"> والدگری چیست ؟ و 7 نقش مهم آن کدام است ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

والدگری چیست ؟ و 7 نقش مهم آن کدام است ؟

والدگری چیست ؟ و 7 نقش والدین در فرزندپروری و تربیت فرزند چه هستند؟

والدگری چیست؟

والدگری اصطلاحی دقیق تر و علمی تر برای تربیت کودک و یا همان فرزندپروری می باشد که در بطن خود مسئولیت پرورش فرزندان را بلامنازع به والدین واگذار می کند.

والدگری چیست ؟ فرزندپروری-تربیت فرزند

والدگری چیست ؟ فرزندپروری-تربیت فرزند

والدین یا هر دوی پدر و مادر، مسئولیت اصلی پرورش اخلاقی و عاطفی کودکان و نوجوانان شان را بر عهده‌دارند.

لذا نقش مهم و بدون جایگزینی در تربیت اجتماعی و تأمین سلامت روانی کودکان ایفا می کنند، چرا که شخصیت فرزندان در خانواده شکل می گیرد و سلامت آن‌ها به میزان زیادی تحت تأثیر تعامل با والدینشان قرار دارد (1).

پیشنهاد مطالعه: پرسشنامه شیوه فرزندپروری والدین در پنج دقیقه

تأثیری که والدین بر فرزندان می گذارند، گاهی آشکار، کاملاً نامحسوس، مفید و نامناسب و مخرِّب است. اغلب تأثیرات نامحسوس والدین در افکار، باورها، رفتارها و احساسات، فرزندان تجلّی می یابد (2). این تأثیرات تحت عنوان والدگری قابل‌بررسی است.

معانی متفاوت والدگری

والدگری می تواند معانی متفاوتی در بین افراد و فرهنگ های مختلف داشته باشد. به همین دلیل در ادبیات و پژوهش های مرتبط با والدگری، اصطلاحات و مفاهیم متعددی از قبیل سبک های فرزندپروری، فعالیت والدینی، فرآیند والدینی و مراقبت والدینی، وجود دارد و تعاریف نیز در این زمینه مختلف اند (3).

فعالیت والدینی به رفتارهای خاص والدین که برای رشد همه‌جانبه فرزندان (برای مثال اقدام برای بهبود وضعیت تحصیلی با خرید کتاب و غیره) انجام می دهند، اطلاق می گردد (4).

فرایند والدینی به روشی که والدین بر نوجوانان نظارت می کنند، میزان کنترل نوجوانان از سوی والدین و میزان ارتباط والدین و نوجوانان اشاره دارد (5).

پیشنهاد مطالعه:  مداخله در استرس و بحران

مراقبت والدینی به نگرانی درباره تنظیم و نظارت بر رفتار و فعالیت های فرزندان از طرف والدین اطلاق می گردد (6).

پیشنهاد مطالعه: فرق والدگری (فرزندپروری) زوج های موفق و زوج های ناموفق

7 نقش والدین در فرزندپروری و تربیت فرزند

هرچند پیدا کردن تعریف برای والدگری مشکل است، اما یک توافق عمومی درباره نقش های متعددی که والدین در زندگی فرزندان بازی می کنند، وجود دارد. برای والدین هفت نقش فرض شده است:

1) مراقبت‌کننده (مراقبت جسمی، رسیدگی به تغذیه و تر و خشک‌کردن).

2) منبع عاطفی بودن (موردپذیرش قرار دادن، عشق ورزیدن و رشد خودپنداره مثبت).

3) مربی بودن.

4) منبع اقتصادی بودن (پرداخت هزینه های پزشکی، غذا، لباس و تحصیل).

5) پشتیبانی (محافظت از فرزندان در مقابل آسیب ها).

6) ارتقاء دهنده سلامت.

7) انتقال دهنده آیین ها (7).

این آیین ها در کشورها و فرهنگ های مختلف متفاوت است. با توجه به فرهنگ کشور ایران به موارد دیگری از انتقال آیین ها می توان به آشنا کردن فرزندان با مراسم ملی-مذهبی (عید نوروز، اعیاد فطر، غدیر و قربان، تاسوا، عاشورا ، مراسم چهارشنبه سوری، شب یلدا و غیره) اشاره کرد.

در تعریفی دیگر از والدگری به سیستمی از بازخوردهای والدین نسبت به فرزندان (3)، مراقبت فیزیکی، حمایت عاطفی، آموزش و راهنمایی، محافظت از آسیب فرزندان از طرف بزرگ‌سالان اشاره شده است (4).

در حداقل شکل خود، والدگری به پرورش و تربیت فرزندان اشاره دارد که البته این هدفِ مهم و اساسی یکی از اهداف متعدد والدگری است و از آن جمله می توان به رسیدن فرزندان به انواع موفقیت، خودکنترلی، خودمختاری و دستیابی به دیگر جنبه های مثبت روان شناختی اشاره کرد (8).

پیشنهاد مطالعه:  فرزند اولتون در ارتباط فرزند دوم (قسمت دوم )

References

1. VafaiNajar A, Masihabadi M, Moshki M, Ebrahimipour H, Tehrani H, Esmaeli H, Dogonchi M. Determining the theory of planned behaviors predictive power on adolescents dependence on computer games. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2015;2(4): 303-311.

2. McGraw P. Family first: Your step-by-step plan for creating a phenomenal family: Simon and Schuster; 2005.

3. Desjardins J, Zelenski JM, Coplan RJ. An investigation of maternal personality, parenting styles, and subjective well-being. Personality and Individual Differences. 2008;44(3):587-97.

4. Spera C. A review of the relationship among parenting practices, parenting styles, and adolescent school achievement. Educational Psychology Review. 2005;17(2):125-46.

5. zdemir Y, Vazsonyi AT, Çok F. Parenting processes and aggression: The role of self-control among Turkish adolescents. Journal of adolescence. 2013;36(1):65-77.

6. Crnic K, Low C. Everyday stresses and parenting. Handbook of Parenting Volume 5 Practical Issues in Parenting. 2002:242.

7. Duncan PM, Garcia AC, Frankowski BL, Carey PA, Kallock EA, Dixon RD, et al. Inspiring healthy adolescent choices: a rationale for and guide to strength promotion in primary care. Journal of adolescent health. 2007;41(6):525-35.

8. Anthony LG, Anthony BJ, Glanville DN, Naiman DQ, Waanders C, Shaffer S. The relationships between parenting stress, parenting behaviour and preschoolers’ social competence and behaviour problems in the classroom. Infant and Child Development. 2005;14(2):133-54.

منبع: journal.ihepsa.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×