"> نتایج زیانبار کوتاهی والدین از تربیت کودک و فرزندپروری
مشاوره آنلاین مهکام

نتایج زیانبار کوتاهی والدین از تربیت کودک

کوتاهی والدین از تربیت کودک

ما والدین باید بدانیم که چگونه با فرزندانمان رفتار کنیم ، گاهی کوتاهی والدین در امر فرزندپروری و تربیت کودک می تواند آسیب های خانوادگی و اجتماعی فراوانی را در بر داشته باشد . در زیر به برخی از نتایج کوتاهی والدین از تربیت کودک را بیان می کنیم :

نتایج زیانبار کوتاهی والدین از تربیت کودک-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

نتایج زیانبار کوتاهی والدین از تربیت کودک-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

1- ریشه بسیاری از لغرش ها و انحرافات نوجوانان را بید در کوتاهی ، سهل انگاری ، بی تفاوتی ، غفلت و الدین جست و جو کرد.

2- برخی از مشکلات اخلاقی و رفتاری و تصمیم گیری های خاص نوجوانان ، ریشه در برخوردهای نامناسب پدران و مادران و حتی مربیان آنان دارد. بدین معنا معنا که اگر فرزند، تندخوست ، اگر دروغکوست ، اگر عجول است، اگر خسیس است ، اگر خودبرتربین است ، اگر بخیل و حسود است ، اگر می خواهد هر چه زودتر و بدون تلاش به پول و ثروت برسد و … معمولا به نوع نگرش ، عملکرد و عکس العمل های والدین در امر فرزندپروری و تربیت کودک دارد.

3- با تعریف کردن از همسالان و دوستان و بستگان فرزندانمان حسادت آنان را تحریک نکنیم.

4- هرگاه با نوجوان طوری برخورد کنیم که آبرویش برود ، ترس او از انجام خلاف، کم میشود.

5- خانواده هایی که فرزندان خود را در معاشرت با دوستان ، آزاد می گذارند و هیچ گونه نظارت ، کنترل و حساسیتی از خود نشان نیم دهند ، باید منتظر آثار و نتایج سوء سهل انگاری در امر فرزندپروری باشند.

پیشنهاد مطالعه:  خودزنی و خودآزاری نوجوانان

6- اگر ما به وظیفه بزرگ خود نسبت به سرمایه های بی نظیر جامعه ، یعنی کودکان و نوجوانان ، به نحوی شایسته توجه نکنیم ، باید منتظر عواقب غفلت خود در امر تربیت کودکان و نوجوانان مان باشیم.

7- اگر ما وقت لازم را برای تربیت فرزندان مان اختصاص ندهیم ، اگر ما نیازهای تربیتی آنان را برآورده نکنیم، آیا شاهد تربیت درست کودکان خواهیم بود ؟ اگر فرزندانمان را در اختیار همسلان بی تجربه بگذاریم ، چه می شود و چه آثار زیان باری خواهد داشت ؟ آیا درست تربیت می شوند ؟ یا اینکه آن گونه تربیت می شوند که نمی خواستیم ؟

8- اگر احترام شخصیت پدر و مادر ، آن گونه که باید ، رعایت نشود ، بدین معنی فرزندان ، هیچ گونه حرمتی برای والدین خود قائل نیستند و در نتیجه ، نقش ارشادی و تربیتی آنان از دست می رود ، و لذا فرزند ، خور را رها شده تلقی خواهد کرد.

9- مقایسه کردن فرزند با دیگران ، موفقیت دیگران را به رخ فرزند خود کشیدن ، انتظارات غیر واقع بینانه از او داشتن و تفاوت های فردی را نادیده گرفتن ، خصاهای تربیتی مهم اند که گاه ، آثاری ویرانگر دارند، و فرزند را ستیزه جو می پرورند.

10- از تهدید کردن فرزند خودداری کنید ، زیرا غالبا عملی نمی شود و در نتیجه اورا نسبت به تهدیدها ، بی تفاوت می نماید.

11- یکی از مشکلاتی که در انتقال محبت و تبادل عاطفی زوج ها ، بروز می کند ، توعی حجب و حیای افراطی است که نشأت گرفته از تریت سخت گیرانه والدین ، فقدان الگوی مناسب در این زمینه و برخی پیش داوری هایی است که در ذهن زوج های جوان ، شکل می گیرد و متاثر از القائات منفی پاره از والدین ناآگاه می باشد .

پیشنهاد مطالعه:  تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده آسمانی

12- پدر و مادر باید به آثار زیان بار بگومگوهایشان در حضور بچه ها، توجه داشته باشند . در چنین اوقاتی ، بچه ها احساس ناامنی و بی پناهی می کنند.

منبع : رودسری حسین، پرورش و آموزش خانواده در پرتو قرآن و حدیث و تجربه های موفق، تهران ، نشر منادی تربیت.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده برتر

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×