"> روانشناسی قهر کردن | دکتر فرهنگ هلاکویی - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

روانشناسی قهر کردن | دکتر فرهنگ هلاکویی

روانشناسی قهر کردن

روانشناسی قهر کردن از نگاه دکتر فرهنگ هلاکویی . قهر نوعی خشم و عصبانیت نهفته دارد و به بی مسئولیتی دامن می زند.

روانشناسی قهر کردن | دکتر فرهنگ هلاکویی

روانشناسی قهر کردن | دکتر فرهنگ هلاکویی

دکتر فرهنگ هلاکویی :

 

قهر یکی از انواع مرموز پیچیده ی غالب اوقات بدجنس گرایانه ای است که بعنوان یکی از ، نه تا بازی بد زندگی برای تخریب زندگی شناخته شده است و نوعی از خشم و عصبانیت است .

 

mehcom.com

قهر با این منطق همراه است که من چون کاری نمی کنم پس گناهی هم مرتکب نشده ام و این در حالی است که اگر شما به فرزندتان غذا و دارو ندهید شما را به زندان می برند .

 

مثلا شما اگر در مهمانی به کسی سلام کردید و او جواب نداد ، او می تواند بگوید من که کاری نکردم ولی این نوعی خشم و عصبانیت است و بعد هم به دیگران این فرصت را می دهد که چند جور متفاوت در این مورد فکر بکند و قضاوت بکنند .

 

بنابراین اینکه من هیچ کاری نکرده ام یا حرفی نزده ام دلیلی بر اینکه من عیب و ایرادی ندارم یا کار بدی نکردم نخواهد بود .

 

اگر به پایه های موضوع نگاه کنید بسیاری از اوقات معنای این کار این است که من از طریق رنج دادن ظاهری خودم می خواهم به شما رنج بدهم بدون اینکه مسئولیت داشته باشم به عبارتی کسانی را که مدعی دوستی با من هستند را از این طریق رنج می دهم .

 

ما زمانی که به این دنیا می آییم با دو چیز روبرو هستیم :

پیشنهاد مطالعه:  کاهش رقابت خواهر برادری

mehcom.com

 

یکی درد و دیگری لذت و رابطه برای ما دو تا معنا دارد . رابطه ای که لذت بخش و شادی آفرین است و دیگری رابطه ای که دردآور و رنج آور است.

 

به دلیل اتفاقات گذشته من به این نتیجه می رسم که رابطه یک جنگ و جدال است و پشت این ماجرا بجای اینکه مهر و محبت باشد ، کینه و تنفر نشسته است .

 

اما کینه و تنفر را نمی توان نشان داد چون که انسان آسیب می بیند چون شما نمی توانید به دیگران حمله کنید چون آنها هم به شما آسیب می زنند .

 

پس من از یک مکانیزم دیگری استفاده می کنم که قهر است ، یعنی خودم را کمی رنج می دهم تا دیگرانی که مدعی دوستی با من هستند هم رنج ببرند . در واقع ته وجود ما خشم و کینه و تنفر نشسته است .

 

من در کودکی هنگامی که قهر می کردم همه را به زانو در آورده و به التماس وادار می کردم و یا من می خواهم میزان رنج شما و هم بعدا بطور مثال ، علاقه یا احتیاج شما را نسبت به خودم اندازه بگیرم .

 

این بازی زشت و خطرناکی است ، بازی ای که از سلامت روانی بهره ای ندارد ، در زیر آن احساس بدی وجود دارد که تو بد هستی و من بد هستم و در آخر رابطه بد است .

 

هدف برنده شدن در بازی ای است که بدون اینکه چیزی را هزینه کرده باشیم .mehcom.com

 

قهر نوعی از خشم و عصبانیت فریب کارانه است که از کودکی آموخته شده است و وسیله ای جهت کنترل است .

پیشنهاد مطالعه:  رقابت در کودکان

 

افراد باید بدانند از طریق کاری نکردن ، بیگناه یا کم گناه نیستند بلکه گناه آنها غالب اوقات بیش از کسی است که بخاطر نارضایتی یا ناراحتی یا هر چیز دیگری ، درست یا غلط فریاد می زند و اعتراض می کند و حرف می زند .

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×