"> روش های مطالعه - روش پس ختام-روش PQ 4R - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

روش های مطالعه – روش پس ختام-روش PQ 4R

مهکام روش های مطالعه - روش پس ختام-روش PQ 4R

روش های مطالعه – روش پس ختام-روش PQ 4R

یکی از بهترین روش های مطالعه برای کنکور و درس خواندن روش مطالعه پس ختام است.

کلمه پس ختام از حروف اول نام شش مرحله این روش درس خواندن شکل گرفته است. شیوه مطالعه پس ختام بقدری مفید و جالب است. که حتی آموزش و پرورش این روش مطالعه دروس را در کتاب تفکر و سبک زندگی سال هفتم یا سال اول دوره متوسطه اول یا همان سال اول راهنمایی عامیانه برگزیده و برای تمام دانش آموزان سراسر کشور تدریس می کند.

مرحله اول – پیش خوانی- پ

پیش خوانی یعنی فصل را برای به دست آوردن ایده کلی از آن چه که نویسنده می خواهد  به شما بگوید بطور کامل ولی با سرعت تندخوانی کنید. و اهمیت موضوع را دریابید.

مرحله دوم -سئوال کردن – س

سوال کردن یعنی سئوالاتی راجع به هربخش قبل از خواندن آن ، از خود بپرسید .حس کنجکاوی خود را تحریک کنید .نکات عمده نویسنده را برای دانستن ،دنبال کنید.

مرحله سوم – خواندن – خ

خواندن یعنی موضوع را به قصد پاسخ به سئوال و یادگیری آن چه نویسنده بیان نموده ،بخوانید .شما می توانید همه مطالب را فراگیرید.

مرحله چهارم – تفکر – ت

تفکر یعنی که در این مرحله بروی آنچه که خوانده ایم باید بیندیشیم، فکر کنیم ارتباط مطالب خوانده شده را با موضوعات و مطالب قبلی که در حافظه داریم و یا با موضوعاتی که قبلا در زندگی ما رخ داده است پیوند بدهیم.

مرحله پنجم – از حفظ گفتن – الف

از حفظ گفتن یعنی پس از اتمام مطلب خوانده شده . کتاب را ببندید و سعی کنید تمام مطالبی را که خوانده اید چه یک پاراگرف و چه یک فصل کامل را به زبان و کلام عادی خود بگونه ای که بشنوید از حفظ بیان کنید.

مرحله ششم – مرور کردن – م

مرور کردن یعنی پس از طی مراحل قبلی حالا نوبت به مرحله مرور می باشد تا چرخه یادگیری درس کامل شود در این مرحله شما باید یا کل مطلب خوانده شده را دوباره مرور کنید. که این بسیار وقت گیر است. یا سوالات مطرح شده در مرحله سوال کردن را بخوانید و جواب بدهید. و نگاهی به کلیات و نکات برجسته مطلب کنید. که این بهتر است.

پیشنهاد مطالعه:  آموزش تند خوانی و تقویت حافظه مدرن

هر دانش آموز یا دانش جویی که این روش را بتواند در هنگام هر مطالعه بکار ببندد . پس از مدت کوتاهی به تاثیر فوق العاده آن پی می برد. این روش باعث تمرکز و درک بهتر می شود.

جزئیات بیشتر درباره مراحل ششگانه روش مطالعه بس ختام برای آنهایی که کامل تر می خواهند:

مرحله اول : تمام فصل یا مقاله را پیش خوانی کنید.(پ)

فصل یا کتاب را مرور کنید، به عنوان فصل وعناوین فرعی توجه کنید. این ها معمولاً ایده های اصلی هستند.اگر نوشتارتان دارای خلاصه ای است آن را بخوانید ، این ممکن است 1 تا 5 دقیقه وقت بگیرد.سعی کنید دریک مکان مطالعه کنید در آن صورت شما به مطالعه در آن موقعیت مقید خواهید شد .هیچ کاردیگری را در آن مکان (موقعیت ) انجام ندهید. مطالعه را بلافاصله با نشستن شروع کنید وبه تعویق نیندازید ، دانش اندوزی (علم آموزی ) در آن موقعیت را یادبگیرید.

مرحله دوم : طرح سئوال از نکات اصلی متن (1تا 3 صفحه) . (س)

پس از پیش خوانی فصل یا عنوان های فرعی در ذهنتان سئوال یا سئوالاتی طرح نمائید،البته در صفحات بعدی پاسخ آنها را خواهید یافت .

رغبت واهمیت سئوال کردن را برای خود به وجود آورید ، ممکن است شما با تجسم کردن سئوالاتی از نویسنده بپرسید ،دانستن مشخصات نویسنده کمک کننده است .احتمالاً پاسخ های مولف در صفحات بعدی می آید.این نوع تجسم سازی ، باعث یادگیری عمیق تر می شود.

مرحله سوم : به قصد دریافت جواب سئوالات ویا فراگرفتن آن چه را که نویسنده قصد انتقال آن را دارد.مطلب را بخوانید .(خ)

مطمئن باشید مولف به سئوال های شما پاسخ داده است . در غیر این صورت ، سئوال خود را تغیر دهید. همین طور که می خوانید بیاندیشید چه نکاتی بیان شده است ؟ چه مباحث وموضوعاتی مورد تائید واقع شده است ؟ همیشه هدفدار بخوانید . به روشنی پاسخ هایی برای سئوالات مهم پیدا کنید . برای دریافت دلایل و واقعیت هایی که این پاسخ ها را حمایت می کند ، بکوشید .
مرحله چهارم : تفکر روی مطالب.(ت)

پیشنهاد مطالعه:  یادگیری فیزیک و تاثیر آن بر مغز انسان چیست؟

یادتان باشد حتما در هنگامی که به این مرحله رسیدید باید بتوانید برای چند لحظه تمام حواس خود را جمع کنید ببینید در مطالبی که خواندید نکته ای هست که با سایر دانسته ها و خاطرات شما پیوند بخورد یا خیر . شما با تمرین این مرحله یعنی تفکر پس از مدت زمانی به سطحی می رسید. که ناخودآگاه مطالبی که می خوانید با مطالب قبلی حافظه شما ارتباط برقرار می کند. و حافظه شما تقویت می گردد.
مرحله پنجم : از برکردن آنچه که می خوانید .(الف)

این مهمترین قسمت می باشد . از واژه های خودتان استفاده کنید ( البته واژه های کلیدی در یک پاراگراف یا سطر نیز کمک کنننده است ). آن چه را که خوانده اید برای خودتان تکرار کنید. اگر موضوع مشکل باشد ممکن است فقط دو پاراگراف را بخوانید.هراندازه که بخوانید می توانید به خاطر بیاورید .همچنان که حفظ می کنید به کتاب نگاه نکنید. این برای جا دادن اطلاعات ودانش در ذهنتان ، ضروری است . البته اگر شما نمی توانید آنچه را که نویسنده بیان کرده ، به خاطر بیاورید . بایستی بعضی از موضوعات را بازخوانی کنید ، سعی کنید بازخوانی به حداقل برسد . پس از گفتگوی درونی ( با خودتان درباره پاسخ به سئوالات ) ممکن است بخواهید یک خلاصه مختصری در حاشیه کتاب ، آن جا که اطلاعات قابل ثبت است را بنویسید. بعداً می توانید کتاب را از طریق نگاه کردن به این کلیدها واژه ها یا چکیده یک یا چند پاراگراف ، مرور کنید واگر متوجه شدید برخی نکات را فراموش کرده اید می توانید پاراگراف های مربوط را دوباره خوانی کرده وحافظه خود را تازه نمائید.

یادآوری پاسخ های نویسنده به سئوالات اصلی شما ، اساس یادگیری فعال می باشد.این امر لزوماً بازنویسی واژه های مولف در دفترچه یادداشت تان نیست .دانش واطلاعات را با به خاطر آوردن وتکرار آن با خودتان ، از آن خود بسازید.قوه تخیل در یادگیری آن چه که فرد خوانده است به او کمک می کند یا تعامل وتدریس موضوعات را در ذهن به عنوان یک تجربه ، تجسم می کند. به عبارتی ، قوه تخیل برای بسط یا ترسیم تجارب وتعاملات میان فردی در یادگیری به ما کمک می کند.توجه کردن وبه خاطر آوردن ، راحت وآسان نیست .شما می توانید بدون جدیت ، تمام یک کتاب را بخوانید . موضوعات به همان سرعتی که چشم های شما از روی مطلب سطحی وسریع می گذرند ومی خوانند ، فراموش می شوند.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه مطالب و متن های طولانی را حفظ کنیم؟

هرچند اگر با این روش به سختی کار کنید الزاماً یک خواننده ممتاز نخواهید شد اما یک شخص مطلع ، ماهر ومتفکر خواهید شد.

بعداز حفظ کردن آن چه که خوانده اید ، به بخش بعدی رفته وهمان جریان را تکرار کنید:

سئوال کردن ، خواندن واز حفظ کردن تا این که به پایان ببرید.

مرحله ششم : آن چه را که یادگرفته اید، مرور کنید.(م)

همان طور که پژوهش ها به خوبی نشان داده اند ، اگر موضوعات ومطالب را به طور متناوب وبا فاصله مرور کنیم ، کمتر آنها را فراموش می کنیم .به طور ایده آل ، ما بایستی یک فصل را درست بعداز خواندن ، سپس دو یا سه روز بعد ودوباره یک هفته بعد مرور کنیم . این روش خواندن یک فصل را به قسمت های زیادی تقسیم می کند.

مرور تمام فصل به شما کمک می کند تا بخش ها را منسجم ویک پارچه کنید ودیدگاهی کلی و واحد به دست آورید . هم اکنون سعی کنید ، پاراگراف های قبلی را به درستی مرور کنید .

به عنوان نمونه ، آیا نام این روش را به خاطرمی آورید ؟ مراحل این روش کدامند ؟ همانطور که یک فصل را می خوانید چه مراحلی بیشتر وبیشتر تکرار می شوند ؟ چرا گفتگو با خودتان مهم است ؟

در این مرحله می توانید دانش واطلاعات خود را به کار ببندید. و خودتان را برای یک آزمون آماده کنید.

بهترین روش برای حفظ کردن آنچه که خوانده اید ، به کارگیری پیوسته و مداوم و ارایه آن می باشد . پس ، دانش زمانی دارای ارزش می باشد . که بتوانید آن را به کار برده و تا آخر عمر از آن در هر جایی که می توانید استفاده کنید. سعی کنید آنچه یاد گرفته اید را به دیگران نیز یاد بدهید.

مهکام آرزوی سربلندی برای شما دارد.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×