"> لجبازی کردن - نکات فرزندپروری - مشاوره روانشناسی
مشاوره آنلاین مهکام

لجبازی کردن – نکات فرزندپروری

لجبازی با فرزند آری یا خیر ؟

لجبازی پدیده ای ناخوشایند می باشد که برخی مواقع فرد با اینکه می داند لجبازی کردن به ضررش تمام می شود اما حاضر نیست از حرفش کوتاه بیاید و سعی می کند به هر طریق ممکن به اصطلاح حرفش را به کرسی بنشاند و در خیال خود اقتدارش را نشان دهد و یا طرف مقابل را اذیت و آزار کند هرچند که خودش نیز صدمه ببیند !

لجبازی کردن - نکات فرزندپروری -مشاوره روانشناسی

لجبازی کردن – نکات فرزندپروری -مشاوره روانشناسی

به عنوان مشاور مدرسه خیلی از مواقع والدینی را دیده ام که بجای اینکه به اصول صحیح فرزندپروری و تربیت کودک و نوجوان خود پایبند باشند در مسیر تربیت فرزند خود به ورطه لجبازی کردن با کودک و نوجوان خود می افتند. مثلا :

مادر امیر به واحد مشاوره مدرسه آمده و بعد از مدتی صحبت می گوید که فرزند نوجوانش با او لجبازی می کند و حرصش را در می آورد…کم کاوش نشان می دهد که لجبازی پسرش از رفتار لجبازی خود مادر نشأت گرفته است.

پویا که تا سال گذشته تحصیلی جزو شاگردان اول مدرسه اش بوده است حالا در اواخر سال دوم دبیرستان به مشاور مدرسه علت درس نخواندنش را چنین بیان می کند : … بخاطر لجبازی با پدرم نمی خواهم درس بخوانم چون پدرم دوست دارد که درس بخوانم .

آرش به مشاور مدرسه می گوید : می خواهم رشته انسانی بخوانم بخاطر مخالفت و لجبازی با پدرم که دوست دارد رشته ریاضی بخوانم.

بیشتر فکر کنیم :

فکر می کنید پایان لج و لجبازی پدر و مادر با دختر و پسرشان چیست ؟ باور کنید در انتهای لجبازی کودکان و نوجوانان با والدین فقط پشیمانی است نه چیز دیگری !

پیشنهاد مطالعه:  کودکان پرخاشگر

آیا لجبازی با فرزندان چیزی جز نابود کردن سرمایه های زندگیمان یعنی بچه هایمان می باشد.

پدر و مادر عزیز ! جدای از اینکه خیلی مواقع کودک و نوجوان ، رفتار لجبازی کردن را از خود ما آموخته اند آیا صحیح هست که با دست خودمان آنچه رشته ایم را پنبه کنیم ؟

مگر نه این است که اگر لطمه ای به فرزندان ما برسد انگار این صدمه و زیان به ما رسیده است ؟

بیاید به جای لجبازی با فرزند اصول درست فرزندپروری و نحوه صحیح رفتار با فرزندان نوجوان را بیاموزیم.

مهکام مشاوره روانشناسی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×