"> رشد اخلاقی ، یکی از ویژگی های دختر و پسر قبل از ازدواج - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

رشد اخلاقی ، یکی از ویژگی های دختر و پسر قبل از ازدواج

رشد اخلاقی

رشد اخلاقی ، یکی از ویژگی های شخصیتی می باشد که هر دختر و پسر جوان قبل از ازدواج اید داشته باشد تا بتواند برای خواستگاری و ازدواج با فرد مورد قبول خودش و خانواده اش اقدام کند.

رشد اخلاقی ، یکی از ویژگی های دختر و پسر قبل از ازدواج-www.mehcom.com

رشد اخلاقی ، یکی از ویژگی های دختر و پسر قبل از ازدواج-www.mehcom.com

یکی از الزامات قبل از ازدواج رشد اخلاقی زوجین است. چرا که بسیاری از امور و مسائل زندگی زناشویی در چهارچوب اخلاق و فضایل اخلاقی قابل حل است.

حوصله و بردباری
کسانی که در قبال مسائل خانوادگی و اختلافات بین خود و همسرشان حوصله به خرج نمی دهند و پس از کوچکترین موضوع مورد اختلاف، عکس العمل نشان می دهند، زندگی زناشویی را به طرف ناسازگاری پیش می برند.

صداقت
صداقت پایه و اساس زندگی خانوادگی و همسرداری موفق است. چنانچه زن و شوهر مطالبی را از هم پنهان کنند یا به دروغ متوسل شوند، اعتماد و اطمینان آنان از یکدیگر سلب می شود و زندگی زناشویی با مشکل مواجه می گردد.

حسن ظن
یکی دیگر از موارد دخیل در رشد اخلاقی حسن ظن می باشد . لازم است همسران از هرگونه گمان بد به یکدیگر بپرهیزند تا زمینه آرامش و سازگاری آنان هرچه بیشتر فراهم گردد.

رفق و مدارا
این ویژگی اخلاقی طبق گفته امام علی علیه السلام که فرمودند: “در تمام حالات با همسرانتان مدارا کنید.” نقش مهمی در کاهش ناسازگاری در زندگی زناشویی دارد.

قناعت
از دیگر صفاتی که تضمین کننده آرامش و سازگاری همسران بوده و نبود آن زمینه ساز سلب آرامش خانوادگی می شود، ویژگی قناعت است.

پیشنهاد مطالعه:  آسیبهای انتخاب همسر اینترنتی چیست ؟

خوشرویی
در منابع دینی از خوشرویی به عنوان عامل تاثیرگذاری در آرامش، کینه زدایی و ایجاد الفت و محبت یاد شده است.

خوش زبانی
یکی از عوامل موثر در سازگاری و رفع تنش این است که محتوای سخن و کیفیت ادای آن، در بین زن و شوهر نباید ناپسند باشد بلکه ضرورت دارد بین آنان سخن طیب(نیکو) مبادله شود.

سپاسگزاری
سپاسگزاری از همسر، عامل بسیار موثر در حفظ و بقای نظام خانواده به شمار آمده است. و نشان دهنده رشد اخلاقی می باشد.

حفظ احترام
یکی از عوامل هم زیستی مسالمت امیز و آرامش در زندگی، حفظ حرمت و احترام بین زن و شوهر است.

خلوص
منظور از خلوص، سادگی، پاگی و بی آلایشی است. اگر بین زن و شوهر ریا و تظاهر حکمفرما باشد، زندگی صفا و صمیمیت خود را از دست خواهد داد.

اعتماد و اطمینان
یکی از پایه های مهم زندگی شاد و خوشایند، اعتماد و اطمینان زن و شوهر نسبت به یکدیگر است. زندگی زناشویی که در آن اعتماد حاکم نباشد نتیجه اش اضطراب و نگرانی و بالاخره نابسامانی است.

نظم و انضباط
یکی از عواملی که همیشه بین زن و شوهر منجر به بحث و گفتگوی اعتراض آمیز می شود، عدم رعایت نظم و انضباط در امور داخلی خانه است.

همکاری
همکاری و تعامل زن و شوهر با یکدیگر در مسائل زندگی، زندگی را زیباتر و دلپذیرتر خواهد نمود. و از موارد دیگر رشد اخلاقی زنو شوهر می باشد.

سخاوت
مرد باید در اقتصاد خانواده میانه روی را اختیار کند و همسر خود را در هزینه های زندگی بیش از اندازه محدود نسازد. زن و مرد باید بین اسراف و خست، نقطه میانه روی و اعتدال را انتخاب کنند و در این زمینه با هم هماهنگ شوند.

پیشنهاد مطالعه:  5 افسانه و باور غلط درباره عشق-قبل از ازدواج بدانید !

سازگاری
وضعیت خانواده ممکن است در شرایط و رویدادهای پیش بینی نشده از نظر روانی و رفاه دگرگونی هایی داشته باشد. مثلا نان آور خانه شغل خود را از دست بدهد و درآمد خانواده کم شود یا شغل او تنزل پیدا کند. در این مواقع چنانچه زوجین قدرت سازگاری داشته باشند و بتوانند خود را با شرایط تطبیق دهند، بقای خانواده تضمین می شود.

تعهد
زن و مردی که عقد ازدواج بسته اند باید همواره در نظر داشته باشند که عدول از تعهدات زناشویی از عواملی است که ریشه های این پیوند مقدس را سست می کند.

وفاداری
تعهد و وفاداری دو خصلت حمیده است که ستون های کاخ زناشویی را تشکیل می دهد. همسران متعهد به رعایت حقوق یکدیگر تا پایان عمر به هم وفادارند و به هیچ وجه از وظایف و مسئولیت هایی که در این زمینه پذیرفته اند شانه خالی نمی کنند.

مودت و حسن تفاهم
زن و مرد برای آن که از لذایذ زندگی برخوردار باشند، باید نسبت به یکدیگر در حد اعلای دوستی رفتار کنند و رفتار و روابط خود را بر اساس حسن تفاهم استوار نمایند.

انعطاف پذیری
با انعطاف پذیری زن و مرد می توانند در جهات و ابعاد مختلف تنش های موجود را کاهش دهند، و از دامن زدن به اختلافها نمایند ، زیرا گذشت حالتی از انعطاف پذیری است و این امر نقش موثری در استحکام بنای زناشویی دارد.

انتقادپذیری
انتقادپذیر بودن، یعنی قبول این واقعیت که به هرحال هرکدام از ما دارای عیوبی بوده و بدون نقص نیستیم و باید برای رفع انها اقدام کنیم. در نتیجه اگر این واقعیت را قبول کردیم، اگر فردی از جمله همسر یا اطرافیان ما، به ما ایرادی گرفته و نقدی منصفانه بر نظرات یا اخلاق یا رفتار ما وارد نمودند برآشفته نشده و آن را می پذیریم.

پیشنهاد مطالعه:  تست قبل از ازدواج برای انتخاب همسر بهتر

مسئولیت پذیری
یکی از علایم انسان رشدیافته، پذیرش مسئولیت و عدم فرار از قبول مسئولیتهای گوناگون در زندگی است.

استقلال طلبی
داشتن این ویژگی برای شما که قصد تشکیل خانواده دارید عامل بسیار مهمی در حفظ کیان خانواده و سپری محافظ در برابر عوامل ضربه زننده ای چون دخالتهای بی جا و دلسوزیهای اطرافیانی است که از سر جهل و یا غرض و مرض به کیان خانواده آدمی دست اندازی می کنند.

برگرفته از کتاب خواستگاری به سبک ایرانی نویسنده حمیدرضا یزد خواستی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده ایرانی – اصول همسرداری و زناشویی

منبع : nahad.sums.ac.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×