"> راهنمایی از دیدگاه اسلامی و بهداشت روانی در اسلام - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

راهنمایی از دیدگاه اسلامی و بهداشت روانی در اسلام

www.mehcom.com-راهنمایی از دیدگاه اسلامی و بهداشت روانی در اسلام

www.mehcom.com-راهنمایی از دیدگاه اسلامی و بهداشت روانی در اسلام

راهنمایی از دیدگاه اسلامی

راهنمایی از دیدگاه اسلامی ، راهنمایی ،هدایت و ارشاد، به معنای بازداشتن افراد از ارتکاب گناه و سوق دادن آنان به انجام دادن کارهای نیک به منظور جلب رضای الهی است. روش راهنمایی، نصیحت کردن، دادن اطلاعات، و امر به معروف و نهی از منکر است.

در معنای تخصصی، راهنمایی وسیع تر است و علاوه بر تکامل و رشد اخلاقی، کلیه ی امور زندگی اعم از تصمیم گیری ها، پیدا کردن راه حل مشکلات زندگی، انتخاب و استفاده از ابزارهای علمی برای شناخت، تشخیص دادن، و گرفتن اطلاعات در زمینه های مختلف را در بر می گیرد. هدف راهنمایی از دیدگاه اسلام تهذیب و تکامل اخلاقی در محدوده ی احکام و معیارهای اسلامی است. در حالی که راهنمایی به معنای تخصصی، شامل برنامه های اجرای آزمون به منظور شناخت، ارائه اطلاعات برای آگاهی دادن، و ایجاد بصیرت برای رفع مشکلات، و کمک به امر انتخاب رشته ی تحصیلی، شغل، یا گزینش همسر و نظایر آن، و در بر گیرنده ی خدمات مشاوره ای است.

بهداشت روانی در اسلام

 در اسلام، عوامل تأمین بهداشت روانی، متعددند که تعدادی از آنها عبارتند از: ایمان، رضا، تسلیم و توکل. کسی که به خدا ایمان داشته و در مقابل پیش آمدها و حوادث، راضی و تسلیم باشد و به خداوند توکل کند، هیچگاه دچار اضطراب و نگرانی نمی شود، از اعتماد به نفس برخوردار است و برالطاف الهی تکیه دارد.

در مقابل این خصوصیات حمیده، صفات ناپسندی هستند که آرامش روانی را آسیب پذیر می سازند که از آن جمله، این موارد قابل ذکرند:

پیشنهاد مطالعه:  راهنمایی چیست ؟ و در تعلیم و تربیت چگونه است ؟

حسد، خشم، بدبینی، کینه توزی، نفاق، دروغگویی، لجاجت، تکبر و خودپسندی، حق به

جانب بودن، حرص، ویأس، فرد مؤمن و متدین از این صفت ها پرهیز می کند وآنها را گناه می

 داند. بنابراین باآگاهی از پلیدی و زشتی این صفات و صاحبان چنین خصوصیاتی خود را از آلوده

 شدن به آنها برحذر می دارد و در نتیجه از آلام و ناراحتی های ناشی از آن مصون می ماند.

بازگشت به فهرست اولیه اصول و فنون راهنمایی و مشاوره

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده سبز ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×