"> شبکه های اجتماعی اینترنتی از نگاه آسیب های اجتماعی - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

شبکه های اجتماعی اینترنتی از نگاه آسیب های اجتماعی

مهکام-شبکه های اجتماعی اینترنتی از نگاه آسیب های اجتماعی

مهکام-شبکه های اجتماعی اینترنتی از نگاه آسیب های اجتماعی

شبکه های اجتماعی اینترنتی (Social network)

یکی از آسیب های اجتماعی اینترنت که در حال حاضر گریبانگیر برخی از هموطنان ما می شود از ناحیه شبکه های اجتماعی بسیار متنوع در اینترنت می باشد. که با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی اینترنتی می توانند مفید باشند اما مانند بسیاری از وسایل و تکنولوژی های دیگر نیز یکه جنبه منفی و خطرآفرین نیز می توانند داشته باشند.

با توجه به افزایش روز افزون انواع کلاهبرداری های اینترنتی به خصوص کلاهبرداری هایی که از طریق ارتباطات نادرست اینترنتی و یا شبکه های اجتمای انجام میگردد قصد داریم در این مطلب شما را با شبکه های اجتماعی و خطرات و راههایی که ممکن است به راحتی در دام کلاهبرداران و تبهکارانی که در کمین نشسته تا به مقاصد شوم خود دست یابند ،آشنا نماییم.

شبکه های  اجتماعی (Social network) با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش می باشند. یکی از سایت های فعال و در عین حال معروف شبکه اجتماعی، در حال حاضر به بیش از 800 میلیون نفر  کاربر ، خدمات ارائه می دهد. بر روی این سرویس دهنده ها روزانه چندین میلیون عکس گذاشته می شود و در هر دقیقه هزاران تصویر به آن اضافه می گردد. این آمار فقط مربوط به یکی از شبکه های اجتماعی اینترنتی می باشد در حالی که شبکه های اجتماعی زیادی با این مشخصات وجود دارند. بسیاری از افراد برای رهایی از تنهایی خود به امکانات موجود در شبکه ی جهانی اینترنت پناه می برند. بعضی از افراد، به دلیل عدم اعتماد  به نفس در دنیای واقعی، نمی توانند روابط اجتماعی خوب و مناسبی داشته باشند به همین دلیل خیلی زود جذب این نوع شبکه ها و ارتباطات می گردند و آن قدر برای ورود به این اجتماع مجازی مشتاق می باشند که در  همان بدو ورود و عضویت، تمامی اطلاعات شخصی و محرمانه خود را در معرض دید کاربران دیگر قرار می دهند.حتی بعضی از افراد پا را فراتر نهاده و علاوه بر اطلاعات خود، اطلاعات دوستان و همکارانشان را هم در اختیار کاربران قرار می دهند. کمترین خطر این کار دسترسی تبهکاران و افراد سود جو به این گونه اطلاعات می باشد. نتیجه ی نهایی این گونه بی فکری ها، خسارت های مادی و معنوی جبران ناپذیری است که ممکن است به فرد وارد آید.
در اکثر شبکه های اجتماعی اینترنتی روابط زنجیره ای بین افراد وجود دارد که در اثر مرور زمان باعث اعتماد و دلبستگی میان آنها می گردد. در این گونه موارد ممکن است افراد حتی به دوستان دوست قدیمی خود نیز اعتماد نمایند یا به مرور اعتماد پیدا کنند در حالی که هیچ گونه  شناختی از آنها ندارند. در میان افرادی که اطلاعات شخصی آنها به اشتراک گذاشته می شود، ممکن است کلاهبرداران حرفه ای هم حضور داشته باشند که با جلب اعتماد کاربران به آنها نزدیک شده و به روش های خیلی ساده ایشان را مورد سوء استفاده قرارداده تا به مقاصد شوم خود دست یابند.اعتماد نا به جا به سایر کاربران شبکه های اجتماعی می تواند موجب آلودگی به انواع بد افزارها و ویروس ها شود. کافی است که یک پیام به کاربر ارسال گردد که حاوی پیوند (Link) بوده و ادعا شود که در این Link یک فیلم یا عکس قابل توجه موجود می باشد. در حالی که با کلیک کردن بر روی آن به جای فیلم یا عکس کدهای آلوده ای توسط سیستم رایانه دریافت و بر روی دستگاه کاربر نصب می گردد. از آن به بعد دستگاه تحت فرمان ویروس نویس می باشد، که این مورد می تواند اثرات نامناسبی را در پی داشته باشد.در اینجا می خواهیم با ذکر نمونه هایی از کلاهبرداری های صورت گرفته توسط سایت ها و شبکه های اجتماعی اینترنتی شما را با خطرات و پیش آمدهایی که ممکن است در اثر عضویت در این شبکه ها و اعتماد نا به جا به افراد غریبه ایجاد شود، آشنا نماییم :

پیشنهاد مطالعه:  برخی از انواع آسیب های اجتماعی اینترنت

چند نمونه از آسیب های شبکه های اجتماعی اینترنتی

به عنوان مثال در یکی از سایت های اجتماعی معروف، ممکن است شما در طی چندین ماه گذشته شاهد پیام ها و اشتراک گذاری لینک هایی بوده باشید که ظاهرا از طرف دوستانتان می باشد. آنها از شما درخواست نموده اند که ظاهر پروفایل شبکه ی اجتماعی خود را از رنگ آبی به صورتی،قرمز ویا هر رنگ دیگری تغییر دهید و همچنین  گفته می شود که برای این منظور باید یک سری مراحل را طی نمایید تا رنگ جدید به پروفایل شما اضافه گردد. در محله اول از شما در خواست می گردد که این مورد را با دوستان خود به اشتراک بگذارید وتنها قصدی که دارند این است که می خواهند افراد بیشتری را در دام خود گرفتار نمایند. آنها از این طریق به دنبال این می باشند که ترافیک کاربران را به سمت سایت های خاصی هدایت کرده و از آن طریق برای خود درآمد زایی نمایند.  این افراد درصدی را از صاحبان سایت ها بر حسب کاری که انجام می دهند دریافت خواهند نمود.  مثلا هدایت یک کاربر به سمت سایت مورد نظر ،خرید آن کاربر از آن وب سایت و یا به خطر انداختن اطلاعات حساب یک کاربر، با رجوع به سایت مورد نظر همگی باعث درآمدزایی فرد کلاهبردار میگردد.
در نمونه ای دیگر یک دختر جوان بعد  از آشنایی با پسری در چت روم،  در اثر اعتماد زود هنگام از جانب وی مورد کلاهبرداری قرارگرفته است.  آن پسر ادعا کرده است که در سوئد زندگی میکند و مبلغ 300 میلیون ریال را به بهانه ی برگشت به کشور از وی گرفته و پس ازگذشت  چندین هفته با توهین و فحاشی ارتباط خود را با آن دختر قطع نموده است. یکی از روشهای کلاهبرداری که به تازگی بسیار مورد توجه کلاهبردران قرار گرفته است از طریق چت و جلب اطمینان قربانیان است که اصولا فرد کلاهبردار خود را در قالب شخص دیگر قرار می دهد و پس ابراز علاقه و دوستی با فرد مورد نظر، تمامی اطلات شخصی و مالی او را سرقت می کند و از این طریق از وی اخاذی و کلاهبرداری می نماید.

پیشنهاد مطالعه:  عوامل فرهنگی مؤثر در بروز آسیب‌ های اجتماعی فرزندان

یا در نمونه دیگری در شهر اصفهان یک کلاهبردار حرفه ای از یک دختر معلول به ترفند های مختلف مبلغ 300 میلیون ریال اخاذی  نموده و حتی او را مورد تهدید قرار داده است . که در نهایت با تحقیقات پلیس مشخص شد که این فرد دارای سه فقره سوء سابقه در زمینه ی کلاهبرداری های اینترنتی می باشد و از سوی مراجع کیفری تحت تعقیب است .موارد بی شماری از کلاهبرداری ها از طریق شبکه های اجتماعی وجود دارد که در اثر اعتماد نا به جای کاربران به افراد ناشناس، در دنیای مجازی ایجاد می شود.نمی توان گفت بطور مطلق شبکه های اجتماعی هیچ گونه مزایایی ندارند،مسلماً به دلیل ایجاد بستر وسیع و مناسب برای برقراری ارتباط با تمامی نقاط دنیا مزایایی را نیز برای این نوع شبکه های اجتماعی انترنتی می توان قائل بود، اما مسئله اصلی، بهره برداری درست و مناسب از این پدیده ی اجتماعی جدید می باشد که لازمه آن محدودیت استفاده برای نوجوانان کم سن و سال و مبادرت به آموزشهای فرهنگی در زمینه استفاده از این گونه شبکه های اجتماعی اینترنتی باشد.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده برتر ایرانی

منبع :ایران هشدار

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×