"> عادت های مالی غلط اقتصاد خانواده های ایرانی - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

عادت های مالی غلط اقتصاد خانواده های ایرانی

عادت های مالی غلط اقتصاد خانواده های ایرانی

مدیریت و بهبود اقتصاد خانواده های ایرانی

 عادت های مالی غلط اقتصاد خانواده های ایرانی

 یکی از مسائل و مشکلات خانواده های ایرانی این است که در هنوز چند روزی از ماه نگذشته است. دیگری پولی برای خرج کردن حتی برای کارهای ضروری ندارند. و تازه به این فکر می افتند که خوب حالا چه کار کنند و یا از چه کسانی می توانند پول غرض بگیرند. و یا از کجا ها می توانند وام بگیرند. و بغیر از این موارد گاهی نیز خود را درگیر یک سری مشکلات اقتصادی می کنیم که شاید خیلی لزومی هم برای درگیر شدن با این مشکلات نبوده است. یادمان باشد ما می خواهیم زندگی کنیم نه فقط تمام عمر خود را صرف حساب و کتاب مالی خانواده کنیم. بهر حال ما ایرانی ها در حوزه اقتصاد خانوار با عادتهای غلطی مواجه هستیم که باید بر آن عادات فائق آییم.

تجمل و تجمل گرایی

تجمل، گاهی به خاطر دیگران است و گاهی به خاطر تجمل دوستی خود آدم. مثلا کار شما با یک واحد آپارتمانی 90 متری راه می افتد، اما خودتان را به زحمت افکنده و واحدی 120 متری خریداری می کنید. در نتیجه پولی که بابت 30 متر اضافه پرداخت می کنید، شما را دچار زحمت مالی می کند. این اتفاق، گاهی به صورت عادت در ما شکل می گیرد و اصلا فکر نمی کنیم که چرا باید این اتفاق بیفتد. ما، می توانیم از هر چیزی، خوبش را داشته باشیم، اما درگیر زندگی تجملاتی نشویم. سادگی نیز برای خودش، فلسفه و زیبایی هایی دارد. و البته سادگی، مترادف با بد زندگی کردن نیست. باید تعریف هرکدام از این واژه ها را، در ذهنمان تغییر دهیم.

قانع نبودن

حالا این ماه، کمی درآمدتان کمتر شده، یا خدای ناکرده، عضوی از خانواده بیمار شده و هزینه ای اضافه را روی دوشتان گذاشته است. اصلا جدا از همه اینها، قانع بودن خودش یک فضیلت حساب می شود. حالا تا درآمد آدم زیاد شد، چرا باید برای خودش خرج بتراشد و دنبال امکانات بیشتر برود؟

پیشنهاد مطالعه:  چند قانون ساده در مورد رابطه بهتر با خانواده شوهر

آدمی بنده طمع است و حرص؛ هرچقدر بیشتر خرج کند برای رسیدن به آرامش، نه تنها به آرامش نمی رسد، که همین جور توی مرداب هزینه ها فروتر خواهد رفت. لطفا تعریف ها را تمیز کرده و دوباره از اول میزانشان کنید: قانع بودن، به معنای بد زندگی کردن نیست؛ به معنای این است که شما تحمل تان بالاست و در بدترین شرایط هم، می توانید دوام بیاورید و البته اگر پول اضافه هم رسید، با برنامه ریزی خرجش خواهید کرد.

درست مصرف نکردن

وقتی خانه با یک لامپ کم مصرف، به اندازه مورد نیاز ما روشن می شود، چه نیازی به سه، چهار تا لامپ و حتی لوستر؟ وقتی یک دستگاه گیرنده تلویزیون کار ما را راه می اندازد، چه نیازی به چند تا ال سی دی؟ وقتی تلویزیون برنامه خوبی ندارد، چه نیازی است که روشن باشد؟ وقتی نیازی به برنج اضافی نداریم، چه لزومی دارد که انباری را از آذوقه دوساله مان پر کنیم؟ اگر از چیزهایی که داریم، خوب و حساب شده استفاده کنیم، به احتمال زیاد، به بسیاری از چیزهایی که احساس می کنیم باید داشته باشیم، نیاز پیدا نخواهیم کرد. تازه، پول قبض هایمان هم کمتر خواهد شد.

چشم و هم چشمی

آنتونی رابینز می گوید که سعی کنید از نشست های فامیلی یا به تعبیر خودمان، نشست های غیبت مدارانه و بی محتوا خودداری کنید؛ چون در این صورت، شما با پیشرفت های مادی دیگران مواجه شده و دلتان می خواهد که کارهایی شبیه به آنها انجام بدهید، در حالی که ممکن است اهدافتان، چیزهایی دیگر باشند. سعی کنید خودتان باشید و این قدر دنبال چشم و هم چشمی نباشید.

پیشنهاد مطالعه:  مهریه سنگین عروس خانمها برای ازدواج از نظر اسلام

البته باید باور کنیم که فرار کردن و چشم پوشی از حرف های در گوشی فامیل و مردم سخت است. ولی هدف نهایی شما، رهایی از استرس مالی است. نه بستن دهان دیگران. این سادگی و دوری از چشم و هم چشمی، و قتی که شما شأن اجتماعی بالایی هم داشته باشید، برای دیگران انگیزه بخش خواهد شد، چون دیگر نمی توانند اتهام خسیس بودن و ناخن خشک بودن را به شما وارد کنند و این اتفاق را، از شعور بالای شما خواهند دانست.

 چانه نزدن

در فرهنگ ما ایرانی ها چانه زدن عرف شده است. و فروشندگان نیز این مساله را بخوبی درک کرده اند . و همیشه روی اجناس مقداری جای تخفیف می گذارند. پس سعی کنید چانه بزنید مطمئنا هیچ فروشنده ای بدون سود جنسش را تحویل مشتری نمی دهد.

حتما به بازارهایی که بورس اجناس مشخصی هست رفته و سعی کنید از آنجا خرید کنید چون معمولا هم قیمت پایین تر است و هم تنوع آن جنس در آنجا بیشتر است.در این زمینه سعی کنید کوتاه نیایید؛ کاملا سنگدل باشید و تخفیف بگیرید. رابرت کیوساکی می گوید : وقتی که با همکارانش برای خرید خانه و املاک می رفته، قیمت خیلی پایینی پیشنهاد می داده و بعد، می رفته بیرون. خوب اینهم یک ترفند برای معامله چون اگر ترفندش بگیرد حسابی سود می کند .

ارزان خریدن

لابد این مثل معروف درباره بعضی از کشورها را شنیده اید که به آنها می گویند چرا گران خرید می کنند، جواب می دهند چون پول برای خرید ارزان ندارند. در گام اول، ارزان خریدن، یک برد حساب می شود. اما وقتی که هزینه های نگهداری و تعمیرات و… را حساب کنید، آن وقت است که قضیه فرق می کند. البته در این اصل نیز، باید حواستان به نیازها و خواسته ها باشد.

پیشنهاد مطالعه:  تاثیرات دعوای پدر و مادر بر کودکان خانواده

خرج کردن بدون حساب و کتاب

دولت ها معمولا آخر هر سال، بودجه سال بعد را تنظیم می کنند تا بدانند که تکلیفشان برای یک سال چیست و چقدر درآمد داشته و چقدر خرج و هزینه دارند. شما، هم باید بودجه بندی سالانه داشته باشید، هم بودجه بندی ماهانه. بالاخره باید بدانید که تکلیفتان چیست. یک جورهایی، باید حسابداری خرج و دخلتان را انجام بدهید و حواستان باشد که چیزی این ور و آن ور نشود. جز این اگر باشد، بدون اینکه متوجه شوید، پول کم می آورید. می گویند، پول قطره قطره به دست می آید، اما سطل سطل از دست می رود. سررسید برای این کار خیلی خوب است.

تفاوت نیاز های واقعی و غیر واقعی

جنس مورد نیاز، چیزی است که واقعا لازمش دارید، مثل مواد و مقدمات شام شب. اما خواسته ها، آرزوها و هوس های ما را تشکیل می دهند، مثل قاشق و چنگال و بشقاب های تزیینی که توی خانه گذاشته ایم و زیباست و سالی، چند بار به مناسبت میهمانی از آنها استفاده می کنیم؛ شاید هم فقط جنبه زینتی داشته باشد.

 بیش از نیاز خریدکردن

خیلی از مواقع در هنگام خرید چیزهایی می خریم که یا اصلا نیاز به خرید نبوده یا خیلی زیادتر از حدش خرید کرده ایم. وقتی چیزی نیاز نیست یا خراب می شود یا بدون استفاده خاک می خورد و فقط پول های ما بابتش از جیبمان بیرون رفته است.

برچسب‌ها: ثروت, ثروتمند, موفقیت, موفقیت مالی, مدیریت هزینه, اقتصاد خانواده

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×