"> علل واقعی بدرفتاری کودکان را بشناسیم - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

علل واقعی بدرفتاری کودکان را بشناسیم

علل واقعی بدرفتاری کودکان

مطالب زیر که در زمینه شناخت علل واقعی بدرفتاری کودکان از مطالب مفید و کاربردی که خانم جنت لنزبری در زمینه تربیت کودکان و نوزادان ( با روش تربیت نوزادان و کودکان همراه با احترامRIE ). در وبسایتشان عنوان کرده اند گرفته ترجمه شده است.

رفتارهای هنجارشکنانه می تواند حتی کارکشته ترین والدین یا پرستاران کودک را هم گیج کند. “چرا با وجودی که همین الان از عزیز دلمان خواستیم که اسباب بازیهایش را به طرف ما پرت نکند، باز هم به این کارش ادامه می دهد و سپس با پوزخندزدن نمک به زخم ما می پاشد؟ آیا او بدطینت است؟ آیا او نیاز دارد مهارتهای پرتاب کردن را تمرین کند ؟ شاید او صرفا از ما متنفر است…”

کودکان حساس و عمیقا احساساتی هستند و مطلقا قدرت کنترل هیجانات لحظه ای خود را ندارند. در کنار اینها، کودکان معمولا روش هایی “غیرمعمول” برای بیان نیاز و احساسشان دارند.

شاید برای شما تسلی بخش باشد که بدانید این رفتارها برای خود کودکانمان هم هیچ معنا و مفهومی ندارد. توضیح ساده اش این که  بچه ها به سرعت طاقتشان در برابر هیجانات لحظه ای که از خودشان قویتر و بزرگتر هستند، تمام می شود.

mehcom.com

به عبارت دیگر، کودک شما به احتمال قوی متوجه است که شما نمی خواهید او شما ، دوستش، برادرش یا حیوانات خانگی را بزند، غذا یا آبش را روی زمین بریزد، نق بزند، جیغ بکشد و به شما بگوید “احمق” ، ولی هیجانات لحظه ایِ او انتخاب دیگری می کنند و با وجود این که او پوزخند می زند، این کار به خاطر تعمد در بد بودن نیست.

علل واقعی بدرفتاری کودکان را بشناسیم (2)www.mehcom.com

علل واقعی بدرفتاری کودکان را بشناسیم (2)www.mehcom.com

یک قانون بسیار مهم :

هرگز و هرگز رفتار هنجارشکنانه کودکان را به خودتان نگیرید. بچه های ما بسیار بیشتر از آن که بتوانند به زبان آورند، عاشق ما هستند، ما را تحسین می کنند و به ما نیاز دارند .

این حقایق را روزی چند بار به خودتان یادآوری کنید تا برایتان به صورت درونی درآیند، چرا که لازم است در آغاز راه، یک نگرش درست نسبت به هنجارشکنی کودکانمان داشته باشیم.

احترام گذاشتن به کودکان یعنی مرحله رشدی که آنها در آن هستند را درک کنیم ، نه این که در برابر رفتار مناسب سن آنها، به شکلی واکنش نشان دهیم که گویا آنها هم قد ما هستند.

در زیر دلایل متداولی که کودکان به خاطر آنها هنجارشکنی می کنند آمده است:

1- گویا کودکان دارند برای ما علائم مورس مخابره می کنند که :  توانایی درست عمل کردن ندارم.

به نظر می رسد کودکان آخرین انسانهای روی زمین هستند که خستگی یا گرسنگی­شان را بیان می کنند.به عبارتی تا آخرین قدرتشان فعالیت می کنند و یکدفعه انرژی آنها تمام می شود که نشان می دهد واقعا خسته یا گرسنه هستند.

گویا آنها برنامه ریزی شده اند که تا آخرین نفس ادامه دهند، و به همین دلیل برخی اوقات بدن آنها به جای مغزشان، پیام هایی شبیه علائم مورس را از طریق رفتارهای جلب توجه طلبانه، به ما منتقل می کند.

وقتی رفتارهای هنجارشکنانه فرزندانم را مرور می کنم، اولین مثالهایی که به ذهنم می رسد درباره خستگی است…

پیشنهاد مطالعه:  به کودکان کمک کنیم با نوزاد جدید کنار بیایند-جانت لنزبری

یک روز در کلاس RIE (Resources for Infant Educarers) بودیم که پسر نوپای من -که همیشه به نظر می رسید درک اجتماعی درستی دارد- ناگهان شروع به زدن و هل دادن کرد. من با خودم فکر کردم ” آهان، اون خسته است و به اندازه کافی اینجا بوده “.

من اجازه دادم او بفهمد که من منظورش را فهمیده ام و ما می خواهیم برویم :

“من نمی خوام تو بزنی. فکر می کنم تو داری به من می فهمونی که خسته ای و آماده ای که بریم خونه، درسته؟”

ولی بعد من مشغول بحث با یکی دیگر از والدین شدم و برای یک لحظه فراموش کردم و تعجبی ندارد که او دوباره یک نفر را زد. اوه. کاملا اشتباه از من بود.

” ببخشید، من به تو گفتم که می ریم و بعد شروع به حرف زدن کردم. ممنونم که یادم آوردی که باید بریم.”

مثال دیگر راجع به وقتی است که در یک سفر خانوادگی بودیم. یکی از دخترانم که در آن زمان 4 سالش بود به صورت غیرمعمولی با مادرم بی ادبانه صحبت کرد.

برای یه لحظه یکه خوردم (چطور تونست؟ ) ولی مصمم بودم که آرام بمانم، و به این شکل مداخله کردم :” من نمی تونم اجازه بدم با مادربزرگ اینطوری صحبت کنی… ما می ریم” من او را در حالی که داشت فریاد می کشید به سمت بیرون اتاق هدایت کردم . (دخترم فریاد می کشید در حالی که این من بودم که دلم می خواست فریاد بکشم)

وقتی او را به یک فضای خصوصی بردم که بتواند در کنار من آرام شود، ناگهان متوجه قضیه شدم … 6 یا 7 ساعت بود که داشتیم مسافرت می کردیم. مسلما او خسته است و صرفا به روش یک بچه چهار ساله دارد این مطلب را به من می فهماند. اوه. باز هم اشتباه از من بود.

من نمی توانم تعداد دفعاتی را که فرزندانم به خاطر گرسنگی بداخلاق شدند را بشمارم، در حالی که فقط بیست دقیقه قبلش به آنها پیشنهاد غذا خوردن داده بودم؛

و پاسخ ثابت فرزندانم در جواب ” من اون موقع گرسنه نبودم”  همیشه به نظرم غیرعادلانه می آمد. ولی تمام اینها عادلانه است وقتی پای عشق، جنگ و کودکان درمیان باشد.

علل واقعی بدرفتاری کودکان را بشناسیم-www.mehcom.com

علل واقعی بدرفتاری کودکان را بشناسیم-www.mehcom.com

2-    لطفا شفاف سازی کنید.

کودکان بدرفتاری می کنند تا پاسخی برای این سوال که ” تو چه کار می کنی اگر من این بدرفتاری رو بکنم؟ “ دریافت کنند، بعد آنها نیاز دارند که بدانند، ” اگر این کار رو دوشنبه ها بکنم چطور ؟ وقتی که خسته هستی چطور؟  یا وقتی من بهانه گیرم؟  اگر من ناراحت بشم آیا تو کار متفاوتی می کنی؟”

پس کودکان با ادامه هنجارشکنی، درحال انجام کارشان هستند. کار آنها، سنجش میزان توانایی مدیریت ما (و همچنین میزان عشق ما به آنها) ، واضح کردن انتظارات ما و قوانین خانه و یافتن محدوده هایی است که در آن صاحب قدرت می­باشند.

کار ما اینست که تا جایی که می توانیم باآرامش و مستقیم جواب دهیم. واضح است که پاسخهای ما در هر موقعیتی با موقعیت دیگر متفاوت خواهند بود، ولی این پاسخ ها باید به طور ثابت نشان دهند که ما مطلقا با رفتارهای کودکان تهدید نشده ایم، و ما می توانیم اوضاع را مدیریت کنیم، و این که این رفتارها از اساس برای ما چیز مهمی نیستند.

پیشنهاد مطالعه:  علت کودک ماندن نوجوان ۱۸ ساله

1-    چرا اینقدر شلوغش می کنید؟

وقتی والدین آرامش شان را از دست می دهند، سخنرانی می کنند، زیادی دستور می دهند، یا حتی راجع به بدرفتاری کودکان کمی زیاد حرف می زنند، آنها در حال خلق یک صحنه دِرام جذاب هستند که کودکان بی اختیار دوباره آن را بازی خواهند کرد.

تنبیه کردن و پاسخ احساسی به بدرفتاری کودکان ، سبب ایجاد ترس، شرم، احساس گناه یا ترکیبی از این موارد می شود.

وقتی والدین بیش از یک یا دو جمله راجع به بدرفتاری کودکان صحبت می کنند، حتی اگر با لحن آرامی حرف بزنند ،  آنها یک داستان راجع به یک بچه با یک مشکل ایجاد می کنند (مثلا او خواهر کوچکش را زیادی محکم بغل کرده) که باعث می شود آن بچه با آن داستان یا مشکل شناخته شود، در حالیکه آن رفتار صرفا یک هیجان لحظه ای و رفتار گذرا بوده که او یک چندباری انجام داده است.

به عنوان نمونه، در مورد صحبت بی ادبانه دختر من با مادربزرگش، اگر بی ادبی او متوجه من شده بود، پاسخ من به شکل قابل ملاحظه ای کمرنگ تر می بود.

من ترجیح می دهم در برابر بدرفتاریهای کودکان مثل نق زدن، جیغ کشیدن، گفتن “تو احمقی” یا “ازت متنفرم” و … تا جایی که امکان دارد واکنشی نشان ندهم و در مقابل با چشم پوشی و ندیدگرفتن این رفتارها ، از تاثیر آنها بکاهم.

شاید هم با گفتن این که “من می فهمم ناراحتی داریم از پارک می ریم. این کار واقعا غصه دارت می کنه” سعی کنم احساسش را درک کنم. (همیشه، همیشه، همیشه فرزندتان را تشویق کنید که احساساتش را بیان کند).

گاهی اوقات کودکان وقتی یک بدرفتاری را دوباره تکرار می کنند لبخند می زنند، ولی این بیشتر یک لبخند ناخوشایند و نامطمئن است تا لبخندی ناشی از خوشحالی.

دوباره می گویم اینکه کودکان هر از چند گاهی ما را با این نوع بدرفتاریها بیازمایند، مناسب سن آنهاست و اگر ما واکنش نشان دهیم ممکن است آنها را تشویق به ادامه دادن کنیم.

3- آیا هدایتگران قابلی دارم؟

تصور کنید که چقدر دلهره آور است که دو، سه یا چهار ساله باشید و مطمئن نباشید که والدین باثباتی دارید . موثرترین رهبران و هدایتگران، اعتماد به نفس زیادی دارند، حس شوخ طبعی خود را حفظ می کنند و کاری می کنند که شرایط آسان به نظرآید.

این کار نیاز به تمرین دارد، ولی نگران نباشید، کودکان با بدرفتاری هایشان، “شانس های” بسیار زیادی به ما می دهند تا زمانی که این کار را به درستی فرا بگیریم.

همانطور که “مگدا گربر” در کتاب “والد عزیز- از نوزادان با احترام مراقبت کنید” توصیه می کند:

” بدانید چه چیزی هم برای شما و هم برای کودکتان مهم است. اگر منظور خود را واضح بیان نکنید، مخالفت کودک با شما ادامه خواهد یافت که این کار شما را ، به عنوان والد کودک ، عصبانی تر هم خواهد کرد و در نهایت فضایی ناخوشایند، متشکل از حس های عصبانیت، گناه، و ترس به وجود می آید.. بزرگ شدن یک کودک با والدین مردد اوقات سختی را برایش رقم خواهد زد.”

علل واقعی بدرفتاری کودکان را بشناسیم (1)www.mehcom.com

علل واقعی بدرفتاری کودکان را بشناسیم (1)www.mehcom.com

4-بدرفتاری، روشی برای تخلیه احساسات است.

پیشنهاد مطالعه:  اصول اساسی فرزند پروری-برقرار رابطه مثبت با کودکان

کودکان گاهی، وقتی احساسات و استرس زیادی را درون خود نگه داشته اند ، به طور پیوسته بدرفتاری می کنند تا بدین وسیله آن احساسات را تخلیه کنند.

سریع ترین و سالم ترین راه برای آرام کردن این نیاز به بدرفتاری در کودکان، آنست که در وهله اول بپذیریم که این بدرفتاریها صرفا روشی برای تخلیه احساسات کودکان است .

در گام بعدی، محدودیتها و قوانین خانه را با آرامش ولی قاطع و محکم برای فرزندمان، بدون تغییر، حفظ کنیم و در عین حال به احساسات کودکمان خوش آمد بگوییم.  داشتن این نگرش که “تمام احساسات مجازند” معمولا می تواند بدرفتاریها را در نطفه خفه کند.

5- می توان گفت خالصانه ترین شکل بیان ارادت کودکان نسبت به ماست.

کودکان حساسند و به راحتی تحت تاثیر قرار می گیرند و ما تاثیرگزارترین الگوهای آنها هستیم، در نتیجه آنها رفتار ما را می گیرند و در رفتار خودشان منعکس می کنند.

به طور مثال اگر ما اسباب بازیها را از دست بچه مان بکشیم، او ممکن است به طور پیوسته اسباب بازیها را از دست دوستانش بکشد.

احتمال این که کودکی رفتارهای بی ثبات از خود نشان دهد ، در زمانی که والدینش درباره چیزی ناراحت یا عصبی هستند بیشتر است، خصوصا اگر والدینش این احساسات را صادقانه و آشکارا با او درمیان نگذاشته باشند.

6- به نظر می رسد بهترین راه برای جلب توجه ما باشد.

اگر توجه ما و آرامش و اطمینان حاصل از آن به میزان کافی نباشد و اگر درباره بدرفتاری های کودکان مان داستانهای دراماتیک بسازیم، او ممکن است با هدف جلب توجه منفی، این رفتارها را تکرار کند .

7- آیا اخیرا به من گفته ای که دوستم داری؟

وقتی کودکان احساس نادیده گرفته شدن یا حتی کمی بی علاقگی کنند ، به شدت می ترسند و ترسشان را به وسیله رفتارهای هنجارشکنانه شان بروز می دهند.

بغل کردن ، بوسیدن  و “دوستت دارم” گفتن، قطعا کمک می کند که پل شکسته روابط تعمیر شود، ولی مهمترین پیام های عشق و محبت از طریق صبر و تحمل ، همدردی، پذیرش احساسات، هدایتگری با احترام و علاقه خالصانه ای که به شناخت کودکانمان نشان می دهیم، شنیده می شوند.

دوست داشتن کودکان یعنی آنها را بشناسیم.

سایر مطالب از خانم جنت لنزبری :

به فرزندان خوش رفتارمان کمک کنیم احساسات ناخوشایند خود را بیان کنند

کودکان و فرزندانمان نیاز به محدودیت دارند-خانم جنت لنزبری

چه جاهایی به کودکان آزادی بدهیم و چه جاهایی ما تصمیم بگیریم

به فرزندان خوش رفتارمان کمک کنیم احساسات ناخوشایند خود را بیان کنند

تایید و حمایت کردن احساسات نوزادان و کودکان-جنت لنزبری

هفت دلیل که در برابر گریه نوزادان آرام بمانیم

به کودکان کمک کنیم با نوزاد جدید کنار بیایند-جانت لنزبری

با دعوای کودکان چه کنیم ؟ دخالت کنیم یا نه ؟

9 راهکار ادب کردن کودکان-بچه بد وجود ندارد

گزارشگری کردن مشکلات بچه ها چیست ؟ و پنج فایده آن

منبع:farzand-parvari.blogfa.com

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×