"> شوهرم دائم قهر می کند چکار کنم ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

شوهرم دائم قهر می کند چکار کنم ؟

شوهرم دائم قهر می کند چکار کنم ؟ با همسرانی که قهر می کنند چه باید کرد؟ قهر و آشتی زن و شوهر آیا طبیعی است؟ برای مقابله با رفتار قهر در زوجین چه باید کرد؟

شوهرم دائم قهر می کند چکار کنم ؟

شوهرم دائم قهر می کند چکار کنم ؟

پرسش:

شوهرم دائم قهر می کند چکار کنم ؟

خانمی ۲۵ ساله پرسیده اند.

در دوران عقد هستیم. شوهرم با کوچک‌ترین حرفی ناراحت می‌شود و قهر می‌کند، حتی اگر خودش هم مقصر باشد، همیشه من باید برای آشتی پیشقدم شوم وگرنه باید تا مدت‌ها قهر باشیم.

پاسخ:

در جواب شما می توان از دو زاویه متفاوت به موضوع پرداخت.

  1. چرا همسر شما قهر می کند.
  2. واکنش های شما دربرابر قهر ایشان چیست؟

قهر کردن یعنی قطع ارتباط. وقتی فردی قهر می کند یعنی نمی خواهد درباره موضوع حرفی بزند و به شما هم اجازه نمی دهد که وارد حیطه مورد بحث شوید.

اما واقعیت این است که تا زمانی می شود به یک مشکل پرداخت و آن را حل کرد که هر دو طرف به صحبت درباره آن تمایل داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه:روانشناسی قهر کردن | دکتر فرهنگ هلاکویی

چرا قهر می کنیم اما درباره مشکل صحبت نمی کنیم؟

همان طور که می دانیم رفتارها در دوران کودکی بیشتر با مشاهده رفتار والدین آموخته می شوند. اگر در الگوهای رفتاری والدین این افراد دقت کنید؛

یعنی از آن ها سوال شود که وقتی پدر و مادرتان با هم دچار مشکل می شدند نتیجه نهایی بحث آنان چه می شد، بیشتر آن ها این طور جواب می دهند که مثلاً پدر یا مادر قهر می کرد و موقعیت را ترک می کرد!

پیشنهاد مطالعه:  ملاک خرید اسباب بازی کودکان چیست ؟ - فرزندپروری

همچنین این باور در این خانواده ها ایجاد و تقویت می شود که در بحث و صحبت درباره یک مشکل، همیشه باید یک نفر پیروز شود.

در صورتی که در بحث و صحبت کردن درباره مشکلات پیش آمده، برد و باختی وجود ندارد؛ یعنی ممکن است دو نفر مدت ها درباره آن موضوع با هم بحث کنند و در نهایت به نتیجه مشخصی هم نرسند.

پس این سوال پیش می آید که هدف این بحث کردن چیست؟ هدف اصلی صحبت کردن درباره یک مشکل، گفتن از احساسات و ناراحتی ها به جای نادیده گرفتن آن هاست.

درباره مشکلات، گفت وگو کنید

این مطلب بسیار مهم رو از دست ندهید: NVC تکنیک قدرتمند بیان مشکلات به همسر

همیشه سعی کنید درباره مشکلی که با همسرتان دارید، با او صحبت کنید حتی اگر ظاهراً به حرف شما گوش نمی کند. می توانید برای او یادداشتی بگذارید یا پیامکی بفرستید.

در ضمن از مردها در بیشتر مواقع انتظار جواب نداشته باشید چون مردها به ندرت به اشتباه خود اعتراف می کنند.

شاید علت این که همسر شما قهر می کند این است که فکر می کند نمی تواند در صحبت با شما پیروز شود یا به نتیجه دلخواهش برسد.

برای این که بتوانید همسرتان را برای صحبت کردن با خودتان درباره مشکلات قانع کنید ابتدا سعی کنید به طور کامل به صحبت های او گوش کنید.

در این مرحله از خودتان هیچ دفاعی نکنید یعنی سعی نکنید قضیه را توضیح دهید یا حتی نخواهید از ناراحتی همسرتان با این توضیحات کم کنید.

از ناراحت شدن همسرتان نترسید، او هم حق دارد گاهی، حتی به اشتباه ناراحت شود. ابتدا همسرتان باید متوجه شود که شما به حرف های او گوش می کنید.

پیشنهاد مطالعه:  دوست داریم بچه هامون محبت و مهربانی یادبگیرند اما ...

خود این کار یعنی گوش کردن، هنر بزرگی است که افراد کمی قادر به انجام آن هستند.

پیشنهاد مطالعه:چگونه اشتباهات همسرم را بدون قهر و دعوا به او بگویم ؟

وقتی صحبت های همسرتان تمام شد بهتر است در همان موقعیت چیزی در دفاع از خودتان یا برای حل قضیه نگویید و آن را به موقعیت دیگری موکول کنید.

اگر نمی توانید تا آن موقع صبر کنید از همسرتان بپرسید که آیا دوست دارد شما در جواب حرف هایش چیزی بگویید یا نه. اگر خواست برایش توضیح دهید.

نترسید از این که گاهی در بحث ها محکوم شوید یا همسرتان حرف شما را درست متوجه نشود. باز هم در آینده فرصت این را خواهید یافت که درباره آن حرف بزنید شاید وقتی که هیچ کدامتان عصبانی یا ناراحت نیستید و می توانید خوب به حرف های هم گوش بدهید.

قهر زیاد نشانه اعتماد به نفس پایین

اگر همسرتان قهر می کند، زود رنج و حساس است یعنی ممکن است رفتاری که بقیه را ناراحت نمی کند او را آزرده خاطرکند.

چون همیشه در رفتار دیگران به دنبال علایم بی ارزش سازی می گردد یعنی فلانی که این رفتار را انجام داد هدفش توهین به من بود و از این قبیل نتیجه گیری ها و استدلال ها.

 

پاسخ دهنده: عباس کیوان لو – کارشناس ارشد روان شناسی بالینی/خراسان

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×