"> فرزندپروری-دوران بلوغ در پسرها و دخترها - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

فرزندپروری-دوران بلوغ در پسرها و دخترها

دوران بلوغ

 

الولد سيد سبع سنين و عبد سبع سنين و وزير سبع سنين يعني کودک در 7 سال اول آقا و سيد است 7 سال دوم حالت انقياد و اطاعت پذيري داردو 7سال سوم وزير و مشاور است. پس در دوران بلوغ دختران و پسران شما مشاور و کمک حال شما هستند.

دوران بلوغ يکي از مراحل بسيار حساس زندگي هر فردي به حساب مي آيد. چرا که اين مرحله از حيات يک فرد، نه دوره کودکي است با ويژگي هايش و نه دوره بزرگسالي است با خصوصيات ويژه خود برخي از انديشمندان از اين دوره به عنوان «تولدي ديگر» ياد کرده اند. بنابراين قبل از اين که ما به دنبال شيوه رفتار با فرزندان خود در اين دوره باشيم بايد ابتدا بلوغ را بشناسيم ولي شناخت اين دوران بسيار حساس و پرخطر با یک جواب کوتاه حاصل نخواهد شد. از اين رو ما به جواب کلي بسنده کرده و شما را به منابع فراواني که در اين زمينه نوشته شده است ارجاع مي دهيم:

شروع دوران بلوغ

اگرچه در مورد شروع و پايان سن بلوغ اتفاق نظر وجود ندارد اما بيشتر محققين بر اين عقيده اند که سن شروع بلوغ طبيعي در دخترها 16-9 سالگي و در پسرها 17-10 سالگي است و در مجموع، اصطلاح بلوغ به دوره بين 18-12 سالگي اطلاق مي گردد. و سن متوسط بلوغ، بدون توجه به پسر يا دختر بودن 11 سالگي تعيين مي شود. اما نبايد اين نکته را فراموش کنيم که يک امر بي ترديد و مسلم است و آن اين که دختران زودتر از پسران مرحله بلوغ زندگي خويش را آغاز مي کنند و زودتر نيز اين مرحله را به پايان مي رسانند.

تحولات دوران بلوغ

در دوران بلوغ تحولات گوناگوني در کودک و فرزندان ما صورت مي گيرد که با توجه به تنوع اي تحولات، رفتارهاي مناسبي را از سوي والدين اقتضاء مي کند. ما اين تحولات را در سه قسمت خلاصه مي کنيم:

  •  تحولات جسماني دوران بلوغ

تحولات جسماني که اين تحولات براي والدين شناخته شده تر است، در مرحله بلوغ از نظر جسماني، رشد اعضاء بدن سريع تر مي شد و چون تمام اندام ها و عضلات با يکديگر به طور هماهنگ رشد نمي يابند، نوجوان با يک عدم تعادل جسماني روبرو مي شود. و از مهمترين و بارزترين رويداد مرحله بلوغ، بيداري، فعاليت جنسي در هر دو جنس پسر و دختر است. در اين دوره از پدر و مادرها انتظار مي رود که بتوانند با ظرافت هاي خاص مسائل جنسي و احکام آن را به فرزندان خود آموزش دهند. بويژه پدر به پسر و مادر به دختر. مثلا پدر و مادر مي توانند غسل جمعه را به فرزندان خود ياد بدهند و بعد بگويند غسل جنابت يا غسل حيض هم به همين صورت است ولي نيت آن فرق مي کند. توجه داشته باشيم که اگر والدين بخاطرکمرويي يا دلايل ديگر از گفتن اين مسائل پرهيز کنند، فرزندان آنها اين مسائل را از هم سن و سالان خود اما با کيفيتي متفاوت خواهند آموخت.

  • تحولات رواني دوران بلوغ

تحولات رواني  مهمترين تحولاتي که در نوجوان رخ مي دهد استقلال طلبي، دوست يابي، عصيان، انزواطلبي و همزيستي با گروه همسالان است. از ساير تحولات رواني اين دوره مي توان از اضطراب، بي خواب، افسردگي و بي اشتهايي نام برد. البته تظاهرات اين تحولات در افراد مختلف يکسان نيست و شدت و ضعف معنا داري در آن ديده مي شود.

  • تحولات عاطفي دوران بلوغ

تحولات عاطفي نوجوان مايل است که به تنهايي و بدون کمک اطرافيان روش زندگي خويش را برگزيند و خود در هر امري تصميم بگيرد و به همين جهت نسبت به امر و نهي هاي بزگتر ها، بويژه پدر و مادر عصيان مي ورزند که گاهي اين مخالفت و سرپيچي آن قدر شدت مي يابد که نوجوان به «فرار» مي انديشد و از خانه و مدرسه مي گريزد و ما شاهد بسياري از اين گونه فرارها هستيم و مي توانيم در صفحه حوادث روزنامه ها آنها را بيابيم.
برخي از آنها تلاش مي کنند که دوره شاد کودکي را براي خود حفظ کنند ولي برخي اداي بزرگترها را در مي آورند و «بچه بودن» را براي خود نوعي توهين تلقي مي کنند. بنابراين رفتار با اين دو نوع شخصيت بايد متفاوت باشد.

پیشنهاد مطالعه:  بلوغ و مخالفت نوجوانان ( پسر و دختر ) با والدین
توجه به شکوفایی استعدادها در دوران بلوغ

علاوه بر مسائلي که به اجمال گذشت، نوجوان، انديشه و استعدادهاي نهفته خويش را به منصه ظهور مي رساند، در اين مرحله از زندگي، شاهد هستيم که نوجوان استعداد و توانايي دروني خويش را به صورت قطعات زيباي ادبي، کارهاي دستي، خطاطي، نقاشي، علاقه وافر به رياضيات و … بروز مي دهد. و اين در حالي است که تا قبل از اين دوره، نوجوان نسبت به اين مسائل بي تفاوت بود.
بنابراين جا دارد که والدين به اين جرقه ها توجه کنند و با شناخت استعداد و علايق فرزندان خود آنها را پرورش دهند.
در اين مرحله کساني که با نوجوان کار مي کند بايد به نقطه نظرات او احترام بگذارند و او را به عنوان يک مشاور تلقي کنند همانطور در چندين روايت آمده : الولد سيد سبع سنين و عبد سبع سنين و وزير سبع سنين يعني کودک در 7 سال اول آقا و سيد است 7 سال دوم حالت انقياد و اطاعت پذيري داردو 7سال سوم وزير و مشاور است پس در دوران نوجواني بايد او را وزير و مشاور خود بايد قرار داد.

خلاصه دوران بلوغ

 دوره نوجواني و دوران بلوغ از دورانهای بسيار حساس و پرتنشي در زندگی هر انسانی است و حالات نوجوانان در این دوره توجه خاصی را مي طلبد و شما والدین گرامی وقتي مي توانيد به گذر منطقي از اين دوره، به فرزندانتان کمک کنيد که اطلاعات نسبتا جامعي از اين مرحله به دست آورده و آن را در مورد فرزندان خود به کار گيريد.

جهت کسب اطلاعات بيشتر درباره دوران بلوغ و رفتار با نوجوانان مي توانيد به منابع ذيل مراجعه فرمائيد:

  • روان شناسي نوجوانان و جوانان، سيد احمد احمدي، نشر نخستين، تهران: 1378.
  • بلوغ تولدي ديگر، محمود محمديان، انتشارات انجمن اولياء و مربيان.
  • دوران شکفتگي (راهنماي بلوغ دختران نوجوان)، دکتر محمد رضا سهرابي و ثريا سهرابي، 1377.
  • مباحثي در: روان شناسي و تربيت کودکان و نوجوانان، دکتر غلامعلي افروز، انتشارات سازمان انجمن اولياء و مربيان.
  • خانواده و مسائل جنسي کودکان، دکتر علي قائمي، انتشارات سازمان انجمن اولياء و مربيان.
  • مجله اینترنتی مهکام آموزش خانواده و فرزندپروری www.mehcom.com
پیشنهاد مطالعه:  شش روش ساده تربیت فرزند

 

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده خوشبخت-www.mehcom.com

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی تربیت کودک ،تربیت فرزند ،چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم،تربیت فرزند پسر، تربیت فرزند دختر ،تربیت فرزند در اسلام ،تربیت بچه ها، تربیت بچه ،چگونه فرزند تربیت کنیم ،چگونه فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه فرزند خود را خوب تربیت کنیم ،چگونه یک فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه بچه خوب تربیت کنیم … ادامه مطلب »

*********************************************

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان

چگونه والدین بهتری باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان-www.mehcom.com

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ راه های برقراری ارتباط با کودکان نوجوانان و جوانان (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین بهتری باشیم (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر بهتری باشیم ؟ چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ روش های ارتباط … ادامه مطلب »

*********************************************

مجموعه پزشک کودک – پزشک فرزند خود باشید

مجموعه پزشک کودک - اورجینال-www.mehcom.com

مجموعه پزشک کودک- آیا شما هم دنبال پزشک کودکان خوب می گردید ؟ آیا شما دوست دارید که یک پزشک کودک همیشه به شما جواب بگوید ؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید اگر خدای ناکرده در انتهای شب روزهای خاص تعطیل بچه ای علائمی از بیماری بروز داد باید چه کاری انجام دهید ؟ ما به … ادامه مطلب »

پیشنهاد مطالعه:  روشهای تربیت عاطفی و اجتماعی فرزندان در دوره راهنمایی یا دوره اول دبیرستان

*********************************************

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید اینترنتی آموزش بافتنی – زیبا بپوشید

خرید اینترنتی آموزش بافتنی

خرید اینترنتی آموزش بافتنی مزیت خرید اینترنتی آموزش بافتنی این است که با توجه به قیمت بالای پوشاک بافتنی با کمی هزینه برای خرید آموزش بافتنی براحتی می توانید با کمترین هزینه زیباترین ، قشنگ ترین لباس های بافتنی را برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید ببافید . در ضمن حتی می توانید با بافتن و فروختن تولیدات خودتان … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×