"> مهکام | نقش زنان در مدیریت اقتصاد خانواده - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

مهکام | نقش زنان در مدیریت اقتصاد خانواده

نقش زنان در اقتصاد خانواده

X امام حسن مجتبی (ع)X امام حسن (ع)X امام حسنX علم اقتصادX خانواده ‏X خانواده ایرانیX خانواده اسلامیX خانواده موفقX خانواده برترX شوهر

مدیریت منابع مالی و تنظیم اقتصاد خانواده توسط زنها

امام حسن مجتبی (ع)  می فرمایند: پرسش صحیح نیمی از علم است ، و مدارا كردن با مردم نیمی از عقل است ، و اقتصاد و اعتدال در زندگی نیمی از مخارج است .

خیلی ها فکر می کنند اگر درآمد بیشترى داشته باشند ، تمام مشكلات و غصه‏ هاى مالى ایشان حل مى‏شود، این یك فكر توهم آمیز است. متخصصان علم اقتصاد بر این  عقیده اند : درآمد زیادتر، درد را دوا نمى‏كند.

به تجربه ثابت شده است که غالب مردم، وقتى درآمدشان زیادتر مى‏شود، خرجشان نیز بالا می رود و در نتیجه، باز با بى‏ پولى و كمبود، دست به گریبان می شوند.

بدون نقشه و بى‏ فكر خرج كردن، یعنى آن كه همه از درآمد و دست رنج شما بهره ببرند؛ غیر از خودتان. شما از درآمد خود به كفاش، نانوا، قصاب، بزاز و نجار، نفع برسانید؛ اما یك ریال براى خود كنار نگذارید.

با نقشه و عاقلانه خرج كردن، آن است كه شما و خانواده ‏تان، هر كدام یك سهم عادلانه از درآمد خود را پس‏ انداز كنید.

خانم های محترم ایرانی : تنظیم بودجه، نه مثل یك پیراهن ساده و آسان است و نه این است كه شما صورت بالا بلندى از مخارج روزانه را تهیه كنید و یك ریال یك ریال همه را بنویسید؛ بلكه تنظیم بودجه، عبارت از نقشه مشخص و یك برنامه منظمى است كه به شما كمك مى‏كند تا از درآمد و پولتان، حداكثر استفاده را ببرید.

حساب مخارجی كه از روى عقل و تدبیر تنظیم شده باشد، شما را به هدف و آرزوهایى كه در زندگى دارید، مى‏رساند. خرید خانه، باغ، ماشین، تحصیلات عالى براى بچه‏ ها، پس‏انداز براى زمان پیرى، مسافرت و گردش، از هدف‏ هاى مورد نظر هر خانواده هستند و انجام آنها، جز با تنظیم بودجه عاقلانه، میسر نخواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:  مدیریت اقتصاد خانواده با کیست ؟

وقتى شما از روى نقشه و حساب خرج كردید و مخارج هر ماه را آخر آن ماه از نظر گذراندید، به چشم خود مى‏بینید كه براى هر چیز، چه مبلغ پول داده‏اید و اگر بعضى مخارج در نظر شما زائد باشد، آنها را حذف مى‏كنید تا هزینه آنها به مصرف چیزهاى مهم و لازم برسد. صورت‏حساب خرج ماهانه بهترین مشاور اقتصادى و راهنماى خرج و پس ‏انداز شما خواهد بود.

اگر خداى نكرده شما از آن زن‏هایى هستید كه عقل معاش نداشته، به تنظیم بودجه معتقد نیستید، از همین امروز، برنامه خرج و دخل را با تطبیق درآمدتان، تهیه كنید. باید بدانید كه یك زن میانه ‏رو كه از روى عقل و نقشه خرج مى‏كند، مهم‏ترین كمك و خدمت را در راه موفقیت شوهر، انجام مى‏دهد. مردهایى كه گرفتار زن ولخرج  هستند، هرگز روى موفقیت را نخواهند دید.

اگر شوهر شما راه پول درآوردن را مى‏داند، ولى آینده‏ نگر نیست و همه را از دست مى ‏دهد، شما باید با منطق و عقل معاش، از آن جلوگیرى كنید

اگر شوهرتان زیاد محافظه‏ كار است و خانواده را در فشار و تنگنا مى‏گذارد، حس اعتماد او را به خود جلب كنید و به او بفهمانید كه شما نیز در پول خرج كردن، همان دل‏سوزى و تدبیر متقابل را دارید.

هر خانواده ای باید نیازها و میزان درآمد و اهداف خودش در زندگی را بشناسد و بر مبنای نیازهای واقعی خانواده به خرج و هزینه کردن درآمدهای افراد خانواده اقدام کند. تا گامی باشد برای رسیدن به یک خانواده ایرانی اسلامی موفق و برتر

پیشنهاد مطالعه:  عدم انتخاب همسر مناسب برای زندگی زناشویی
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×