"> فرزندم برای مدرسه رفتن گریه می کند چکار کنم ؟ - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

فرزندم برای مدرسه رفتن گریه می کند چکار کنم ؟

فرزندم برای مدرسه رفتن گریه می کند چکار کنم ؟

حتما جلوی مدارس یا مهد کودک کودکانی را دیده ایم که به شدت گریه می کنند و نمی خواهند از پدر و مادر خود جدا شوند و به مدرسه بروند . شاید هم شما با فرزندتان این مشکل را داشته باشید . به این حالت در علم روانشناسی اصطلاحا اختلال اضطراب جدایی کودکان می گویند .

فرزندم برای مدرسه رفتن گریه می کند چکار کنم ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

فرزندم برای مدرسه رفتن گریه می کند چکار کنم ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

برای اینکه بتوانیم به اضطراب جدایی کودکان غلبه کنیم چه کارهایی می توانیم انجام دهیم :

۱- آموزش مهارت های اجتماعی : 

برای آنکه فرزندتان به هنگام جدایی از شما احساس امنیت نماید بهتر است اعتماد و مهارت مناسب در برخوردهای اجتماعی را به او آموزش دهید. دوست­یابی و بازی با دوستان در خردسالی ضمن این­که روابط اجتماعی کودک را گسترش می­دهد زمینه­ های مناسب برای کاهش وابستگی او به والدین را فراهم می­کند. پس شایسته است در مواقع مقتضی والدین در فراهم آوردن زمینه­های لازم برای ایجاد و تقویت این روابط توسط کودکان خردسال خود اقدام نمایند.

۲-زمانی را به کودک اختصاص دهید:

برای پرورش احساس استقلال و اعتماد به نفس در فرزندتان با ابزار دوستی و توجه از او بخواهید اتفاقات روزمره را برایتان بازگو کند و در این حین توجه شما فقط مختصّ به او باشد..

۳-در مورد جدایی با او صحبت کنید:

اگر بنا به ضرورتی موقتاً مدتی قصد جدایی از فرزندتان را دارید با او صحبت کنید و به او در مورد جدایی توضیح دهید گفتگو در این زمینه باعث توجیه و قبول منطقی مسائل از جانب وی می­گردد و مسئله جدایی را راحت­تر می­پذیرد. شما با این کار به فرزندتان فرصت خواهید داد تا خودش را با شرایط منطبق کرده و همچنین زمینه ­ای برای شما فراهم می­شود تا در کنار آمدن کودک با احساساتش و سازگاری با موقعیت پیش ­آمده یاور او باشید.

پیشنهاد مطالعه:  چرا فرزندم اسباب بازی هایش را به بچه های دیگر نمی دهد ؟

۴-هرگز فرزندتان را بدون اطلاع ترک نکنید:

زیرا به اعتماد او نسبت به خودتان صدمه می­زنید او به تدریج از غیبت­ های مکرر شما متعجب خواهد شد و برای آن به دنبال دلایلی غیرواقعی در ذهن خود خواهد گشت.

۵-جدایی را یک امر عادی و راحت تلقی کنید:

این امر موجب می شود که فرزندتان احساساتش را کنترل کند. اضطراب شما در هنگام جدایی به او نیز منتقل خواهد شد. امکان دارد که بسیاری از ترس­ های کودکان با گذشت زمان از بین برود ولی قدرت آن­ها برای از کار انداختن فعالیت­های عادی کودک به حدی است که عملکرد کنونی وی را تحت تأثیر قرار می­دهد.

۶-به ترس­های کودکان بیش از حد واکنش نشان ندهید:

همان طور که نادیده گرفتن ترس­ها منطقی نیست واکنش بیش از حد نیز عوارض نامطلوبی به دنبال خواهد داشت. همواره به یاد داشته باشید که یک پاسخ منطقی به کودک می­توانید از پیشرفت اضطراب او جلوگیری کند: با کاهش اضطراب­ های بی مورد انگیزه­ ی فعالیت و تصمیم ­گیری را در کودکان تقویت کنیم.

۷-اتفاقات روزمره را برای او پیشگویی کنید:

توصیف آن­چه که در غیاب شما برایش اتفاق خواهد افتاد احساس امنیت بیشتری به او خواهد بخشید.

 ۸-او را هم در جریان وقایع روزمره خود قرار دهید:

توصیف فعالیت­های شخصی شما کمکی برای او در داشتن تصویری از شما خواهد بود.

۹-جدایی را برای او به نمایش درآورید:

تعدادی از کودکان اگر با استفاده از اسباب بازی هایشان و از طریق انواع بازی­ها جدایی برایشان به تصویر کشیده شود به تدریج در مواجهه با انواع جدایی­ ها احساس آرامش بیشتری می­کنند. فراموش نکنید که قبل از ترک فرزندتان به او خداحافظی کنید.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه فرزندم را تشویق کنم تنها بخوابد ؟ دکتر هلاکویی

۱۰- برگشت به مدرسه نقشی حیاتی در فرآیند درمان دارد.

برای این کودکان مدرسه را به خانه نمی‌آوریم، بهتر است آن‌ها با موضوع ترس خود روبرو شوند، مدرسه رفتن مرتب، اغلب باعث کاهش و بهبود علائم این کودکان می‌گردد نیاز است و ثابت را برای کمک و حمایت کودک جهت رفتن به مدرسه فراهم کنند.

۱۱- اگر اضطراب کودک خیلی شدید بود :

در مواردی که  اضطراب جدایی کودک بسیار شدید است به‌ طور تدریجی و در زمان‌های کوتاه‌تر کودک جدایی از والدین را تجربه کند.

 ۱۲- پاداش یادتان نرود .

برای تلاش‌های موفقیت‌آمیز کودک پاداش و جایزه در نظر گرفته شود.

۱۳-اگر کودک به مدرسه یا مهد کودک نرفت.

در صورتی که کودک از رفتن به مدرسه یا مهد کودک امتناع کند و در منزل بماند نباید محیط منزل پر از سرگرمی و استراحت و تفریح باشد و به اصطلاح شرایط منزل به گونه‌ای نباشد که به کودک زیاد خوش بگذرد چون همین مشکل نرفتن کودک را به مدرسه تقویت می‌کند.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – تربیت کودک

کلمات کلیدی :اضطراب ,  ترس­ های کودکان ,  کاهش اضطراب­ ,  اضطراب جدایی کودک ,  مهد کودک ,  مدرسه ,  تربیت کودک ,  درمان اضطراب کودکان ,  فرزندم برای مدرسه رفتن گریه می کند ,  اضطراب در کودکان ,  اضطراب جدايي در کودکان ,  اضطراب جدايي در کودکان پيش دبستاني ,  اضطراب جدايي کودکان ,  اضطراب کودکان دبستاني ,  اضطراب کودکان در مدرسه ,  اضطراب کودکان پيش دبستاني ,  اضطراب کودکان ,  اضطراب کودکان و نوجوانان ,  فرزندم برای مدرسه رفتن گریه می کند

پیشنهاد مطالعه:  دوست داریم بچه هامون محبت و مهربانی یادبگیرند اما ...

منبع : mardanweb.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×