"> قسمت دوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

قسمت دوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت دوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه- چگونه تمرکز حواس را تقویت کنیم؟ نمی دانم چرا هنگام درس خواندن و مطالعه تمرکز فکر ندارم؟ به دلیل حواس پرتی اصلا نمی دونم چی خوندم؟

اگر قسمت اول: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه را هنوز نخوانده اید. توصیه می کنیم اول آنرا مطالعه نمایید و بعد گام به گام با ما پیش بیایید:

قسمت دوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت دوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت دوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

تمرکز حواس در هنگام مطالعه، کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است و کلید اساسی تمرکز حواس، استفاده از روش هایی است که باعث تقویت و پرورش مهارت های لازم برای این کار است.

بنابراین، بدون تمرکز حواس، ممکن است درک و فهم مطلبی که فقط یک ساعت وقت لازم داشته باشد، ساعت ها وقت بگیرد؛

اما به خوبی فهمیده نشود و اثر مثبتی نداشته باشد. از این رو، کاربرد روش ها و فنونی که به خواننده کمک می کند تا به هنگام مطالعه، فعال باشد، تمرکز حواس را تقویت و مهارت فرد را در ایجاد تمرکز هنگام مطالعه، افزایش می دهد.

روش های تقویت تمرکز حواس در زمان مطالعه

1- طرح سوال

طرح سوال پیش از مطالعه دقیق، فرد را وادار می کند تا به طور فعالانه و با تمرکز، دقت کافی، انگیزه و علاقه، به مطالعه بپردازد.

طرح سوال هنگام مطالعه، یکی از روش هایی است که خواننده را فعال و به طور عمیق او را درگیر مطالعه می کند و سبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می شود.

پیشنهاد مطالعه:  رابطه ارزشیابی توصیفی با افت تحصیلی دانش آموزان

فرد برای یافتن پاسخ سوالات خود، بایستی تمرکز حواس خود را حفظ کند؛ زیرا در هنگام مطالعه، نمی توان بدون تمرکز، پاسخ سوالات را پیدا کرد.

بعد از خواندن مطلب و با طرح سوال، توان میزان فراگیری خود را ارزشیابی کرده، به نقاط قوت و ضعف خود پی می برید.

طرح سوال، سبب ایجاد نظر انتقادی نسبت به مطالب در فرد می شود و موجب می شود تا خواننده در مطالعات بعدی، برای از بین بردن نقاط ضعف خود، با دقت و تمرکز بیشتری مطالعه کند.

2-تندخوانی

تندخوانی، باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه، باعث یادگیری بهتر می شود. فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد؛

ولی اگر سرعت مطالعه ما پایین باشد، ذهن، وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه و آن شاخه می پرد و در نتیجه، حواس پرتی ایجاد می شود.

مطالعه سریع یا تندخوانی، فرصت جولان به ذهن نمی دهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شود.

3. خواندن اجمالی

روش خواندن اجمالی، مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات.

در این روش، خواننده، مطالب را سازمان بندی می کند و آن گاه هدف از مطالعه خود را مشخص کرده، مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری کتاب را تخمین می زند .

سپس از طریق سوال کردن، کنجکاوی، علاقه، دقت و تمرکز حواس خود را افزایش می دهد.

4. جدیت در مطالعه

به محض نشستن پشت میز مطالعه، خواندن را با جدیت شروع کنید؛ زیرا اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید، تمرکز حواس زود به دست می آید.

پیشنهاد مطالعه:  چند نکته پیرامون درس خواندن صحیح

این ضرب المثل چینی را به یاد داشته باشید که «فتح ستارگانی که هزاران فرسنگ ازما دور هستند، با برداشتن قدم اول، امکان پذیر است».

شک و تردید، موجب حواس پرستی یا ایجاد تخیلات واهی می شود. اجازه ندهید چیزی جز مطالعه، ذهن شما را مشغول کند.

تصمیم بگیرید و مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید و خود را به مدت زمانی خاص محدود کنید. در این زمان، از مطالعه دست نکشید و به مطالعه ادامه دهید؛ اما زمان مطالعه را طولانی نکنید.

بیهوده وسواس به خرج ندهید و بهانه تراشی نکنید. به خود تلقین کنید که فرد با اراده ای هستید و می توانید هر درسی را به خوبی یاد بگیرید. جدی باشید و با علاقه و انگیزه مطالعه کنید تا هنگام مطالعه، دچار حواس پرتی نشوید.

5. استفاده از راهنما به هنگام مطالعه

یکی از شیوه های برقراری تمرکز حواس، استفاده از یک راهنما، چون انگشت سبابه، مداد و… به هنگام مطالعه است؛

زیرا استفاده از یک راهنما هنگام مطالعه، باعث تمرکز حواس بهتر، عادت به روان خواندن، جلوگیری از برگشت برای دوباره خواندن و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می شود.

ادامه مطلب در:

قسمت اول: 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت دوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت سوم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت چهارم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت پنجم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

قسمت ششم : 20 نکته برای تمرکز حواس در زمان مطالعه

پیشنهاد مطالعه:  چرا باید شیوه صحیح مطالعه را یاد بگیریم ؟
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×