"> زندگی با فرد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی-قسمت سوم - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

زندگی با فرد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی-قسمت سوم

زندگی با فرد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی-قسمت سوم

اگر شما دو قسمت اول این مطلب را مطالعه نکرده اید می توانید همین الان به زندگی با فرد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی-قسمت اول وارد شوید و از ابتدای بحث ما را همراهی نمایید.

زندگی با فرد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی-قسمت سوم

چند پیشنهاد به افراد دارای اختلال شخصیت مرزی و اطرافیان آنها

 پیشنهاداتی به افراد با شخصیت مرزی و افرادی که با آنان در ارتباط هستند برای مدیریت بحران:

در برابر انتقاد حالت دفاعی نگیرید. حتی اگر انتقادی عادلانه نیست، نجنگید. قبول کنید بخش هایی از انتقادها درست است.

وقتی افراد یکدیگر را خیلی دوست دارند همان قدر هم از هم خشمگین می شوند. در افراد با شخصیت مرزی خشم ها با مقدار زیاد بروز داده می شوند. وقتی از آن ها انتقاد شود آن ها تصور می کنند که ناعادلانه است و حجم زیادی از خشم را متحمل می شوند.

فردی که خیلی عصبانی است نمی تواند منطقی فکر کند و ابعاد دیگر را در نظر بگیرد. وقتی افراد خشمشان را در قالب گفتار بیان می کنند و با دلیل و منطق حرف می زنند هم موثر است و هم مخرب نیست. بهتر است در این مواقع شخصیت مرزی سعی کند تا بشنود، استدلال کند و سپس خشم خود را بروز دهد.

 بروز تلطیف شده ی خشم یکی از روش های مناسب برای مدیریت خشم است. ابتدا باید سعی کنیم حرف دیگران را بشنویم حتی اگر حالت انتقادی دارد. سپس به آن فکر کنیم و تجزیه و تحلیل کنیم. وقتی به مفهوم جملات دقت نکنیم و صرفا بگوییم از من انتقاد شده است برایمان دشوار است زیرا سخت است که از جانب کسی که دوستش داریم مورد انتقاد قرار گیریم.

پیشنهاد مطالعه:  اختلالات یادگیری در کودکان را بشناسیم

گاهی انتقاد باعث ناراحتی ما می شود زیرا صراحتا دروغ و ناعادلانه است. گاهی انتقادها بخشی از واقعیت را بیان می کنند که شنیدن آن ها هم باعث ناراحتی می شود. وقتی که متوجه می شوید که انتقادی که از شما شده است حقیقت دارد بنابراین برای آن انتقاد تشکر کنید.

یادتان باشد که خشم زیاد یکی از خصوصیات شخصیت های مرزی است. گویی آن ها با طبیعتی پرخاشگر به دنیا آمده اند. ممکن است در عرض چند دقیقه او از این رو به آن رو شود. مثلا عاشق کسی بوده یا با او صمیمی بوده و حالا خشمی فراوان نسبت به او تجربه می کند.

حتما به رفتار مخرب خود توجه کنید اگر شخصیت مرزی دارید. اصلا نادیده نگیرید. سعی کنید درباره ی آن با خانواده حتما حرف بزنید و کمک حرفه ای بگیرید.

موارد زیادی از مشکلات وجود دارد که شخصیت مرزی و خانواده اش با آن مواجهند. تهدید به خودکشی شامل انواع رفتارهای تحریک آمیز است. مثلا ممکن است شخصیت مرزی درباره ی این که می خواهد خودش را بکشد حرف بزند. در این مورد او باید تحت مراقبت قرار بگیرد. ممکن است او به خودش آسیب بزند. ممکن است برخی خانواده ها خودزنی فرزندشان را روی دست هایشان دیده باشند. و بی شک این صحنه ها رنج آور است. ممکن است فرد با شخصیت مرزی رفتارهای بی پروا در خوردن، نوشیدن و .. نشان دهند.

گاهی شواهد بی پرده هستند مانند ژست خودکشی در حضور پدر و مادر. وقتی برای نزدیکان شخصیت مرزی جدایی یا سفری رخ می دهد این مشکلات قابل پیش بینی هستند. خانواده نباید به نشانه های مشکلات آنان حساس باشند و مورد تاکید قرار دهند که تو فلان کار را کردی. این افراد باید احساس کنند که حریم خصوصی دارند و دائما رفتار آن ها توسط خانواده چک نمی شود.

پیشنهاد مطالعه:  مدیریت مشكلات رفتاری كودكان - فرزندپروری مثبت

گاهی خانواده می ترسند که درباره ی مشکلات حرف بزنند زیرا این گونه بحث ها همیشه مشکلاتی در بر دارد. گاهی خانواده در این باره صحبت نمی کنند زیرا نگرانند که باعث مشکل شوند و ممکن است احساس امنیت فرزند خود را خدشه دار کنند و باعث استرس او شوند. زیرا ممکن است در حین بحث، فکری را در ذهن فرد با شخصیت مرزی القا کنند.

 آن ها می گویند نشانه هایی که باید فرزندشان بداند را می داند و لزومی ندارد دوباره بحث را پیش بکشند. سوال پرسیدن درباره ی حال افراد دارای اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین باعث ایجاد مشکل نیست.

مشکلات به وسیله ی مورد خطاب قرار دادن رفتارهای تحریک آمیز ایجاد می شود. خانواده می توانند قبل از ایجاد مشکلات، آن ها را دفع کنند.

افراد با شخصیت مرزی کمتر علاقه به صحبت کردن دارند آنان بیشتر واکنش های هیجانی و بدون فکر انجام می دهند و خشم و احساسشان را با عمل مخرب نشان می دهند.

بنابراین روش درست صحبت کردن این است که درباره ی نشانه هایی که مشاهده می کنید با خود فرد یا درمانگرش صحبت کنید به طوری که او بتواند احساساتش را با کلمات بروز دهد و نه با رفتارهای مخرب.

خانواده می تواند کاری کند که او را به سمت حرف زدن و منطقی رفتار کردن سوق بدهد البته اصلا کار راحتی نیست و همدلی و رفتار مناسب می طلبد.

در بزرگسالی هر کسی به حریم خصوصی و داشتن مسایل خصوصی برای خودش نیاز دارد. شخصیت مرزی باید بداند که وقتی افکار مخرب به ذهنش می رسد و تصمیمات خطرناک می گیرد باید به درمانگر یا اورژانس بیمارستان های روانی مراجع کند.

پیشنهاد مطالعه:  علل لجبازی در کودکان

درست است که مسایل شخصی و حریم شخصی مهم است ولی از آن مهم تر آرامش و سلامت است. اغلب مردم موافقند که امنیت مهم ترین مسئله در زندگی است.

برخی افراد حتی حاضرند برای حفظ حریم خصوصی خود کارشان را درست انجام ندهند. بهتر است افراد تشویق شوند که در این مواقع رفتاری کنند که به نفع آن هاست به جای حفظ حریم خصوصی. درمانگران بهتر از هر یک از ما می توانند بحران را مدیریت کننند و برای بیمارشان برنامه ریزی کنند تا او سلامت خود را به دست آورد.

توجه کنید:

* افراد نیاز دارند که احساسات منفی خود را داشته باشند. اجازه دهید که احساسات به صورت کلمات بیان شوند*.

وقتی احساسات به صورت آزاد و باز بیان می شوند ممکن است دردناک باشند. این که دختری به پدر و مادرش به راحتی بگوید که احساس می کند که آن ها رهایش کرده اند.

در این مواقع والدین می توانند به فرزند خود بگویند که گاهی ناکامی لازم است یعنی اینکه گاهی ممکن است والدین درگیر باشند و رسیدگی لازم را نکنند ولی این به این معنا نیست که او را رها کرده اند.

برای افراد احساساتی بهترین راه شنیدن است تا بتوانند مسایل را برای خود تجزیه و تحلیل کنند.

افراد مختلف از این که توسط دیگران شنیده شوند لذت می برند و قدردان هستند. این به این معنا نیست که هر چه آنان می گویند شما موافق هستید.

نیلوفر رایگان-روانشناس و مشاور بالینی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×