"> درمان اتیسم به روش مداخله رفتاری فشرده اولیه ( EIBI ) - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

درمان اتیسم به روش مداخله رفتاری فشرده اولیه ( EIBI )

در مطلب قبلی به شناخت انواع شیوه های درمانی مفید و کارآمد برای کودکان اتیسم پرداختیم و حال به درمان اتیسم به روش مداخله رفتاری فشرده اولیه که به طور مخفف به درمان ( EIBI ) مشهور است و نتایج تحقیقاتی که موثر بودن این روش را نشان می دهد می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

درمان اتیسم به روش مداخله رفتاری فشرده اولیه ( EIBI )

درمان اتیسم به روش مداخله رفتاری فشرده اولیه ( EIBI )

 

درمان اتیسم به روش مداخله رفتاری فشرده اولیه ( EIBI )

روش مداخله رفتاری فشرده اولیه[1] چیست ؟

این درمان اتیسم یک رویکرد بسیار سازمان یافته ،  جزء درمانهای رفتاری  است  که به طور دقیقی طراحی شده و الگوی خاصی از آموزش را به همراه دارد ، و بر اساس بهترین اصول یادگیری انسان پایه گذاری شده است و طیف سنی کودکان 3 تا 14 سالگی را در بر می گیرد .

مطالعاتی که از اصول و روشهای مداخله رفتاری فشرده اولیه  و تحلیل رفتار کاربردی استفاده کرده اند  ، این مطلب را بیان می کنند  که این درمان برای بسیاری از کودکان اوتیسم و کلا” مبتلایان به اختلالات نافذ رشد ( PDD  ) ،  بسیار مفید است ( آندرسون [2] 1987 ) . اگرچه بین مطالعات صورت گرفته  تغییراتی وجود دارد ، ولی این مداخلات عموما” از  5 فاکتور یا ملاک مهم تشکیل شده اند که گورالینک[3] و رامی[4] بیان  کرده اند ( 1998 ) .

  • تاکید بر رشد مهارتها از طریق تقویت مثبت .
  • درمان با اندازه گیری رشد مهارتها و کمبودهای عادی و معمول کودک شروع شود ، و اهداف آموزشی ، روشهای تدریس ، تقویت ها و مهارتهای بعدی ، همه با توجه به ویژگی ها و نیازهای هر کودک تغییر و هماهنگ  گردد .
  • حیطه همه مهارتها فهرست بندی شود .
  • استفاده فراوان از مشاهدات مستفیم و اندازه گیری عملکرد کودکان تا معلوم باشد که پیشرفتی اتفاق افتاده است یا خیر، و همچنین اهداف آموزشی باید با والدین و همکاران درمانگر هم هماهنگ باشد .
  • این درمان باید به وسیله افراد متخصص و آموزش دیده انجام گیرد .
پیشنهاد مطالعه:  تاثیر اتیسم بر تمایلات جنسی

در بین مطالعات انجام شده بیشترین پیشرفت و بهترین نتیجه از عملکرد نرمال یا نزدیک به نرمال از آن  کودکان اوتیستیکی  بود که 30 ساعت در هفته تمرین داشته و در حدود 2 تا 3 سال ، و کودکانی که قبل از 6 سالگی درمان را شروع کرده بودند .

لوواس و همکارانش طی مطالعات خود یافتند که در حدود 47 درصد از کودکانی که این درمان را دریافت کرده اند ، توانستند به طور مستقل عمل کنند و در کلاسهای درس عادی موفق باشند .و 40 درصد دیگر از کودکان پیشرفت اساسی داشتند اما هنوز به بعضی مداخلات ویژه نیاز داشتند ، 10 درصد باقیمانده پیشرفت کمی داشتند و به مداخلات ویژه فشرده نیاز داشتند  ( لوواس ، 1987 ) .

بعصی از خدمات و تکنیک هایی که از طریق این نوع درمان اتیسم انجام می شود ، عبارتند از :

  • آموزش فعالیت های ارتباطی
  • آموزش زبان اشاره
  • آموزش بهبود ارتباطات بر اساس تصاویر
  • تجزبه و تحلیل تجربی
  • آموزش والدین
  • سنجش رفتاری عملکردها
  • الگوبندی عملکردها

روش دیگر درمان کودکان اوتیسمی روش ABA یا تحلیل رفتار کاربردی می باشد که می توانید آنرا نیز مطالعه نمایید.

می توانید برای آشنایی با روش های درمانی دیگر اوتیسم مطلب درمان اوتیسم و همه انواع شیوه های درمانی مفید و کارآمد را نیز مطالعه نمایید.

[1] Early  Intensive Behavior Intervention ( EIBI ) .

[2] Anderson

[3] Guralinck

[4] Ramey

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×