"> رابطه ارزشیابی توصیفی با افت تحصیلی دانش آموزان - مشاوره تحصیلی
مشاوره آنلاین مهکام

رابطه ارزشیابی توصیفی با افت تحصیلی دانش آموزان

رابطه ارزشیابی توصیفی با افت تحصیلی

به عنوان یک مشاور در مدارس دوره مقطع اول دبیرستان یا همان مدارس راهنمایی همیشه شاهد هستم که اولیاء زیادی از دانش آموزان پایه هفتم مراجعه می کنند و اظهار می کنند :

  • اومدیم مشاوره تا ببینیم بچه مون چش شده . چرا دچار افت تحصیلی شده
  • امسال درس بچه ما خیلی ضعیف شده تا پارسال خیلی خوب بود و ما اصلا با درس فرزندمون مشکل نداشتیم …
  • از زمانی که بچه مون رو توی این مدرسه آوردیم نمراتش خیلی اومده پایین …
  • تا پارسال اصلا خونه درس نمی خوند ولی همون مقدار که سر کلاس گوش داده بود کافی بود …
  • معلمای این مدرسه مشکل دارند بلد نیستند به بچه ها درس رو یاد بدهند …
یک کلاس درس-مشاوره روانشناسی

یک کلاس درس-مشاوره روانشناسی

قبل از هرچیز باید گفت این مطلب یک تحقیق، گزارش و یا مقاله کامل و یا حتی یک نقد و بررسی نقاط مثبت و منفی نیست بلکه دانسته های تجربی من از سیستم آموزش و پرورش در مقام یک مشاور مدرسه می باشد که می توان صحت و سقم آنرا زیر سوال برد که آن بر می گردد به خواننده محترم.

علت افت تحصیلی در دانش آموزان پایه هفتم می تواند دلایل زیادی داشته باشد که در جایی دیگر به طور کامل به آن می پردازیم .

اما در این مطلب فقط به یکی از مهمترین علل افت تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم نسبت به دورانی که در مدارس ابتدایی تحصیلی می کردند پرداخته خواهد شد که اثرات مخربش به صورت کاملا آرام و بیصدا تمام فرهنگ و تمدن ما را نشانه گرفته است و من اسم آنرا یک اشتباه بزرگ سیستم آموزشی کشور می نامم .

پیشنهاد مطالعه:  موقع درس خوندن تمرکز ندارم ! روانشناسی کنکور(قسمت دوم)

و اما آن اشتباه بزرگ سیستم آموزشی ، به مرحله اجرا درآوردن نظام ارزشیابی توصیفی برای مقطع ابتدایی در آموزش و پرورش می باشد. این طرح ظاهرالامر بسیار مرتب شیک و با فواید و اهداف عالی می باشد .

برخی از اهداف ارزشیابی توصیفی كه از آن نام برده می شود :

  • بهبود كیفیت فرایند یاددهی– یادگیری
  • تأكید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تأكید بر محتوای كتاب ها
  • فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف حاكمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش آموزان
  • افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی و یادگیری

البته نگارنده این سطور نیز به درستی این اهداف زیبا اذعان دارد. اما طرح خوب اجرای خوب هم می خواهد . ایراد این طرح همانطور که در عمل هم می توانید ببینید و با هر معیاری که دوست دارید بررسی کنید . کارایی لازم را با توجه به شرایط کلاس های درس امروزی ندارد.

طرح ارزشیابی توصیفی برای کلاس هایی با دانش آموز کم حداکثر 15 نفر باید اجرا شود نه برای کلاس های 40 نفر به بالا که معلم بیشتر نگهبان است تا معلم .

یک کلاس در آلمان-مشاوره روانشناسی

یک کلاس در آلمان-مشاوره روانشناسی

وقتی که نظام ارزشیابی توصیفی برای کلاس های پر ازدحام اجرا می شود نه معلم و نه والدین نمی توانند بفهمند که این دانش آموز بیگناه چی یاد گرفته است.

حال برگردیم به مشکلات والدین که در بالا به آن اشاره شد . والدین تمام شش سال ابتدایی تحصیلی فرزندشان چون بازخورد صحیحی از مدرسه نسبت به وضعیت تحصیلی فرزندشان ندارند و نتایج به صورت توصیفی به آنها می رسد در غفلت به سر می برند . زمانی متوجه می شوند که فرزندشان توانایی ها لازم برای موفقیت در امور مدرسه را کسب نکرده است که برای خیلی از خانواده ها برگرداندن فرزند به سمت مطالعه و درس مشکل می باشد.

رابطه ارزشیابی توصیفی با افت تحصیلی دانش آموزان-مشاوره روانشناسی

با چشم غیر مسلح به سختی می توانید معلم را در میان انبوهی از دانش آموزان یک کلاس پیدا کنید ! این عکس تزئینی نیست !

خلاصه یکی از دلایل افت تحصیلی این است که دانش آموز پس از گذراندن شش سال تحصیلی در مدرسه ابتدایی برای ورود به محیط دوره اول مقطع متوسطه آمادگی لازم را کسب نکرده است و به یکباره در یک فضایی کاملا متفاوت از مدرسه ابتدایی رها می شود.

پیشنهاد مطالعه:  مهارت های تحصیلی-فواید مطالعه کتاب و کتابخوانی

امید بعد از خدا به والدین و معلمان گرامی هست که برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان و نسل های بعدی کشور عزیزمان ایران باید یک حرکت از سوی پایین به سمت بالای مراتب تصمیم گیرنده و اجرایی انجام دهند تا یا این طرح ارزشیابی توصیفی متوقف شود و یا زیرساخت های لازم آن که حداقل این است که باید در هر کلاسی تعداد دانش آموزان به زیر 15 نفر برسد تا نظام ارزشیابی توصیفی به درستی اجرا شود.

مشاوره روانشناسی

کلمات کلیدی : ارزشیابی توصیفی ,  افت تحصیلی ,  افت تحصیلی دانش آموزان   دانش آموزان ,  علل افت تحصیلی ,  مشاور مدرسه ,  مشاور ,  آموزش و پرورش ,  مشاوره ,  روانشناسی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×