"> راهکارهای ایجاد نظم در فرزندان و کودکان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

راهکارهای ایجاد نظم در فرزندان و کودکان

راهکارهای ایجاد نظم در فرزندان و کودکان در 6 مرحله

راهکارهای ایجاد نظم در فرزندان و کودکان

راهکارهای ایجاد نظم در فرزندان و کودکان

داشتن فرزندانی که بسیار منظم هستند و خودشان بعد از بازی و انجام تکالیف وسایلشان را جمع کنند برای بسیاری از پدر و مادرها تقریبا به شکل یک رویا درآمده است.

اما در همین اوضاع والدین زیادی هستند که چندی زحمت تربیت و آموزش نظم و انضباط را به فرزندانشان متحمل شده اند و تا پایان عمر از داشتن بچه های منظم و مرتب که خودشان به طور خودکار وظایفشان را انجام می دهند لذت می برند.

پیشنهاد مطالعه:اصل پریماک Premack principle -بهترین و کارآمدترین روش تنبیه

برای ایجاد نظم در فرزندان باید آموزش‌ های مقدماتی صورت بگیرد. به‌ عنوان مثال والدینی که خواهان داشتن بچه ای  منظم‌ هستند:

  1. باید در وهله اول به آن ها آموزش رعایت حقوق دیگران، رفتارهای درست و نادرست و نحوه تشخیص این دو گونه رفتار و… را بدهند.
  2. و در مرحله بعدی بعد از جا انداختن مفاهیم و الگوهای متفاوت رفتاری، نظم را شکل یافته در فرزندشان مشاهده کنند.

اگر شما جزو والدینی هستید که فرزند بی‌نظم و انضباطی دارید ابتدا به دقت بررسی کنید که نظم در فرزندتان را با چه الگویی قیاس کرده‌اید.

زیرا والدین باید مد نظر داشته باشند که خلق و خو، روحیات و سطح نظم و انضباط در کودکان بسیار متفاوت است و هر کودک به سبک خودش دارای نظم است.

شاید شما بیش از اندازه سختگیر هستید و کوچک ترین بی‌نظمی را به نامنظم بودن فرزندتان در تمام جوانب زندگی تعمیم می‌دهید.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه با کودکانی که روی در و دیوار نقاشی میکنند رفتار کنیم ؟

پیشنهاد مطالعه: 6 راهکار برای آموزش نظم و انضباط به فرزندان

راهکارهای ایجاد نظم در فرزندان

راهکارهای زیر به والدین کمک می‌کند تا در عین بودن الگوی رفتاری مناسب، نظم و انضباط را به ‌تدریج و با آموزش در فرزندشان چه دختر و چه پسر به ‌وجود آورند.

1) قوی باشید تسلیم بی نظمی های بچه نشوید

بسیاری از والدین بعد از ابراز خشونت و نارضایتی خود از بی‌نظمی کودک به سرعت شروع به بازسازی و نظم ‌بخشیدن به شرایط می‌کنند.

این عمل را در حال نصیحت کردن و توصیه به نظم و انضباط و تکرار جملات یکسان درباره فواید نظم و انضباط انجام می‌دهند.

در حالی‌که دقیقا رفتار شما نشان دهنده تسلیم شدن در برابر بی‌نظمی و به نوعی پذیرش این شرایط و ناامیدی از بهبود وضعیت است.

شما با این کار خود این پیام را به فرزندتان می‌دهید که من چون تحمل بی‌نظمی را ندارم و در مقابل آن کم طاقتم خودم به شرایط، نظم می‌بخشم و وقتی کودک این پیام را از شما دریافت می‌کند هرگز در پی بهبود وضعیت و اصلاح خود برنمی‌آید.

2) بی‌ توجهی فرزندتان نسبت به نظم = محرومیت

کودک باید دریابد که در مقابل پیامد‌های ناشی از رفتارهای خود مسئول است و نمی‌تواند با بی‌اعتنایی از کنار آن ها بگذرد.

البته یادتان باشد که نوع محرومیت باید به دقت انتخاب شود و با خطایی که کودک انجام داده مناسبت داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: هماهنگی والدین در شیوه تربیت کودک

3) با آرامش حرکت کنید!

هرگز در مقابل بی‌نظمی فرزندتان از کوره درنروید. از فریاد زدن خودداری کنید تا به او یاد دهید که در مقابل شرایط بدی که او به‌وجود آورده است، کنترل خودتان را از دست نمی‌دهید و همچنان منطقی رفتار می‌کنید.

پیشنهاد مطالعه:  تولد تا 5 سالگی- قسمت 22-جم لایف

اگر احساس کردید که او از شرایط اخلاقی شما سوءاستفاده می‌کند، قهرهای کوتاه مدت و بی‌توجهی به او را بکار بگیرید.

4) تغییرات مثبت، حتی کوچکترین آنها را تحسین کنید

اگر در فرزندتان بعد از استفاده از راهکارهای ایجاد نظم، علائم بهبود را مشاهده کردید از تمرکز روی جنبه‌های منفی بکاهید و بار جملات خود را مثبت و از تهدید کردن خودداری کنید.

5) انتقاد مکرر ممنوع

در شرایطی که فرزندتان توجهش به سمت شماست از عملکردش انتقاد کنید. ولی این روند را به‌طور مکرر انجام ندهید تا اثر مثبت آن از بین برود.

6) هرگز برای نظم و انضباط به کودکتان رشوه ندهید!

بین رشوه و پاداش تفاوت قائل شوید و به فرزندتان برای منظم بودن و مجبور کردن او به جمع کردن وسایل یا مرتب‌کردن کمد رشوه و باج ندهید.

منبع: فرزند پرتال

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×