"> هپاتيت ب چیست ؟ هپاتیت بی- b را بشناسیم - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

هپاتيت ب چیست ؟ هپاتیت بی- b را بشناسیم

مجله آنلاین آموزش خانواده مهکام-هپاتيت ب چیست ؟ هپاتیت بی- b را بشناسیم

هپاتيت ب چیست ؟

هپاتيت ب چیست ؟ راههای انتشار ویروس هپاتیت ب چیست ؟ علائم هپاتيت ب چيست ؟ عوارض هپاتيت بِ مزمن چيست ؟ راههای تشخيص هپاتيت ب چگونه است ؟ درمان بیماری هپاتيت ب مزمن چگونه است ؟ آيا بیماری هپاتيت ب قابل پيشگيری است ؟

 

 بیماری هپاتیت بی چیست ؟

هپاتيت ب، یکی از انواع هپاتیت می باشد که  توسط ويروس هپاتيت ب ايجاد ميشود. این ویروس در كبد انسان جایگزین شده و تكثیر می‌نماید. مواد تولید شده توسط این ویروس‌ها به گردش خون می‌ریزند. و باعث التهاب کبد می شوند. و فعالیت‌های آن را مختل می‌سازد  که به آن بیماری هپاتیت ب گفته می شود.

راههای انتشار ویروس هپاتیت ب چیست ؟

اين ويروس از طريق تماس جنسی محافظت نشده انتقال می يابد. تزريق وريدی داروها با استفاده از سرنگ آلودۀ فردِ مبتلا نيز باعث انتقال بيماری خواهد شد. پرسنل بهداشتی (مثل پرستاران، کادر آزمايشگاهها و پزشکان) در صورت بريدگی ناگهانی توسط سرنگی که برای فرد آلوده استفاده شده است، خود نيز آلوده خواهند شد. اين ويروس در حين زايمان از مادر آلوده به جنين انتقال می يابد. مسافرت به سرزمينی که هپاتيت ب در آنجا شايع است نيز به احتمال زياد ميتواند باعث ابتلا به بيماری شود.

 علائم هپاتيت ب چيست ؟

در صورتی که بدانیم علایم هپاتیت ب چیست ؟ حداقل شاید با دیدن برخی از نشانه های ساده کمی حساس تر شده و زودتر به پزشک مراجعه کنیم :

– از دست دادن اشتها

– تهوع

– استفراغ

– ضعف و خستگی

پیشنهاد مطالعه:  هپاتيت چيست ؟ انواع هپاتيت a-b-c-d-e-f

– درد شکم بخصوص اطراف ناحيه کبد

– تيره شدن ادرار

– يرقان

– درد مفاصل

علایم هپاتيت ب ميتواند از خفيف تا شديد متغير باشد. بگونه ای که حتی در صورت وجود علائم خفيف امکان دارد افراد حتی متوجه بيماری هپاتیت خود  نشوند.

 عوارض هپاتيت بِ مزمن چيست ؟

در بعضی افراد، هپاتيت مزمن ميتواند تبديل به سيروز کبدی شود. در اين حالت سلولهای کبدی از بين ميرود و با بافت آسيب ديده و چرب، جايگزين ميشود. فعاليت قسمتهای آسيب ديده متوقف ميشود و در نتيجه ضايعات بدن تصفيه نميشوند. سيروز ميتواند به نارسايی کبدی و حتی سرطان کبد، منجر شود.

هپاتيت ب ميتواند زمينه را برای ابتلا به هپاتيت د (هپاتيت D ) مستعد کند. هپاتيت د، تنها در افرادی که هپاتيت ب دارند گسترش می يابد و ميتواند علائم هپاتيت ب را بدتر کند. هپاتيت د از طريق تماس با خون آلوده يا بقيه مايعات بدن فردِ آلوده به اين نوع هپاتيت، گسترش می يابد.

  راههای تشخيص هپاتيت ب چگونه است ؟

تست خون برای تشخيص بیماری هپاتيت ب استفاده ميشود. تست خونی عملکرد کبد و شرايط بيمار را در طول درمان مشخص خواهد کرد.   پزشک ممکن است کبد شما را با استفاده از اولتراسوند و يا اشعه ايکس مشاهده کند و چه بسا نياز به نمونه برداری از کبد باشد.

 درمان بیماری هپاتيت ب مزمن چگونه است ؟

  تعدادی دارو شامل اينترفرون و داروهای ضد ويروس برای درمان اين بيماری وجود دارد که اغلب موفقيت آميز است. داروهای اينترفرون بصورت چندبار در هفته ( interferon alpha-2b ) و يا يکبار در هفته   (peginterferon alpha-2a) تزريق ميشوند.  درمان هپاتيت ب، بسته به شدت بيماری و پاسخ به درمان ممکن است يک سال يا بيشتر طول بکشد.

پیشنهاد مطالعه:  راههای دوازده گانه برای تامین ویتامین D

 آيا بیماری هپاتيت ب قابل پيشگيری است ؟

  بهترين و مهمترین راه پيشگيری، ارتباط جنسی محافظت شده (استفاده از کاندوم) و پرهيز از استفادۀ مشترک از سرنگ هاست. برای پيشگيری، واکسن هپاتیت نيز وجود دارد. امروزه، تزريق واکسن هپاتبت به تمام نوزادان در طی يک سال اول زندگی صورت ميگيرد. اين واکسن هپاتیت ، ايمن بوده و در طی 6 ماه نياز به 3 تزريق است. واکسن به تمام افراد در معرض خطر مثل کارکنان بهداشتی، تمام بچه ها، افرادی که به مناطق پر خطر از نظر شيوع اين بيماری سفر می کنند، استفاده کننده های دارو و به افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند تزريق ميشود.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×