"> قلدری در کودکان و راه‌های مقابله با آن - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

قلدری در کودکان و راه‌های مقابله با آن

قلدری در کودکان

قلدری در کودکان چگونه ایجاد می شود ؟ قلدری کودکان به چه شکل هایی بروز پیدا می کند ؟ قلدری در کودکان در چه نوع از بچه ها دیده می شود ؟ برای مقابله با قلدری کودکان چه کارهایی باید انجام داد ؟ والدین در مقابل قلدری بچه ها چه کاری می توانند بکنند ؟  قلدری در مدرسه چگونه از بین می رود ؟ چگونه می توان به کودکانی که هدف قلدری قرار گرفته اند کمک کرد ؟ … برای دانستن پاسخ این سوالات و شناخت بیشتر ماهیت قلدری کودکان با ما همراه باشید.

قلدری در کودکان و راه‌های مقابله با آن-www.mehcom.com

قلدری در کودکان و راه‌های مقابله با آن-www.mehcom.com

قلدری چیست ؟

قلدری نوعی رفتار پرخاشگرانه است که به قصد آزارو آسیب دیگران و از طریق تهدید یا زورگویی صورت می گیرد . این پدیده در میان کودکان بسیار شایع است و می تواند بسیار مخرب هم باشد . قلدری شکل های مختلفی دارد مانند :

لقب یا اسم گذاشتن روی دیگران ، مسخره کردن آن ها یا با بی انصافی پشت سرشان داستان یا شایعه های زشت پخش کردن . قلدری می تواند جسمی هم باشد ، مثلا هل دادن، لگد یا کتک زدن، پیغام های زشت یا توهین آمیز فرستادن ، عکس گرفتن با گوشی و مسخره کردن مردم هم نمونه هایی از قلدری هستند.

البته خیلی از کودکان گاهی با هم دعوایشان می شود و کتک کاری می کنند یا به هم حرف های زشت می زنند یا همدیگر را مسخره می کنند، اما این کار ضمن سرگرمی و بازی اتفاق می افتد .

وقتی این رفتار ها حالت دایمی ، همیشگی، و تهدید آمیز پیدا کند، معمولا”متوجه کودکانی می شود که نمی توانند از حق خودشان دفاع کنند. حتی وقتی قلدری در مورد کودکانی اتفاق می افتد که ممکن است بتوانند حق خود را بگیرند، تبدیل به مشکلی می شود که برای همه اهمیت پیدا می کند.

آیا قلدری پدیده ای طبیعی است؟

قلدری در مدارس

بسیاری از کودکان گاهی در مدرسه شاهد قلدری سایر دانش آموزان هستند، یا ممکن است خودشان مورد قلدری واقع شوند ، ممکن است به دیگران زور بگویند یا ممکن است ببینند کسی دارد دوستشان را اذیت می کند.

قلدری در مدارس ابتدایی بسیار شایع تر از آن است که تصور می شود . در واقع بیشتر کودکان گاهی پرخاشگرانه رفتار می کنند ، اما عده ی کمی از آنها قلدرهای حرفه ای می شوند ، با این حال آنها هم مثل همه ی کودکان باید متوجه شوند قلدری نوعی نامردی و بی انصافی است و زور گفتن به دیگران کار اشتباهی است . نکته ی مهمی که باید به خاطر داشت این است که هر گونه رفتار قلدرانه و زور گویی برای کودکی که آن را تجربه می کند بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است.

چرا کودکان دست به قلدری و آزار دیگران می زنند ؟

کودکان به دلیل های مختلفی قلدری می کنند . بعضی ها از احساس قدرت لذت میبرند و فکر می کنند با زور گویی به هدف خودشان می رسند . آدمهای قلدرو زورگو همیشه غیر محبوب نیستند و خیلی وقت ها مورد حمایت سایر دوستانشان قرار می گیرند .

پیشنهاد مطالعه:  لجبازی در کودکان - فرزندپروری- شناخت اختلالات روانشناسی

ممکن است بفهمند یا نفهمند و اهمیت ندهند که کسی که مورد زورگویی قرار می گیرد چه قدر زجر می کشد و ممکن است فکر کنند آن کودک حقش است یا خودش هم دلش می خواهد! که مورد آزار و اذیت واقع شود.

بعضی از قلدر ها خودشان هم مورد زور گویی قرار گرفته اند و خیلی ها هم در خانواده بد رفتاری بزرگ تر ها را تجربه کرده اند. ممکن است آنها اصلا به خودشان اطمینان نداشته باشند، به خاطر شرایط خانواده یا مدرسه خودشان هم تحت فشار یا دردسر باشند و یا با ترساندن دیگران با ترس های خودشان کنار بیایند .

بعضی از زورگوها به خاطر کار بدی که میکنند خجالت زده و منزوی می شوند، آنها حتی ممکن است عقیده پیدا کنند که آدمهای بدی هستند و خود را فقط سزاوار تنبیه بدانند. آنها شاید نگران باشند که هیچ کس نمی تواند جلوی آنها را بگیرد. شواهدی نشان می دهد که اگر رفتار پرخاشگرانه در کودکی مهار نشود، ممکن است در زندگی بزرگسالی هم تداوم داشته باشد و منجر به بروزجرم و جنایت شود.

پسرها و دخترها ممکن است به شیوه های متفاوتی زور گویی کنند. شایع ترین انواع قلدری مسخره کردن و لقب دادن است، اما بسیاری از پسرها از قدرت بدنی خود هم برای آزار دیگران استفاده می کنند. دختر ها بیشتر همدیگر را از گروه کنار می گذارند و پشت سر هم شایعه و داستان های آزار دهنده پخش می کنند. این روش هم به همان اندازه ی روش های پیشین می تواند ناراحت کننده و آزار دهنده باشد.

راه کارهای مقابله با قلدری چیست ؟-www.mehcom.com

راه کارهای مقابله با قلدری چیست ؟-www.mehcom.com

آیا قلدری در کودکان موضوع مهمی است ؟

گاهی برای بزرگسالان فهم این مطلب که قلدری می تواند ناراحتی ها و اثرهای مخربی به دنبال داشته باشد مشکل است، به خصوص وقتی زور گویی فقط به شکل تمسخر یا اسم گذاشتن روی دیگران باشد.

اما همیشه و همه وقت مورد تمسخر یا نسبت بد هم مدرسه ای ها یا هم محلی ها قرار گرفتن، مثل تمام انواع دیگر روش های قلدری، می تواند کودکان را ناراحت کند. این موضوع به صورت جدی مزاحم عملکرد تحصیلی آنان می شود و ممکن است آنها از ترس اینکه اتفاقی برایشان بیفتد دلشان نخواهد به مدرسه بروند.

یکی از پیامدهای انتخاب شدن به عنوان قربانی قلدری برای کودکان این است که آنها نظر خوبی راجع به خودشان نداشته باشند . هر کسی که به مدت طولانی آزار می بیند ، ممکن است باور کند که مستحق آن آزار بوده است .

پیشنهاد مطالعه:  ترغیب کودکان بیش فعال (ADHD) به درس خواندن

مورد زورگویی واقع شدن به صورت منظم می تواند با بروز مشکل هایی در آینده نیز همراه باشد. برخی از بالغینی که در کودکی مورد قلدری قرار گرفته اند، اغلب احساس می کنند افسرده اند، به خود اطمینان ندارند و دوست دارند انتقام بگیرند .

راه کارهای مقابله با قلدری چیست ؟

قلدری در مدرسه
مدارس توان و امکانات فراوانی برای متوقف کردن قلدری دارند بنابراین باید سیاست مشخص و واضحی برای مقابله با آن داشته باشند. پژوهش ها نشان می دهد وقتی تمام کسانی که با مدرسه سر و کار دارند( آموزگاران، دانش آموزان و والدین، کارکنان غیر آموزشی ) موضع استوار و آشکاری در برابر قلدری داشته باشند، شیوع قلدری کم می شود .

باید این موضوع را روشن کرد که همه ی آدم ها باید مورد احترام باشند و همه این حق را دارند که مورد آزار و اذیت واقع نشوند. به خصوص توجه به این موضوع مهم است که مدارس وظیفه دارند دانش آموزان را تشویق کنند تا آنان بپذیرند لو دادن و فاش کردن قلدری کار غلطی نیست.

دانش آموزان باید مطمئن باشند واکنشی از سوی مسئولین مدرسه یا والدین برای متوقف ساختن مورد فاش شده ی زورگویی رخ خواهد داد، درغیر این صورت موضوع را مطرح نمی کنند. وجود یک سیاست کلی در مدرسه بهترین راه برای تامین این این موضوع است.

مدارس می توانند به کودکان مهارت هایی برای وساطت کردن،حل اختلاف و حمایت از دیگران بیاموزند. پرورش و تبلیغ مفاهیمی مثل دوست بودن و کمک کردن هم می تواند موثر باشد.

به کودکانی که مورد قلدری شدید قرار گرفته اند باید کمک کرد تا اعتماد به نفس خود را دوباره به دست آورند و بتوانند از طریق مشاوره یا درمان، به صورت قاطعانه رفتار کنند. در مورد کودکانی که دیگران را آزار می دهند، اگر خودشان فکر کنند که مشکلی ندارند؛ درمان کار سختی است. با این حال برخی از این افرادهستند که در مورد کارهایی که کرده اند افسرده می شوند یا می ترسند و می توانند از مشاوره سود ببرند.

دکتر زهرا شهریور – فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان – دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع: iacap.ir

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق – فرزندپروری و تربیت کودکان

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده خوشبخت-www.mehcom.com

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی تربیت کودک ،تربیت فرزند ،چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم،تربیت فرزند پسر، تربیت فرزند دختر ،تربیت فرزند در اسلام ،تربیت بچه ها، تربیت بچه ،چگونه فرزند تربیت کنیم ،چگونه فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه فرزند خود را خوب تربیت کنیم ،چگونه یک فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه بچه خوب تربیت کنیم … ادامه مطلب »

پیشنهاد مطالعه:  تعامل فرزندخوانده با خواهر و برادر در خانواده

*********************************************

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان

چگونه والدین بهتری باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان-www.mehcom.com

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ راه های برقراری ارتباط با کودکان نوجوانان و جوانان (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین بهتری باشیم (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر بهتری باشیم ؟ چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ روش های ارتباط … ادامه مطلب »

*********************************************

مجموعه پزشک کودک – پزشک فرزند خود باشید

مجموعه پزشک کودک - اورجینال-www.mehcom.com

مجموعه پزشک کودک- آیا شما هم دنبال پزشک کودکان خوب می گردید ؟ آیا شما دوست دارید که یک پزشک کودک همیشه به شما جواب بگوید ؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید اگر خدای ناکرده در انتهای شب روزهای خاص تعطیل بچه ای علائمی از بیماری بروز داد باید چه کاری انجام دهید ؟ ما به … ادامه مطلب »

*********************************************

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید اینترنتی آموزش بافتنی – زیبا بپوشید

خرید اینترنتی آموزش بافتنی

خرید اینترنتی آموزش بافتنی مزیت خرید اینترنتی آموزش بافتنی این است که با توجه به قیمت بالای پوشاک بافتنی با کمی هزینه برای خرید آموزش بافتنی براحتی می توانید با کمترین هزینه زیباترین ، قشنگ ترین لباس های بافتنی را برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید ببافید . در ضمن حتی می توانید با بافتن و فروختن تولیدات خودتان … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×