"> زندگی با فرد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی-قسمت دوم - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

زندگی با فرد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی-قسمت دوم

زندگی با فرد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی-قسمت دوم – اختلال شخصیت مرزیBorderline personality disorder (BPD)

در ابتدای این مطلب، زندگی با فرد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی-قسمت اول، به علایم رفتاری اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین پرداختیم و اینکه چگونه با فرد دارای اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین رفتار کنیم؟

زندگی با فرد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی-قسمت دوم

گفتگو درباره موضوعاتی غیر از بیماری

زمانی که خانواده با یکدیگر در تعارض هستند و خانواده درگیر مشکلات بیمار بوردرلاین است ، فرصت کافی برای حرف زدن وجود ندارد. باید تلاش کنید تا فرصتی برای صحبت درباره ی موضوعاتی غیر از بیماری پیدا کنید به عبارتی موارد خنثی تری را برای صحبت كردن انتخاب كنید.

فایده گفتگو درباره مسائل غیر بیماری چیست؟

بحث های این چنینی به چند علت مفید است:

فرد با شخصیت مرزی اکثر زمان خود را به بیماری، درمانگرهایش و موارد مرتبط اختصاص می دهد، این بحث ها باعث می شود که فرد فرصت های مناسب برای بروز استعدادهایش را از دست بدهد.

عزت نفس او پایین است و اگر خانواده بر مشکلات او تمرکز کند، عزت نفس او ضعیف تر می شود. وقتی خانواده درباره ی موضوعات دیگر صحبت کند او را به طور غیر مستقیم تشویق می کنند که بر بخش های سالم تر شخصیت خود تمرکز کند و علایقش را گسترش دهد.

این نوع بحث ها تنش را کمتر می کند. خانواده باید سعی کنند با شوخی کردن حواس افراد دارای شخصیت بردرلاین یا مرزی را پرت کنند.

برخی خانواده ها در هیچ موردی با هم صحبت نمی کنند و اعضای خانواده به خوبی ارتباط موثر با یکدیگر ندارند. لازم است که اعضای خانواده با یکدیگر رابطه ی موثر داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه:  نقش خانواده در پیشگیری از خودكشی در نوجوانان

 اعضای خانواده می توانند برنامه ریزی کنند که مثلا در تاریخ و زمان مشخصی با یکدیگر صحبت کنند و برگه ای روی یخچال بزنند تا سایر اعضای خانواده یادشان نرود.

 مثلا یكشنبه شب ها پس از شام فرصتی برای حرف زدن لحاظ بشود.باید این نوع گفت و گوها به صورت عادت درآیند زیرا به حل شدن تعارضات کمک می کنند.

تکنیک های شنیدن حرفهای فرد دارای اختلال شخصیت مرزی

بیایید با هم نگاهی بکنیم به تکنیک های شنیدن.

اولین روش این است که ساکت باشید چه زمانی که علاقه مندید و چه زمانی که نگرانی دارید. شما می توانید با سوال کردن خود علایقتان را به او منتقل کنید. مثلا این که ” تو چه مدتی این احساس را داشتی؟ ” ” چه شد که احساسات تو این گونه فوران کرد؟ “

در این مواقع شما با علاقه مندی گوش دهید ولی این به معنای موافقت نیست در واقع شما به این که حرف های او را گوش می دهید علاقه نشان می دهید. روش دیگر این است که بگویید چه فهمیده اید از حرف هایی که او زده است. با این گونه اظهارات شما نشان می دهید که واقعا او را شنیده اید و به او اهمیت داده اید.

مثلا درمانگران وقتی از مراجع می شنوند که مراجع می گوید که خانواده ام من را رها کردند، من را درک نمی کنند، درمانگر می تواند بگوید که ” تو فکر می کنی آن ها تو را رها کردند؟ شاید حس مشابهی به من هم داری. تو فکر می کنی من هم تو را رها کردم؟ اگر پاسخ مثبت داد می توانید بگویید کاری کردم که تو این احساس را کنی؟ “

پیشنهاد مطالعه:  ترس کودکان از غریبه

ممکن است فرزند شما با شخصیت مرزی به شما بگوید که حس می کند شما او را دوست ندارید. باید با حالتی شبیه ناباوری و تعجب بگویید ” واقعا تو فکر می کنی من عاشق تو نیستم؟ “

ممکن است این افراد خانواده را به منصف نبودن، مراقب نبودن و .. متهم کنند. در این مواقع باید والدین بگویند که تو فکر می کنی من تو را گول زده ام؟ یعنی من با بی انصافی خودم تو را گول زدم؟

یادتان باشد اظهارات همدلانه به معنای موافقت نیست. والدین و درمانگران نباید زمان همدلی با رفتار و گفته های مخرب موافقت کنند.

اگر فردی شخصیت مرزی دارد باید بتواند در مورد احساساتش بگوید و شنیده شود. مهم نیست که حرف هایش چه قدر تحریف شده است. نباید در مقابل او موضع گرفته شود و حرف هایش به چالش کشیده شود. ابتدا باید خوب خوب شنیده شود. یادمان باشد برخی اظهار نظرات باعث ناکامی می شود و نه تنها فایده ای ندارد بلکه باعث آزار کسی می شود که با ما سخن می گوید.

اگر افراد یاد بگیرند که احساساتشان را به صورت واژه بروز دهند دست به اعمال مخرب نمی زنند. اعمال مخرب وقتی اعمال می شوند که درباره احساسات حرف زده نمی شود . .

احساس تنهایی، متفاوت بودن و بی کفایتی، نیاز به شنیده شدن دارد. با شنیدن آن ها به آن ها نشان می دهید که تنها نیستند و کمتر احساس تنهایی می کنند. افراد با شخصیت مرزی تقریبا هر روز این احساسات را تجربه می کنند و خانواده نمی دانند واقعا در درون آنان چه می گذرد ولی با اشتراک این احساسات احساس تنهایی شان کمتر می شود.

پیشنهاد مطالعه:  بی اختیاری مدفوع در کودکان نوشته دکتر فریبا عربگل

ادامه مطلب در: زندگی با فرد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی-قسمت سوم

نیلوفر رایگان-روانشناس و مشاور بالینی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×