"> رمز موفقیت در برخورد با کودکان پرخاشگر چیست ؟ - تربیت کودک
مشاوره آنلاین مهکام

رمز موفقیت در برخورد با کودکان پرخاشگر چیست ؟

رمز موفقیت در برخورد با کودکان پرخاشگر

پرخاشگری کودکان مقدمه ای است برای از دست دادن عزت نفس کودک ، مساعد شدن راههای بزهکاری ، طرد شدن از اجتماع ، شکست تحصیلی ، شکست در زندگی و … پس هر پدر و مادری باید نسبت به بروز رفتار های خشن و پرخاشگرانه از جانب فرزندش حساس باشد .

در این مطلب به توصیف برخی از رفتارهای پرخاشگرانه می پردازیم و اینکه با کودکان پرخاشگر چگونه برخورد کنیم و رمز موفقیت در رفتار با این کودکان چیست ؟

رمز موفقیت در برخورد با کودکان پرخاشگر چیست ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

رمز موفقیت در برخورد با کودکان پرخاشگر چیست ؟-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

رفتارهای پرخاشگرانه کودکان
کودکان خشم و پرخاشگر غالباً خصومت و دشمنی دیگران را بر‌می‌انگیزند، این کودکان دائما خود را درگیر جنگ و دعوا می‌کنند و یا دیگران را تحریک به دعوا یا بحث و جدل می‌کنند. کودکان خشن غالباً رفتارهای قلدر مآبانه دارند و معمولاً دوستان اندکی دارند. آن‌ها دوست دارند مشکلات را با پیروزی در جنگ و دعوا یا جرّ و بحث حل کنند. کودکان پرخاشگر غالباً دیگران را تهدید می‌کنند و سایر دانش‌آموزان معمولاً‌ از آن‌ها می‌ترسند. پرخاشگری هم به صورت زبانی و هم به صورت فیزیکی می‌تواند باشد.

چرا کودکان پرخاشگری می‌کنند ؟
فرد پرخاشگر به ندرت اعتماد به نفس دارد و آن را از طریق رفتار پرخاشگرانه به دست می‌آورد. فرد پرخاشگر در جستجوی جلب توجه است و از توجهی که به خاطر پرخاشگری کسب می‌کند، لذت می‌برد. قدرت، توجه آدم‌ها را جلب می‌کند و فرد پرخاشگر از این موضوع آگاهی دارد. افراد پرخاشگر معمولاً می‌دانند که رفتارشان نامناسب است.

پیشنهاد مطالعه:  درمان‌ خشم و پرخاشگری در کودکان

برخورد با کودکان پرخاشگر

  • هرگز پرخاشگری نامناسب را نادیده نگیرید ولی با کودک پرخاشگر خود به جنگ قدرت نپردازید.
  • رویکردتان محکم ولی در عین حال متین و آرام باشد. به یاد داشته باشید که فرد پرخاشگر با جنبه خشن شما می‌تواند مقابله کند امّا در مقابل متانت و آرامش تسلیم خواهد شد و این چیزی است که او واقعاً می‌خواهد- نوع درست توجه.
  • با کودک پرخاشگر به صورت تک به تک برخورد کنید و برنامه‌ای برای او طراحی کنید تا کنترل رفتارش را به دست گیرد.
  • معلمان موفق در برخورد با کودکان پرخاشگر می‌دانند که هنگامی که رابطه یک به یکی با دانش‌آموزان پرخاشگر برقرار می‌کنند، می‌توانند به سرعت آن‌ها را آرام کنند. به یاد داشته باشید که این کودکان فقط به توجه نیاز دارند. بنابراین، دوست داشتن واقعی و صمیمانه آن‌ها، رمز موفقیت است.
  • برای این کودکان فرصت‌هایی را فراهم آورید تا رفتار مناسبی بروز دهند. به آن‌ها مسئولیت بدهید و تحسین‌شان کنید.
  • هنگامی که فرزند پرخاشگرتان رفتار مناسبی دارد فوراً به او باز خورد مثبت بدهید. در این صورت خواهید دید که رفتارهای پرخاشگرانه شروع به از بین رفتن می‌کنند.
  • فعالیت‌هایی را برای او فراهم کنید که بتواند تمایلات رهبری خود را به نحو مثبتی بروز دهد. همواره به او نشان دهید که مواظبش هستید، به او اعتماد دارید و برایش احترام قائلید. به او یادآور شوید که این رفتارهای نامناسب او هستند که شما دوست ندارید نه خود او. تا آنجا که می‌توانید روش‌هایی را برای این‌گونه کودکان فراهم سازید که بتوانند کنترل رفتارهای نامناسبشان را به دست گیرند.
پیشنهاد مطالعه:  راهکارهای کنترل پرخاشگری کودکان توسط والدین

 

در برخورد با کودکان پرخاشگر هرگز فراموش نکنید که کودکان نیاز دارند که بدانند شما به آن‌ها توجه دارید و دیگر این که آن‌ها می‌توانند به نحو مثبتی در کارها مشارکت داشته باشند. زمان زیادی طول می‌کشد تا کودک یا فرزند شما بر رفتارهای پرخاشگرانه‌اش تسلط یابد. بنابراین، صبور و پایدار باشید و بدانید که تغییر به زمان نیاز دارد.

منبع و ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان‌یار

“The Aggressive Child”, Sue Watson
  مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×