنس مخالف در دین و فرهنگ ما پسندیده نیست، فرد مجبور است که در این مورد به والدین و دوستان و آشنایان خود دروغ بگوید و زمان و انرژی زیادی را صرف ادامه این رابطه کند. از طرف دیگر، بعد از ازدواج نیز چنین فردی مدام از این می ترسد که مبادا همسرش از سابقه وی مطلع شود و چون خودش با راستی وارد زندگی نشده، نسبت به همسرش نیز اعتماد نداشته و در تردید و دلواپسی به سر می برد.
ممکن در آغاز آشنایی، میل جنسی باعشق اشتباه گرفته شده و نزدیکی جسمی زود هنگام مانع از ایجاد یک صمیمیت درست شود. اما در روابط شناخت محور دخالت ندادن احساسات و غرایز، به فرد اجازه می دهد تا انتخاب صحیحی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه:  ازدواج با فرد مبتلا به هپاتیت بی
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×