"> روش هایی برای بهبود رفتار اجتماعی کودک - فرزندپروری - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

روش هایی برای بهبود رفتار اجتماعی کودک – فرزندپروری

روش هایی برای بهبود رفتار اجتماعی کودک

روش ها و راهکارهایی که در زیر بیان می شود را به کودکانتان بیاموزید تا فرزندان شما در موقعیت های مختلفی مانند مسخره شدن توسط دیگران ، خشمگین شدن و در زمان هایی که باید احساساتشان را به نحو درستی بروز دهند بتوانند عکس العمل درست و مفیدی را از خود نشان بدهند.

روش هایی برای بهبود رفتار اجتماعی کودک - فرزندپروری-www.mehcom.com

روش هایی برای بهبود رفتار اجتماعی کودک – فرزندپروری-www.mehcom.com

1- شانه بالا انداختن ملوکانه
این روش را به کودکی توصیه می کنم که مورد تمسخر قرار می گیرد یا به او لقب می دهند. پیشنهادم این است که وقتی بچه دست انداخته شد، شانه بالا بیندازد و از کنار کودک دیگر دور شود. به کودک می گویم که تصور کند یک ملکه است و شخصی که او را مسخره می کند، فردی است که ارزش پاسخ دادن ندارد. به کودک می گویم به کسی که به او لقب زشتی داده است، شانه سلطنتی بالا بیندازد و نادیده اش بگیرد.

2- بیان خشم زبانی، نه جسمی
وقتی با کودکی که احساسش را به صورت برخورد جسمی ابراز می کند، رو به رو می شوم، از او می خواهم تا موقعیت بخصوصی را مجسم کند و رویارویی خود را در قالب کلمه ها بیان کند. سپس با هم دنبال کلمه هایی می گردیم که جایگزین عمل شوند. برای مثال اگر بچه در زمان ناراحتی، بچه های دیگر را کتک می زند، پیشنهاد  می کنم بگوید:

«به قدری ناراحتم که می خواهم به چیزی ضربه بزنم»، به عوض اینکه کسی را کتک بزند. اگر عادت دارد اشیا را پرت کند، پیشنهاد می کنم بگوید، «آن قدر عصبانی ام که می خواهم چیزی را پرتاب کنم». به طور معمول زمانی که بچه بتواند احساسش را به طور موثر بیان کند، دیگر مجبور نیست کسی را بزند یا چیزی را پرتاب کند.

پیشنهاد مطالعه:  آموزش کنترل خشم به کودکان - فرزندپروری موفق

3- استفاده کردن از «من» به عوض «تو» برای ابراز احساس کردن
گفتن عبارت «من ناراحتم» در پاسخ به موقعیتی ناراحت کننده، به مراتب موثرتر است از گفتن عبارت «تو مرا عصبانی می کنی». اول اینکه کودک احساس خود را تایید می کند و می پذیرد. همچنین آن عبارت در نظر شخص دیگر مبارزه جویانه نیست.

منبع:کتاب افسردگی کودکان – ناتان پارستک و مریلین والاس، ترجمه ی: نوشین ری شهری (با تلخیص)

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – اصول تربیت کودک

کلمات کلیدی : بهبود رفتار اجتماعی کودک ,  بهبود رفتار کودک ,  رفتار کودک ,  اصول تربیت کودک ,  تربیت کودک ,  آموزش خانواده ,  آموزش به کودکان ,  آموزش کودکان ,  کتاب افسردگی کودکان ,  افسردگی کودکان ,  مهارت های زندگی ,  فرزندپروری

منبع : nahad.sums.ac.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×