"> طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری چگونه است ؟ - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری چگونه است ؟

طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری

روش های مناسب خوابیدن در دوران بارداری را یاد بگیریم.

حالت‌های خوابیدن در دوران بارداری و تاثیر آنها بر سلامتی زنان باردار و جنین.

حالت خواب مناسب و بالش مناسب اغلب نکات مهمی برای داشتن خوابی خوب در دوران بارداری هستند.  برای اغلب زنان خوابیدن به پهلوی راست یا چپ راحت تر است.

به پشت خوابیدن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث فشار آمدن به بزرگ سیاهرگ زیرین (رگ‌های خونی که خون را از پاها به قلب برمی‌گردانند) شود.  اگر به این رگ فشار بیاورید جریان خون محدود می‌شود و ممکن است احساس سرگیجه کنید.

اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار به پهلوی چپ خود بخوابند. این باعث جریان مطلوب خون به بدن و رحم می‌شود. هرچند، اگر با خوابیدن به پهلوی راست خود راحت تر هستید، دلیلی وجود ندارد که حتماً به سمت چپ بخوابید.

طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری چگونه است ؟-www.mehcom.com

طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری چگونه است ؟-www.mehcom.com

اغلب زنان باردار هنگام یافتن حالت خواب مناسب، احساس می‌کنند که به یک تکیه‌گاه نیاز دارند.  به راحتی می‌توان با استفاده از چند بالش این تکیه‌گاه را ایجاد کرد. شاید قرار دادن یک بالش زیر شکم یا بین زانوهایتان به شما کمک کند. همچنین می‌توانید از یک بالش کوچک‌تر به عنوان تکیه‌گاه برای پشت خود استفاده کنید تا موقع خواب به پشت برنگردید.

اگر موقع خواب به پشت برگشتید، نترسید. فقط به سمت پهلو برگردید و دوباره بخوابید. اغلب زنان یک حالت را پیدا می‌کنند که در آن راحت به خواب می‌روند. مثلاً ممکن است شما روی صندلی و با موقعیت نیمه درازکش و یا موقعیتی شبیه به آن راحت تر باشید. اگر این‌گونه است، به همان شکل بخوابید. آنچه اهمیت دارید راحت خوابیدن شما است نه حالتی که می‌خوابید.

پیشنهاد مطالعه:  تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده آسمانی

خوابیدن روی شکم، یک وضعیت خواب کاملاً بی‌خطر در دوران بارداری است، اما در ماه‌های آخر بارداری خوابیدن روی شکم سخت تر و ناراحت تر می‌شود.

روش های مناسب خوابیدن در دوران بارداری

روش های مناسب خوابیدن در دوران بارداری

بهترین حالت‌های خواب برای برخی مشکلات

کمردرد: به پهلو بخوابید و یک بالش زیر شکم خود بگذارید. این کار باعث ایجاد تکیه‌گاهی برای شکمتان می‌شود و از فشار آمدن بر عضلات کمر جلوگیری می‌کند.

تنگی نفس هنگام خواب: حتماً به پهلو و نه به پشت خود بخوابید. پهلوی چپ مناسب تر است. با خوابیدن در این حالت، شما راه خونی که از قلب بازمی‌گردد را مسدود نمی‌کنید و تنگی نفس نخواهید داشت.

حالت‌های خوابیدن در دوران بارداری-www.mehcom.com

حالت‌های خوابیدن در دوران بارداری-www.mehcom.com

سوزش معده و سوءهاضمه: برای جلوگیری از سوزش معده هنگام خواب، می‌توانید بالاتنه خود را با قرار دادن بالش بالا بیاورید و یا با قرار دادن قطعاتی زیر پایه‌های جلویی تخت، سر تخت را بالا بیاورید.

تورم: اگر در طول روز بدنتان به خاطر احتباس آب متورم است، به سمت پهلوی چپ خود بخوابید. این حالت باعث می‌شود که آب از بافت خارج و وارد گردش خون شده و توسط کلیه‌ها دفع شود.

تونل مچ دست: اگر مشکل بی‌حسی و یا سوزن سوزن شدن دست در طول شب را دارید ، حتماً موقع خواب دستانتان را به سمت خارج بدن و نه به سمت داخل، قرار دهید.  مچ بندهایی وجود دارند که می‌توانید با بستن آن‌ها هنگام خواب، دستانتان را در وضعیت مناسبی نگه‌دارید.

گرفتگی عضلات پا: اگر به دلیل گرفتگی عضلات پا از خواب بیدار می‌شوید، بلافاصله پایتان را صاف کنید و انگشتانتان را به سمت سرتان بالا بیاورید. این کار باعث بهتر شدن گرفتگی عضله می‌شود و به شما اجازه می‌دهد که دوباره بخوابید.

پیشنهاد مطالعه:  مهمترین دانستنی­ های دوران بارداری را بدانید

نکاتی برای اینکه خوابتان ببرد

از نظر بسیاری از زنان، دوش آب گرم قبل از خواب به راحت تر خوابیدن کمک می‌کند. از نظر برخی دیگر نوشیدن کمی چای بابونه و استشمام کمی روغن اسطوخودوس به خوابیدن کمک می‌کند.

و به عنوان آخرین نکته، حتماً چند ساعت پیش از خواب از مصرف محصولات حاوی کافئین خودداری کنید. حتی مقدار خیلی کمی کافئین (مانند مقدار اندکی که در شکلات وجود دارد) نیز می‌تواند خواب زنان باردار را با مشکل مواجه کند و آن‌ها را بیدار نگه دارد. به جای آن سعی کنید کمی شیر و عسل بنوشید که به آرامش قبل از خواب کمک بسیاری می‌کند.

منبع:چهل پنجاه

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – بخش زنان باردار و نوزادان

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

  1. سمیرا گفت:

    با سلام و تشکر از مقاله خوبتون. به دوستان پیشنهاد میکنم لینک زیرهم مطالعه کنند. https://mehcom.com/category/%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1/

×