"> دکتر هلاکویی تربیت کودک قسمت سوم - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

دکتر هلاکویی تربیت کودک قسمت سوم

دکتر هلاکویی تربیت کودک قسمت سوم-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

دکتر هلاکویی تربیت کودک قسمت سوم-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

دکتر هلاکویی تربیت کودک

تنبیه کودک ، کودکان ، تماشای تلویزیون کودک ، سلام کردن کودک ، احساسات کودک ، دکتر هلاکویی تربیت کودک ، تربيت کودک ، تربيت کودکان ، تربيت کودک دکتر هلاکويي ، تربيت کودک 3 ساله ، دانلود کتاب تربيت کودک دکتر هلاکويي ، تربيت کودکان دکتر هلاکويي ، تربيت فرزندان دکتر هلاکويي ، تربيت کودک+هلاکويي ، روانشناسي کودک هلاکويي ، دانلود تربيت کودک هلاکويي ، دکتر هلاکويي تربيت کودک ، سخنراني هاي دکتر هلاکويي ، عصبانیت در کودکان ، لجبازی در کودکان

برگرفته از سخنرانی های دکتر فرهنگ هلاکویی :

لجبازی در کودکان

مطالعات نشان می‌دهد که اگر به کودک چیزی را مدام بگویید او هم شروع به مخالفت با شما می‌کند. در حالیکه اگر بعد از یکبار گفتن ادامه ندهید کودک هم آن را رها خواهد کرد. به عنوان مثال، وقتی روی میز می‌زند اگر یکبار به او بگویید که “نزن پسرم” فوق دو بار می‌زند و بعد آن را کنار می‌گذارد ولی اگر بگوییم “نزن، نکن، من به تو نگفتم و …” کودک شروع به لجبازی می‌کند و آن را ادامه می‌دهد.
علت این لجبازی کودک به دلیل تفسیر و تعبیری interpretation است که روی حرف والدینش می‌گذارد. دکتر هلاکویی

اگر کودک انگشت میخوره

کودک تنها مهارتی که طبیعت در دوران جنینی به او داده مک زدن است. مک زدن در کودک با مرگ و زندگی، لذت و درد، و لذت جنسی همراهه، کودک کمتر از یک ساعت یا بیشتر از چهار ساعت در روز نباید شیر بخوره، و بین هشت تا چهارده ماهگی باید مکیدن شیر رو متوقف کنه، چون در غیر این صورت لذت و ارامش رو برای همه عمر در دهانش پیدا میکنه یا انگشت میخوره یا لبش رو مک میکنه یا اجسام رو به دهانش میبره.

تثبیت دهانی مشکلش اینه انرژی روانی در منطقه دهان متوقف میشه و رشد عاطفی جنسی در فرد مختل میشه. مشکل بعد متوقع بودنش هست که باعث طلبکاری و خشمگین شدن فرد میشه، باعث ساده دلی، زخم زبان و نیش کلام فرد میشه و کینه توزی در او جا می افته، ترک سیگار برای این افراد چند برابر سختتره،

اگر کودک انگشت میخوره باید باهاش حرف زد که بیا هر دومون بریم داروخانه دارو بگیریم رو انگشتامون بمالیم، یا یه کلمه مثل ٥ انتخاب کنید تا وقتی دستش رو به دهانش برد اون کلمه رو بگید چون کودک ناخوداگاه این کارو میکند.

عصبانیت در کودکان

کودکی که وقت عصبانیت سرش رو به دیوار یا زمین میکوبه:
تا حدود دو سالگی این ضربه اسیبی به مغز نمیزنه. باید با مهربانی باهاشون حرف زد. در مورد سر کوبیدنش اصلا حرف نزنید و به روی خودتون نیارید و تسلیم خواسته هاش نشید.

سی دی پرورش،تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان تولد تا 3 سالگی

تصحیح یا سرزنش
کودکی که توسط ما تصحیح یا سرزنش میشه، آهسته آهسته به سمت سکوت و خاموشی میره و حتی تفکر که تکلمی خاموش هست هم در آنها غیر فعال میشه.

سی دی پرورش،تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان تولد تا 3 سالگی

وقتی کودکتون کار اشتباهی میکنه

وقتی کودکتون کار اشتباهی میکنه به جای عصبانیت از او متوجه باشیم ایا من در جایی کار اشتباهی داشتم ؟ ایا بد آموزی، قدرت نمایی یا بکن نکن و تنبیه کردم؟ با این نگرش به جای تنبیه کودک به فکر سلامت روانی او خواهیم بود و به دنبال ریشه مسائل خواهیم گشت.

واقعیت و خیال

کودکان تفاوتی بین واقعیت و خیال خود نمی دانند. آنها انچه در تخیل خود دارند رو واقعیت میدونند. از دو سالگی این تخیلات بسیار جدی میشه که ممکنه حرفهایی بزنن یا داستانهایی تعریف کنن از نظر شما دروغ گویی باشه اما اونها تنها تواناییه تفکیک تخیل رو از واقعیت ندارند.

شیر شب

کودک به شانزده پوند (حدود شش ماهگی) که رسید میشه یه وعده غذاشو که یک وعده از دو وعده شب هست رو کم کرد تا هم جهار هاضمه کودک قوی بشه هم مادر و کودک بتونن تا پنج ساعت بخوابند. برای این کار بهتره مادر شیرش رو بدوشه تا کمتر بشه و هر بار شیر رو کمتر کرد تا شیری نباشه برای خوردن.

اگر با شیشه شیر میخوره روزی پنج تا ده درصد به شیر اب اضافه کرد تا تبدیل به اب بشه و کم کم اب رو هم قطع کنید. معمولا این کار ١٥ روز طول میکشه. احتمالا کودک با گریه به صورت عادت چند شبه اول نمیخوابه. بگذارید تا ١٥ دقیقه گریه کنه تا بخوابه اما اگر گریه شدید بود همون اب رو فعلا بدید. وابستگی به اب خیلی زود توسط کودک از یاد میره. کودک باید یکسالگی یا نهایتا چهارده ماهگی “مکیدن” شیر رو متوقف کنه.

پیشنهاد مطالعه:  راههای ایجاد علاقه به مطالعه در کودکان -دکتر فرهنگ هلاکویی

سی دی پرورش،تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان تولد تا 3 سالگی

جداشدن کودک از آغوش مادر
کودک زمانی که جذابیت محیط خارج رو میبینه و خیالش از عشق و آغوش مادر راحته مخصوصا از شش ماهگی شروع به رها کردن آغوش مادر میکنه. اینجاست که میبینیم کودک کمتر تمایل به در آغوش ماندن دارند اما با دیدن مادر به سمت او میدوند و خودشونو در آغوش مادر می اندازند. اما پدر و مادری که اشتیاقی برای در آغوش کشیدن کودک ندارن و کودک این حس رو میکنه، به مادر میچسبه و این چسبیدن نه از روی عشق بلکه از روی ترس است.

خجالت و ترس

بزرگترین بدبختی آدمها خجالت و ترس است که باعث میشه در زندگی تصمیمات اشتباه بگیریم. اگر این صفات رو در فرزندتون میبینید اصلا خوشحال نباشید.

پدرو مادر خشمگین

والدین حق ندارن حق ندارن عصبانی بشن. پدر و مادر خشمگین میشن که یه احساسه اما حق ندارن عصبانی بشن که یه رفتاره. اگه نمیتونین عصبانیت تونو اداره کنین بچه دار نشین. بچه عصبانیت رو میاموزه، احساسه درموندگی و بیچارگی میکنه. اضطراب و وحشت پیدا میکنه و دچار نوع بد افسردگی همراه خشم میشن که خطر خودکشی هم به دنبال داره. ما باید بدونیم عصبانیت رابطه رو به تنفر تبدیل میکنه و عشق رو به بی تفاوتی تبدیل میکنه. ما با عزیزمون که نمیتونیم این رفتار رو بکنیم. ما مسئولیم.

تو خوبی

تا هجده سالگی روزی پنجاه بار به جا به موقع به فرزندتون بگید تو خوبی (نه تو باهوشی، تو خوشگلی، تو زرنگی، تنها بگید تو خوبی). روزی یکبار بهش بگویید نمی دونید تا بفهمه ندونستن بد نیست و حداقل هفته ای یکبار ازش معذرت بخواید تا بدونه تنها او نیست که کار اشتباه میکنه.

گفتن تو زیبایی باهوشی زرنگی به کودک اشتباه نیست تاثیر بد هم نداره اما اون تاثیر مد نظر که کودک به این نتیجه برسه “من خوبم” و دنیا جای خوبیه رو نداره. وقتی بهش میگیم زرنگ باهوش خوشگل و او به مدرسه میره و به نحوی یا به خاطر دیدن افراد بهتر و زرنگ تر از خودش یا وقتی احساس حماقت میکنه از نفهمیدن یک مطلب، به این نتیجه میرسه که این حرفها در مورد من خیلی هم درست نیست.

در این صورت حتی ممکنه حسش به خودش بدتر هم بشه. کودک انسانی به خاطر ناتوانی، نیازمندیش، اشتباهاتش و افکار بدش و اینکه به اینها واقفه، ته وجودش نوشته “من بد هستم”. این مورد تمام کودکان تا سه سالگی رو شامل میشه. فرد در بزرگسالی میتونه بدونه خوشگله باهوشه اما باز هم حس کنه من خوب نیستم من کافی نیستم و حتی من بدم.

اگر هجده سال اول زندگی فرزندمون این سه کار رو انجام بدیم، به مرور این حس بد رو تبدیل به این حس می کنیم که من خوبم. و وقتی انسان به این نتیجه برسه که من خوبم، از خودش خوب مراقبت میکنه، مهرطلب، عزلت طلب یا خودخواه نمیشه. ادمها رو دوست داره و دنیا رو جای خوبی میبینه. به خودش و در نتیجه به دیگران احترام میذاره و در زندگیش تصمیمات درست میگیره. در حالی که بسیاری از زیبارویان که کاملا به زیباییشون واقف بودن تنها به خاطر اون حس که من بد هستم زندگیشون رو با خودکشی یا مواد مخدر یا الکل به باد دادند.

شب ادراری کودکان
شب ادراری کودکان بعد از ٥ سالگی وارد اختلالات روانی یا پزشکی باشه. مثانه کوچک، عفونت، ناراحتی قند و اضطراب و نگرانی ممکنه کنترل این سیستم در شب رو مختل کنه. ممکنه رفتار غلط و بد والدین در کودکی که موضوع ادرار و مدفوع رو به صورت کار بد و کثیف دراوردن و ما رو به خاطر اون اذیت کردند باعث رها کردن ادرار در شب میشه.

اعضای فامیل، اعضای بدن کودکان

اعضای فامیل، اعضای بدن کودکان هستند. وقتی با اعضای فامیل مثلا مادر با مادربزرگ کودک دعوا میکنید در حقیقت دست کودکتون رو میبرید. روزی که کودک به دنیا میارید خفه خون در مورد اطرافیان بگیرید. مبادا مبادا مبادا با کودکانتون درد دل کنید. هرگز هرگز هرگز بدگویی فامیل رو به کودک یا در مقابل کودک نگویید. دکتر هلاکویی

نوازش کودک

اگر بین 6 ماهگی تا یک سالگی سه روز کودک در آغوش گرفته نشود و نوازش نشود کودک می‌میرد که معمولأ در شیرخوارگاه‌ها این اتفاق می‌افتد. نوازش تعادل بار شیمیایی، الکتریکی و مغناطیسی را در بدن برقرار می‌کند. به دلیل این بارهای شیمیایی و الکتریکی و مغناطیسی است که قلب ضربان دارد و وقتی نوازشی صورت نگیرد قلب می‌ایستد.

پیشنهاد مطالعه:  تعریف دکتر فرهنگ هلاکویی از علم روانشناسی

تماشای تلویزیون کودک

تماشای تلویزیون قبل از بیست ماهگی برای کودک فاجعه اس و میلیونها سلولهای مغزی کودک رو برای همیشه از بین میبره.کسی با محتوا کاری نداره بحث بحثه حرکت خط و نقطه هاست.

وابستگی های کودک به مادر

با کودکی که نمیخواد از پدر مادر جدا بشه روزی یکی دو ساعت قایم موشک بازی کنید. هفته ای چند بار با کودکان دیگه کنار شما بگذارید بازی کنه و بهش خوش بگذره. همراه به او مدتی کوتاه به مهد کودک برید. زبانش رو بهتر کنید. با بچه های مهد خودش بیرون از مهد دوست بشه و بازی کنه. اگر رفتار والدین درست باشه و اسیب شدید نخورده باشه باید در یک ماه و نهایتا دو ماه کودک بتونه از والدین جدا بشه.

سلام کردن کودک

انتظار پدر و مادر از کودک که هنگام ورود به جایی سلام کنند انتظار زیادیست. کودکان از یکسالگی توانایی خداحافظی کردن دارند اما هنگام ورود به جایی چنان مورد هجوم افکار و اطلاعات جدید و حضور انسانها قرار میگیرند که گیج و ترسیده اند و معمولا همه چیز رو فراموش میکنند. این نه نشانه بی ادبی و نه بی اعتناییست. اگر علاقه دارید کودکتون سلام کردن رو یاد بگیره بهتره با بازی کردن بهشون یاد بدید.

درد دل با کودک

هرگز هرگز هرگز با فرزندانتان درد دل نکنید. دانشمندان امریکا سالها قبل با نسلی از دختران مواجه شدند که رفتارشان نشان از مورد تجاوز گرفتن در کودکیشون داشت در حالی که هیچ تجاوزی صورت نگرفته بود. نتایج نشان داد تمام این دختران در کودکی سنگ صبور مادرانشان بودند. یعنی به روح و روان کودک تجاوز شده. هرگز بدی کسی را به کودکان نگویید. این مصداق بارز تجاوز به کودک است.

ترس و تنبیه و کنترل

ترس و تنبیه و کنترل در طول تاریخ انسان بیمار به وجود آورده است؛ ترس و تنبیه و کنترل امروز تبدیل شده به پرورش و تعلیم و تربیت . در دانشکده‌های پزشکی و مهندسی می‌آموزند که چگونه مهندس یا دکتر شوند نه فرمانی هست نه تنبیهی.

ترس در کودک

پدر و مادر باید مهر تایید به تمام احساسات کودک بزنید تنها در این شرایط است که ترسشون تبدیل به اضطراب نخواهد شد. اگر گفت میترسم جواب بدین میدونم عزیزم ترسیدی هرگز نگین این که ترس نداره.

ترساندن و تنبیه کودک

ترساندن و تنبیه هرگز هرگز هرگز از کودکانمون انسان بهتری نخواهد ساخت.

تنبیه تنها باعث افزایش اضطراب در کودکان است . وظیفه والدین اموختن کار خوب به کودکان است نه بازداشتن انها از کار بد. اگه فرزندتون بچه ای رو کتک زده و شما پس کله اش زدید یا اگر در حال سر و صدا کردن هستن و شما فریاد زدید سااااااکت، تنها یه پیام به کودک میدید، کتک زدن یا فریاد زدن خوبه به شرطی گردنت مث من کلفت باشه

آزادى نوزاد

بچه وقتی تا سه سالگی در انجام کارهاش آزاد باشه برای تمام عمر پر پرواز خواهد داشت.

بچه لوس

بچه لوس بچه ای نیست که در کودکی هر انچه خواسته به او داده شده. بچه لوس بچه ای ست که گاهی به او داده شده و گاهی به خاطر همون خواسته تنبیه شده یا بچه ای ست که انچه خواسته به او داده نشده و مجبور شده دست به مانورهایی از جمله گریه بزنه و از اون طریق به خواسته اش برسه. تا میتوانید به کودک نه نگویید اما وقتی گفتید با گریه و مانور های کودک هرگز کوتاه نیایید. محبت به موقع و بی دریغ کودک رو بی نیاز از محبت بار میاره و در وجود او چشمه جوشان عشق رو فعال میکنه و در بزرگسالی گدای عشق نخواهد بود.

چهارده یا هجده ماه اول

امروز مطالعات علمی نشون میده که حتی در چهارده یا هجده ماه اول فقط و فقط یک نفره که باید بچه رو تربیت کنه .

حتی پدر قراره به مادر اگر کمک میکنه به این گونه باشه که از مادر مراقبت میکنه و مادر از فرزند مراقبت میکنه. و یا اگر پدر کاری میکنه دقیقا، دقیقا همون کاری باشه که مادر میکنه نه اینکه از خودش عقیده و نظری داشته باشه و کار دیگری بکنه …..

زیرا بزرگترین عامل سلامت روانی در چهارده –هجده ماه اول کودک یکسانی است و به همین جهت است که حضور و وجود دیگران است که برخی از اوقات من و شما فکر میکنیم یه غنیمت است , غالبا نیست….

سالم ترین بچه ، بچه ایست که مادرش بزرگش کرده تو هجده سی ماه اول….. و نه هیچ کس دیگه …..

پیشنهاد مطالعه:  چگونه از كودكانمان در برابر كودك آزار جنسی مراقبت كنیم ؟

آموزش صبر به کودک

به تاخیر انداختن لذت و پاداش اساس موفقیت و پیروزی در همه‌ی زمینه‌های زندگی‌ست که باید در کودک انسانی بین سنین ۲ تا ۵ سالگی کاشته شود.

به این معنا که باید بیاموزد که صبر کند و در حالیکه مطمئن است حوادثی که به او وعده داده شده اتفاق می افتد، نتیجه اینست که به این موضوع پی ‌می‌برد که باید ابتدا کاری انجام دهد و با تاخیر نتیجه‌ای حاصل گردد .

در نتیجه انسان سالم، از نظر گذران زمان و وقت به نوعی عمل می کند که با واقعیت جهان خارج در ارتباط است .

ضمنا در حالی‌که از آرامش و امنیت برخوردارست، از لذت و شادی و رضایت نیز بهره‌مند خواهد بود.

تهدید، تحقیر، تنبیه

بعضی از ما فکر میکنیم اگر به کسی بگیم تو بدی، از این به بعد او کار درست رو انجام میده. روزی که من به خودم بگم من بدم یا به دیگران بگم تو بدی، احتمال اینکه اون کار بد رو تکرار کنه بسیار بیشتر میشه.

در هشت سال اول زندگی همه حرفهای منفی، تهدید، تحقیر، تنبیه و … آدم‌های مهم زندگی مان را درجایی از کله مان می‌نشانیم که در اصطلاح بعدها می‌شود گرگ یا سگ گرسنه وجودمان که به جانمان یا جان دیگران می‌افتد و تکه و پاره می‌کند. نمونه ای از این حرفها که نتیجه نظام تربیتی ماست عبارتند از: تنبلی، بیخودی، مریضی، کار نمی کنی، این چه وضعیه، خجالت نمی کشی، همه دارند زحمت می‌کشند و تو تمرگیدی، بمیر، کارد بخوره به اون شکمت، آفتاب آمد تا وسط اتاق، پاشو، برو بخواب، و … متأسفانه این حرفها را هم همه آدم‌های مهم زندگی مان به ما زده اند و اکنون همانها در ذهن ما نشسته اند و ما آن‌ها را دوباره برای خودمان یا برای دیگران یا فرزندانمان تکرار می‌کنیم و مانند گرگ می‌بلعیم.

کودک انسانی

کودک انسانی به سه گروه تقسیم میشوند.:
گروه اول:
کودک انسانی در سن سه سالگی به این نتیجه میرسه که من نادانم من ناتوانم و افکار بدی دارم پس من انسان بدی هستم. اگر پدر مادر دانا باشند و اسیب روانی به کودک نزنند کودک به این نتیجه میرسد من بد هستم اما تو خوبی

گروه دوم:

کودک انسانی در سن سه سالگی به این نتیجه میرسه که من انسان بدی هستم. اگر پدر و مادر کم دان با نادان باشند کودک به این نتیجه میرسد من بد هستم اما تو هم بد هستی

گروه سوم:

اما پدر مادر اگر بی رحم و بیمار نادان و معتاد باشند کودک به این نتیجه میرسد من خوبم و تو بدی.

تمام تلاش والدین این است که من بد هستم کودک کم بشه کم و کمتر بشه
به طور مثال روزی یکبار به کودک کلمه نمیدونم و نمیتونم بگن تا کودک بفهمه ندونستن بد نیست و حتی بزرگترها هم نمیدونن و هفته ای یکبار به دلیل اشتباهی که میکنند از او عذرخواهی کنند تا کودک بفهمه تنها او نیست که اشتباه میکنه.
و از سه تا هجده سالکی روزی پنجاه بار به کودک در زمان درست بگویند تو خوبی تا در هجده سالگی احساس من خوبم تو خوبی در انسان ماندگار میشه و این گروه چهارم است.
باید توجه داشت کلمه تو باهوشی تو بهترینی تو زیباترینی بار مثبت “تو خوب هستی” رو نخواهد داشت چون کودک دچار رفابت خواهند شد و در کنار بقیه به این نتیجه میرسند که دروغی بیش نیست. میتوان به جای باهوش گفت چقدر این کارو خوب انجام دادی.

اگر کودک کار بدی کرد باید گفت تو بچه خوبی هستی اما کار بدی کردی.
تنها هشتاد درصد از گروه یک به گروه چهار “من خوبم تو خوبی” میتونه برسند از گروه دوم به سختی و از گروه سوم به ندرت به این مرحله میرسند.

کودکی که فکر کند من خوبم تو بدی در بزرگسالی یا در تیمارستان یا در زندان خواهند بود یا در درگیری کشته خواهند شد. چنین افرادی بینهایت بی رحم و جنگجو خواهند شد. نوع شدیدش را در شکنجه گرها میتوان دید.

پس بهترین نوع کودک سه ساله فکر میکند من بد هستم و نو خوبی و با کمک پدر و مادر در نوجوانی به این نتیجه میرسند من خوب هستم و تو خوبی و این نهایت رشد شخصیت انسانییتت.

گروه دوم در بزرگسالی بی اعتماد به انسان و دنیا و اهل حساب کتاب و زودرنج و مضطرب و خشمگین یا منفعل خواهد بود.

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

خرید راه های کنترل خشم و عصبانیت دکتر هلاکویی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق – دکتر هلاکویی تربیت کودک

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×